hatecrawler Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Ja som rubriken lyder så funderar jag på att konvertera till Pro Tools. Har kört med Cubase i typ 15 år men alltid varit lite sugen på Pro Tools. Nu har jag precis köpt mig en ny iMac och funderar på vad som behövs för att konvertera. Var inne i en musikaffär och frågade lite om de nya mbox-systemen men säljaren där tyckte att jag skulle köpa Eleven rack istället eftersom att jag är gitarrist och att man då fick med Pro Tools och kunde använda Eleven som ljudkort. Är det någon som vet vad det är för version av Pro Tools som följer med till Eleven rack, och hur bra funkar det med latency osv jämfört med om man hade köpt en m-box. mvh, Patrik
wicked_s Postat 14 augusti 2011 Postat 14 augusti 2011 Verkar inte vara någon som har en blekaste aning.
ProTools Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Hej Patrik, Den tredje generationens Mbox innehåller ingen Pro Tools mjukvara alls, utan den säljs separat som enbart hårdvara. Naturligtvis finns det även fördelaktiga paket där Pro Tools 9 ingår, men det är ett val man gör. Detta pga att alla våra hårdvaror nuförtiden går att köra med valfri mjukvara och således måste vår hårdvara finnas utan mjukvara för dessa kunder. Eleven Rack har inte ändrats ännu, så den kommer fortfarande med Pro Tools 8, och så kan man uppgradera den till Pro Tools 9 om så önskas. Om du är gitarrist så skulle jag varmt rekommendera Eleven Rack framför Mbox då det kommer att ge dig så mycket mer. Jag kör själv Eleven Rack både hemma, i studion, och live på turne. Då Eleven Rack har inbyggd DSP så finns ingen latency på den signal du spelar in i Pro Tools - all process sker i burken.
wicked_s Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Tack för tipset ProTools. Det var jag som postade under namnet hatecrawler då jag inte kom in på mitt gamla konto. Det slutade ändå med att jag köpte en mbox pro med pro tool 9. Jag lirar varken live eller repar med band så jag behöver inte flytta runt grejorna, nackdelen kanske är latencyn då eftersom att jag inte har burken. Men blir det samma latency som jag har nu i cubase när jag kör med exempelvis amplitube 3 så blir jag kanon-nöjd.
ProTools Postat 19 augusti 2011 Postat 19 augusti 2011 Toppen, tänk bara på att använda direct monitor vid inspelning så slipper du latency helt och hållet. I många situationer så funkar det alldeles utmärkt. Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.