Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänker bygga 2 monitorer själv.. och jag vet att det kanske inte är det lättaste att få grymt ljud, men hade tänkt göra ett försök ändå. Har en ritning på en låda med plats för; 1 st 10" sub, 1 st mellanregister och 1 st tweeter. Har kommit över 2 stycken nya 10" sub element (till Dynavoice Definition SW-10) och jag frågar efter lite tips. Vet inte om jag skall göra dem aktiva eller passiva. Vad som är billigast i förhållande till ljudkvalité och hur jag enklast går till väga med bygget, utan att det kostar stora pengar. Några förslag?

Tack på förhand.

Annons
Postat

Kanske ska tillägga lite spec. på subbarna.

Bas:

10-tums bas aluminiumkon

Frekvensområde:

25 - 240 Hz

Delningsfrekvens:

40 - 240 Hz

Max Effekt:

360 W

R.M.S. Effekt:

325 W

Postat

Kom på en liten fråga till.

Om jag gör en passiv högtalare, vad krävs för delningsfilter i och med subben, mellanregistret och tweetern?

Postat (redigerat)

Jag föreslår att du använder baselementen till två separata subbasar, och bygger dig ett par "satelliter" efter en beprövad mall. Det finns ritningar på byggsatser som fungerar, där man bara behöver beställa hem elementen och bygga. Dela aktivt mellan sub och satellit med en ljudprocessor för PA-bruk (finns att hitta begagnat), och använd 4 kanaler (ex.vix. två stereo-slutsteg) för att driva subar och satelliter separat. Det förbättrar dina chanser att inte misslyckas totalt. För tips på satellitbygge kan du kolla på ex.vis www.hififorum.nu. De har konstruerat en egen "forum-högtalare" som heter HFLS-1, som sägs prestera bra.

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

Ledsen att jag är lite nedslående, men oddsen att du får till en pålitlig högtalare för monitorbruk är ungefär minimal, om du tänker slänga ihop en trevägslåda av egen konstruktion. Det är svårt nog för en väldigt erfaren högtalarkonstruktör.

Om du anger en budget för projektet, och skriver vad du har för komponenter att utgå ifrån (utöver baselementen), är det mycket lättare för alla att ge givande tips. Tror många drar sig för att svara i denna tråden, eftersom det finns så mycket att tänka på att man inte vet var man ska börja.

EDIT: Om du letar upp T/S-parametrarna (thiell small) för dina baselement, vet jag att det finns flera här som kan ge förslag på utförande av baslådorna, så att det inte blir heltokigt.

MVH

Redigerat av desvaenger
Postat

Jag förstår vad du menar Desvaenger - får använda subbarna separat, men det får bli ett liite senare projekt. Synd att det är svårt att slänga ihop ett par 3-vägs lådor själv för dessa som kallas Black Box verkar ganska bra, http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_Black%20Box_copy.pdf

Ska kolla in hifi-forum efter lite andra ritningar på "satelliter", för som jag har nu så kör jag med en subbas med 5.1 förstärkare inbyggd och det enda som fattas är egentligen ett par vettiga "satelliter". 🙂

Postat

Tänkte tipsa om SQ-50 men när jag gogglade fram trådar om de lådorna här på forumet så såg jag att jag med flera redan hade gjort det i en annan tråd du skapat så dem har du väl redan koll på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.