Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja

Jag har Proddat en låt i Cubase. men jag har nivå problem.

vill kolla om någon kan hjälpa mig med denna gåta.

Jag har gjort klar en låt och mastrat den.

i mastringen så peakear den inte över men är strax nedanför gränsen.

Problemet är att låten är fortfarande i låg volym nivå.

När jag lyssnar på andra låtar som är professionel gjorda är de oftast minst 25% högre än vad min är.

Vad kan det bero på ?

MvH

Annons
Postat

Troligtvis så har de låtar du jämför med högre snittvolym. Detta gör att man upplever volymen som högre. Tyvärr har det i vissa fall gått för långt IMO och musik har blivit olyssningsbar, distad och jobbig att lyssna på en längre tid. men men.....

MVH

Anders

Octavarium (oregistrerad)
Postat

Tjena! Ett mycket klassiskt problem, detta. Det pågår ett nivåkrig i den kommersiella världen. Alla vill att deras låt ska höras högst i radio.

Det går alltid att höja saker, men med klipp, distorsion och fula oljud som följd. Det handlar om att få upp de lägre nivåerna till max och hålla de högsta i schack. Det är som kompression. Verktygen du ska använda heter ofta saker i stil med Limiter, Maximizer, loudness-nånting... Dessa har ofta mätare för insignal och utsignal. Utsignalen lägger man för högljuddaste resultat väl vid 0dB eller strax under för att vara på säkra sidan. Insignalen höjer du tills du tycker att det låter illa, sen sänker du tillbaka till en rimlig nivå där ljudet känns starkare men inte låter överdrivet nedtryckt. Kolla de mest högljudda partierna i låten och lyssna efter om det känns bra.

Viel glück!

Postat

Spontant tror iaf jag att "felet" ligger bland basfrekvenserna. För mycket under 40 HZ som bara tar energi utan att ge nå't tillbaka. High-passfilter är din bästa vän på mixnivå. Eller ja - åtminstone en väldigt nära bekant.

Postat

Professionella masteringsfirmor (som troligtvis har mastrat de låtar du jämför med) har utrustning som kostar som ett par årslöner, och (framför allt!) mycket kunskap. Deras resultat är i princip omöjligt att uppnå hemma.

Men det går inte att höja genomsnittsnivån på någon låt om den inte är bra mixad till att börja med. John Rick har helt rätt i det han skrev. Högpassfilter (basavskärning) på alla kanaler utom baskagge och (instrumentet) bas (men det kan behövas där också, beroende på hur materialet låter!). Men det är inte bara de låga frekvenserna du ska rensa bland, utan det kan även finnas en del i det lägre mellanregistret som äter headroom utan att tillföra särskilt mycket.

Sidechainad kompressor är ett jättebra hjälpmedel, som absolut inte bör förknippas med housemusik. Det är otroligt användbart.

Men, det viktigaste av allt är kunskap! Det tar jättelång tid att lära sig att mixa och mastra en låt så att resultatet blir bra. Där finns tyvärr inga genvägar alls, utan det är bara envishet och målmedvetenhet som gäller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.