Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ny på forumet så vet inte om det är här jag ska ta upp mitt problem men testar.

Köpte ett E-MU 0202 ljudkort igår. Kopplat in enligt anvisningar och installerat senaste drivrutinerna.

När jag sätter igång ljudkortet står powerlampan o blinkar, om jag kopplar in mina hörlurar så hör man bara ett "knäpp" i takt med blinkandet från powerlampan på ljudkortet.

Vad kan detta bero på? Är säkert hur enkelt som helst o lösa men är helt grön på detta området. Hade varit najs o få det fixat då mina KRK RP5 G2 kommer i nästa vecka.

Annons
Postat (redigerat)

Laptop eller stationär dator?

Om du kör laptop så kan nätverkskortet (samt kortets drivisar) vara bovarna. Prova att stänga av det (säger man så? 😕 Har själv bara en stationär dator). Just trådlösa nätverkskort lär vara en stor bov bland E-MU-prylarna men "hey" jag vet inte...

Du kan ju också testa:

- buffersize*

- att kolla av med supporten

*

Pops & Crackles

Pops and crackling noises in the audio are most often caused by having the ASIO

Buffer Size set too low. Adding audio tracks and VST plug-ins increases the load on

your computer’s CPU. If your computer cannot keep up with all the tasks you are

asking it to perform, pops and crackles may occur. In effect, increasing the ASIO

buffer gives your computer “more time” to complete its assigned tasks. The

hardware Direct Monitor feature of the 0202 USB 2.0 allows you to increase the

ASIO Buffer setting without the associated latency problems during recording and

overdubbing.

USB hubs can create problems with digital audio and should be avoided whenever

possible.

Sid 18 i manualen

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

EDIT: några tips till

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Laptop eller stationär dator?

Om du kör laptop så kan nätverkskortet (samt kortets drivisar) vara bovarna. Prova att stänga av det (säger man så? 😕 Har själv bara en stationär dator). Just trådlösa nätverkskort lär vara en stor bov bland E-MU-prylarna men "hey" jag vet inte...

Du kan ju också testa:

- buffersize*

- att kolla av med supporten

*

Sid 18 i manualen

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

EDIT: några tips till

Tack för tipsen! Är en stationär dator jag sitter vid.

Redigerat av dotnet
Postat

Återkom gärna om det löser sig eller fortfarande strular.

mvh

CHAE

Postat

Köpte ett E-MU 0202 ljudkort igår. Kopplat in enligt anvisningar och installerat senaste drivrutinerna.

När jag sätter igång ljudkortet står powerlampan o blinkar, om jag kopplar in mina hörlurar så hör man bara ett "knäpp" i takt med blinkandet från powerlampan på ljudkortet.

Du har förstås valt EMU-kortet i st.f. det interna i ditt musikprogram ?

Postat

Du har förstås valt EMU-kortet i st.f. det interna i ditt musikprogram ?

Det enda stället jag försökt ändra från det interna till E-MUkortet är under ljudinställningar under kontrollpanelen i Windows 7, men där dyker inte upp något upp något som antyder det externa ljudkortet utan det enda man kan välja e interna ljudkortet S/PDIF. Så funkade inte.

Med musikprogram så menar du vad? Som jag skrev e jag extremt grön 😛

Postat (redigerat)

Det enda stället jag försökt ändra från det interna till E-MUkortet är under ljudinställningar under kontrollpanelen i Windows 7, men där dyker inte upp något upp något som antyder det externa ljudkortet utan det enda man kan välja e interna ljudkortet S/PDIF. Så funkade inte.

Med musikprogram så menar du vad? Som jag skrev e jag extremt grön 😛

Det räcker inte med att ställa in det i Ljudinställningar i Win7 är jag rädd.

JakobP syftar på ditt DAW - Digital Audio Workstation, d v s mjukvaruprogrammet du spelar in musiken i. Det finns olika och du kanske har hört talas om dem: Cubase, Logic, ProTools etc.

Vilket använder du?

vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jag har ett likadant och detta kort strömförsörjs via USB, så prova med att testa en annan USB-ingång.

Har du otur så är det ett dåligt ex du fått...

Postat (redigerat)

Jag har ett likadant och detta kort strömförsörjs via USB, så prova med att testa en annan USB-ingång.

Har du otur så är det ett dåligt ex du fått...

Mm, såg det nu.

OT: Det är ju inte så high five 😏 Varför inte plutta dit normal strömförsörjning också så kunde man välja.

dotnet: du har inte hookat upp E-MU:t mot ngn USB-hub? Lär strula då.

Redigerat av CHAE
Postat

CHAE - Jag har precis fått upp intresset för att hålla på med musik. Inte kommit så långt än att jag valt vilket musikprogram jag ska köra med. Går det inte att spela upp musik från datorn/itunes eller eventuellt lite från grooveshark eller spotify? Nä har inte det i en hub utan direkt in i en av datorn usb-ingångar.

DigRules - Har testat alla lediga usb-ingångar.

Postat

OT: Det är ju inte så high five 😏 Varför inte plutta dit normal strömförsörjning också så kunde man välja.

Ja, fast jag tror nog att EMU ville att detta skulle vara lite budget och därmed också separera det från 0404 lite mer...i alla fall känslan jag fick.

Personligen har detta kort funkat ganska bra för mig, däremot gjorde inte 0404 det, vilket är anledningen till att jag idag kör på detta.

dotnet - prova även en annan USB-kabel om det inte löser något att byta port.

Postat

CHAE - Jag har precis fått upp intresset för att hålla på med musik. Inte kommit så långt än att jag valt vilket musikprogram jag ska köra med. Går det inte att spela upp musik från datorn/itunes eller eventuellt lite från grooveshark eller spotify? Nä har inte det i en hub utan direkt in i en av datorn usb-ingångar.

Ah ok. Då förstår jag.

Hm, för att spela upp musik från exempelvis iTunes eller Spotify så behöver du ju inte E-MU-kortet iofs.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

DigRules - Har testat en annan kabel också.

Har pratat med butiken jag köpte den i så kan lämna tillbaka om jag ej kan lösa det. Men vad ska jag välja då? Måste det vara ett externt ljudkort man har till eller går bra med en mindre mixer som t.ex. Behringer

Kom gärna med tips på externt ljudkort/mixer, vad som nu blir bäst för runt 1300-1400kr.

Redigerat av dotnet
Postat

Prova även att hålla Direct Monitor knappen intryckt samtidigt som du startar enheten, och håll den intryckt en stund.

Jag tror att detta skall vara något slags felsäkert läge för firmware.

Postat

Har pratat med butiken jag köpte den i så kan lämna tillbaka om jag ej kan lösa det. Men vad ska jag välja då? Måste det vara ett externt ljudkort man har till eller går bra med en mindre mixer som t.ex. Behringer

Kom gärna med tips på externt ljudkort/mixer, vad som nu blir bäst för runt 1300-1400kr.

För att spela in på datorn måste du ha ett ljudkort så mitt tips blir att först prova ett annat ex av samma kort. Är det hos den lokale musikhandlaren så går ju en sån sak snabbt att kolla upp.

Visst kan du köpa till en mixer men det löser inte ditt problem just nu. 🙂

Postat (redigerat)

DigRules - Har testat en annan kabel också.

...och du måste prompt ha en mixer? 😕

Annars kan jag rekommendera ett Focusrite Saffire 6 USB 1590kr, Focusrite Saffire Pro 14 1995 kr

eller Presonus AudioBox USB 1599 kr

Alla korten finns i samma webshop 🙂

Vänligen,

CHAE

EDIT: 3 st ljudkortstips m länkar

Redigerat av CHAE
Postat

Det enda stället jag försökt ändra från det interna till E-MUkortet är under ljudinställningar under kontrollpanelen i Windows 7, men där dyker inte upp något upp något som antyder det externa ljudkortet...

Enligt hemsidan finns det WDM-drivare till kortet, så du borde få Windows-ljuden genom kortet om det gått att välja under kontrollpanelen, men de säger dock inte där att deras drivrutin stödjer WIN 7, vilket isf förklarar varför du inte har EMU-alternativet där. Är du säker på att kortet ska funka under WIN7 ? Det är ett rätt gammalt kort...

Postat

Kändes som att JakobP träffat bullseye på problemet tills jag hittade denna betadrivrutin du kan testa.

Tror dock att det ligger en hel del i det JakobP säger, du kan nog tyvärr inte vara helt säker på att detta kort rullar smärtfritt under Win7.

Win7 - 0202

Postat

DigRules - Ska testa det med o hålla inne direct monitor samtidigt. Kan kanske funka. Det var det sista kortet dom hade så e därför jag frågade efter ett annat som e lika bra eller bättre och som funkar med win 7.

CHAE - Behöver absolut ej va en mixer, e bara vad jag läst att nån använt. Detta ljudkort jag har är väl inte endast för inspelning utan för uppspelning med?

JakobP - Enligt han som sålde det till mig så ska det funka. Rekommendationer om annat nyare kort mottages gärna om inget annat. Helst runt 1000-1500kr klassen om så är möjligt.

Postat

Kändes som att JakobP träffat bullseye på problemet tills jag hittade denna betadrivrutin du kan testa.

Tror dock att det ligger en hel del i det JakobP säger, du kan nog tyvärr inte vara helt säker på att detta kort rullar smärtfritt under Win7.

Win7 - 0202

Fick detta tipset av han jag köpte det av, laddade ner det innan idag men samma sak där.

Postat (redigerat)

CHAE - Behöver absolut ej va en mixer, e bara vad jag läst att nån använt. Detta ljudkort jag har är väl inte endast för inspelning utan för uppspelning med?

JakobP - Enligt han som sålde det till mig så ska det funka. Rekommendationer om annat nyare kort mottages gärna om inget annat. Helst runt 1000-1500kr klassen om så är möjligt.

1) Jo, det ska ju förvisso fungera även för uppspelning också.

2) Se min tidigare post.

(Har provat mig igenom en hel hög med ljudkort och har fastnat extra mycket för Focusrite's grejer. Därav tipsen 😛 (Även Presonus's prylar då'rå vilket också är bra fludder 😑 )

mvh

Redigerat av CHAE
Postat (redigerat)

Detta ljudkort kan också funka bra? E väl i sånna fall det jag länkade eller det Focusrite du länkade CHAE som jag kommer välja mellan.

Jag edit:ade faktiskt dit det i min rekommendations-post 🙂 Det är ett bra instegskort utan tvekan. Jag hade valt Presonus över E-MU alla dagar i veckan. Jag är f ö ingen vidare fan av E-MU's prylar. Precis som DigiRules så hade även jag enorma problem med exempelvis 0404;an 😏

mvh

Redigerat av CHAE
Postat

Förresten dotnet: välkommen till forumet! 🙂

Skriv gärna en kort presentation av dig själv så skickar vi blommor, kartonger och en gratis t-shirt till dig. Du får däremot inte önska en låt 😑😉

Vänligen,

CHAE

Postat

CHAE's rekommendation låter utmärkt i såna fall, blev ju nästan lite sugen själv... 😆

Hähä 😛

Focusrite gör jävligt bra skit: lättfattlig routingmjukvara, simpelt, mummamumsiga preampar (som är tystare än bomull) och väldigt stabilt. Ska enligt säkra källor (brorsan) även sjunga finfint ihop med Mac.

mvh

Postat

Förresten dotnet: välkommen till forumet! 🙂

Skriv gärna en kort presentation av dig själv så skickar vi blommor, kartonger och en gratis t-shirt till dig. Du får däremot inte önska en låt 😑😉

Vänligen,

CHAE

Tackar! Här kommer man nog hänga en del 😄

Vad trevligt 😛 då får skriva en lite presentation då 😉 hehe

Postat

Kom o tänka på en sak om det med att man inte kan koppla det i en usb-hub? Har en Macbook Pro jag eventuellt kommer köra med men den har ju bara 2 USB. Har redan tangentbord kopplat in på den ena USBn och på den andra skulle i så fall det externa ljudkortet hamna. Där tar usb portarna slut. Har en del saker jag tänkt köpa sen så som dj-spelare som kopplas med usb samt eventuellt ett midi-keyboard. Hur ska man lösa det i så fall om man inte kan använda usb-hubbar?

Postat (redigerat)

Kom o tänka på en sak om det med att man inte kan koppla det i en usb-hub? Har en Macbook Pro jag eventuellt kommer köra med men den har ju bara 2 USB. Har redan tangentbord kopplat in på den ena USBn och på den andra skulle i så fall det externa ljudkortet hamna. Där tar usb portarna slut. Har en del saker jag tänkt köpa sen så som dj-spelare som kopplas med usb samt eventuellt ett midi-keyboard. Hur ska man lösa det i så fall om man inte kan använda usb-hubbar?

Jag har för mig att det är så att en USB-hub inte låter kortet streama ljudet på ett riktigt sätt. Iofs så kan man ju fixa en hub som har sin egen strömförsörjning.

Saxat från sid. 14 i manualen

USB

[Connects the 0202 USB 2.0 to your computer via the supplied USB cable. The

USB connection provides two-way communication when connected to the

computer.]

The 0202 USB 2.0 receives its power from the USB. Always connect to the USB

jack on the computer itself and NOT to a low-power USB connection that

may be present on your computer keyboard or other USB peripheral.

samt

==========================================================

DO NOT Use an unpowered USB Hub with the E-MU 0202 USB 2.0

==========================================================

If you plug your 0202 USB 2.0 into a USB hub, the hub must

provide DC Power for the 0202 USB 2.0 to properly function.

saxat från ReadMe-dokumentet.

Vänligen,

CHAE

EDIT: Länkar de Luxe 😛

Redigerat av CHAE
Postat

Så jag kan bara koppla in en sån här USB-hub och på så sätt kunna koppla in både extern ljudkort, dj-spelare och midi-keyboard utan problem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.