brutalforce Postat 29 juli 2011 Postat 29 juli 2011 Hej! Jag har länge använt mig av en laptop för att producera musik i fyra år, som känns gammal vid det här laget (ljudet bangar ur och den överhettas utan närmare aktivitet, värdelöst!). Jag tänkte köpa en stationär med syfte att kunna fortsätta producera i både Cubase och FL Studio. Jag är inte ute efter en medioker dator, utan en riktigt bra. Jag har en del kunskap om datorer, men med att komponera ihop olika delar... det vet jag ingenting om. Känner mig helt lost faktiskt och skulle behöva lite hjälp. Min budget ligger på omkring 10-12k, om man inte räknar med skärm/-ar. Det viktigaste är att jag får minimalt med delay när jag spelar med klaviatur och att datorn inte ballar ur när jag använder mycket plugins. Det jag har funderat på är Intel Core i7 (med bra kylare), och minst 8GB minne (behövs mer?), och win7. Sen undrar jag vad för ljudkort och grafikkort jag ska välja (och vad som passar till?). Jag vill gärna ha ganska bra grafik, och förstås... bra ljud. Någon som kan hjälpa mig på traven lite? Hur viktigt är det med moderkort? Vad är bäst? Tack på förhand!
CHAE Postat 29 juli 2011 Postat 29 juli 2011 (redigerat) Kolla in Racktones eller Frost ...... Racktone Grace i5 12 995 hos emusic och ordermusic. De sistnämnda kör fraktfritt för beställningar >2000kr Jag har haft min Racktone Grace (OBS ej i5) i snart 4 år och det har aldrig någonsin varit problem med den. Aldrig. Vänligen, CHAE PS Snart dundrar Mac-användarna in och då har vi en riktigt go och härlig fredagstråd så det står härliga till 😉 DS Redigerat 29 juli 2011 av CHAE
brutalforce Postat 30 juli 2011 Trådstartare Postat 30 juli 2011 (redigerat) Det känns lite som om de tar överpris dock, eller har jag fel? Men jag är lite nyfiken på en snömachine (kan väl överstiga min budget om det är bra grejjer, får jobba mer övertid 😛), erfarenhet någon? Och grafikkortet, Nvidia Quadro NVS Industrial class har jag lite svårt att hitta info om på nätet. Vad skiljer sig gentemot deras vanliga geforce serie? (exempelvis) Redigerat 30 juli 2011 av brutalforce
engineer Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Här dundrar en Macanvändare in! Köp INTE en Mac! 🙂 Du vill ju köra FL som är gjort för Windows. Därför bör du köra en Windows-maskin. Det jag ialla fall vill rekommendera dig att göra är att köpa en färdig maskin. Beroende på dina krav kommer egentligen vilken märkesmaskin som helst funka bra och speciellt de märken som specialbygger datorer åt inspelningssyften (du har ju tips på det ovan). Ge dig inte in självbyggarträsket om du inte har intresse av att spendera avsevärd tid med att mecka och läsa forum. De flesta verkar hellre vilja skapa musik....så lägg de där extra pengarna. Det kommer var värt det.
Claes Holmerup Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Det räcker att läsa detta forumets tråd om "Studiodator 2011", så hittar du fungerande konfigurationer för DAW-burkar - och slipper experimentera själv. Det går fort att spika ihop en dator när man väl har fått reda på vilka delar man ska köpa, så det är inget stort problem. 🙂 Resultatet blir förstås lika bra som "märkes-musikdatorerna" - om inte bättre - för ofta ligger märkesburkarna ett steg efter i prestanda jämfört med vad man bygger själv...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.