Jump to content
Annons

vilket redigeringsprogram ska jag använda mig av?


lärling

Recommended Posts

När det gäller uppgradering, lärling, från Cubase LE till exempelvis Cubase Essentials eller Cubase Fullversion, så ska du veta att det i princip är lika med 0. Eller rättare sagt, det ÄR lika med 0! Dvs. du får ingen rabatt alls. "Cubase Ess 1600 kr, wow, jag har ju LE innan, vad blir priset då? Sorry, 1600 kr...". Likadant med Fullversionen. 5 papp (eller vad nu den kostar) oavsett om du sitter med LE eller ej.

Comparison chart

...för att (nästan) belysa vad herr debatt nyss sa.

Vänligen,

CHAE

EDIT: rätt länk

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var Macförsäljaren på Mediamarkt i Valbo som sa att de gjort allt i Garageband.

Till trådskaparen. Lyssna inte på alla goda råd du fått här i tråden. Lyssna istället på butiksbiträdet från Valbo: Köp en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du behöver inget annat än cubase le 5. att skaffa nått annat blir lite som att vara nyböjare på gitarr tro att du kommer spela bättre om du byter den röda squier stratan mot en blå squier strata.

Kunde knappt ha sagt det bättre själv.

Skippa också det så vanliga och meningslösa nybörjarfelet att tro på allt skitsnack om att de medföljande pluggarna är skräp och börja jaga en massa andra plugins bara för att andra säger att man "måste" det. De som hänger med från början räcker långt och det är bättre att lära sig använda dem ordentligt, än att försöka leta upp andra pluggar som har färdiga presets för "vocals", "guitar" eller vad det nu är (och tro att den ena pluggen är "bättre" bara för att det finns presets som funkar lite bättre till dina inspelningar än en annan pluggs presets). Fabriksgjorda presets är meningslösa i pluggarna eftersom alla inställningar beror på hur utgångsmaterialet låter och vilket resultat man vill få. Det finns ingen som kan gissa sig fram till vad du kommer att behöva justera för att just dina inspelningar ska låta som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde knappt ha sagt det bättre själv.

Skippa också det så vanliga och meningslösa nybörjarfelet att tro på allt skitsnack om att de medföljande pluggarna är skräp och börja jaga en massa andra plugins bara för att andra säger att man "måste" det. De som hänger med från början räcker långt och det är bättre att lära sig använda dem ordentligt, än att försöka leta upp andra pluggar som har färdiga presets för "vocals", "guitar" eller vad det nu är (och tro att den ena pluggen är "bättre" bara för att det finns presets som funkar lite bättre till dina inspelningar än en annan pluggs presets). Fabriksgjorda presets är meningslösa i pluggarna eftersom alla inställningar beror på hur utgångsmaterialet låter och vilket resultat man vill få. Det finns ingen som kan gissa sig fram till vad du kommer att behöva justera för att just dina inspelningar ska låta som du vill.

Håller fullständigt med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till trådskaparen. Lyssna inte på alla goda råd du fått här i tråden. Lyssna istället på butiksbiträdet från Valbo: Köp en Mac.

macfuny.png

😛

TS: du kunde ju åtminstone prova några olika DAW's så kanske du hittar något som passar just dig. Det som person X och Y rekommenderar kanske inte alls passar person Z.

+1 på Claes' preset-quote.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något bättre i världen än Cubase ?????

mvh

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

försöka leta upp andra pluggar som har färdiga presets för "vocals", "guitar" eller vad det nu är

Finns det folk som använder sånt? 😕

Om någon missuppfattade mig förut: De plug ins som medföljer duger bra i början.

Att hänga upp sitt val av DAW på vilka plug ins som medföljer är onödigt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fabriksgjorda presets är meningslösa i pluggarna eftersom alla inställningar beror på hur utgångsmaterialet låter och vilket resultat man vill få. Det finns ingen som kan gissa sig fram till vad du kommer att behöva justera för att just dina inspelningar ska låta som du vill.

Nja..

Visst presets räcker inte hela vägen och kan bli helt fel ibland, beroende på vad vi snackar för pluggar. MEN många presets ger en hänvisning åt vart de flesta brukar gå/ratta, en generell anpassning av någon normal standard. Det finns en poäng att se hur man kan ratta för ett specifikt instrument, om man bara är klok nog att inse att det inte är någon regel utan ett TIPS.

Om jag frågar efter vägen till något på stan, så är det ganska skönt om någon kan peka åt vilket håll jag ska iaf, även om dom inte stakar ut vägen exakt. Istället för att dom bara säger - "Det är olika varje gång, du får ta dig dit genom erfarenhet". 😉

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha haft väldig otur i så fall. Jag har haft ett stort antal PC-burkar de senaste närmare 20 åren, och aldrig haft några problem med dem som inte gått att lösa relativt snabbt.

(Kan däremot inte säga så mycket positivt utifrån mina erfarenheter av Mac, men jag är inte intresserad av att ge mig in i PC v/s Mac-debatten.)

Jag är väl lite korkad antar jag... Har inga problem med andra tekniska grejer som dieselmotorer eller elsystem i hus eller båtar. Dessutom tycker jag att jag kan göra allt jag behöver och vill med min Tascamporta, det går riktigt fort att jobba med den. Men då har jag förstås några riktigt bra utbordarburkar också, utan tex Finalizern skulle det inte funka alls att få upp nivåerna. Innan trådskaparen bestämmer sig för att ev skaffa en annan DAW så går det bra att öva på att mixa med portan också. Att som helt nybörjare höra om man mixat en ensam röst och en ensam ak gitarr så bägge hörs lagom är inte så enkelt. Men att öva på det går bra även på en porta till en början i alla fall. Att sköta allt ljudskruvande med bara musklick skulle inte jag gilla alls.

Jag skulle valt en DAW som jag visste att nån kompis redan behärskade. Men mina spelkompisar fattar inget om datorer, så jag är dömd till att använda min porta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja..

Visst presets räcker inte hela vägen och kan bli helt fel ibland, beroende på vad vi snackar för pluggar. MEN många presets ger en hänvisning åt vart de flesta brukar gå/ratta, en generell anpassning av någon normal standard. Det finns en poäng att se hur man kan ratta för ett specifikt instrument, om man bara är klok nog att inse att det inte är någon regel utan ett TIPS.

Till viss del kan jag hålla med, men jag har märkt i många diskussioner på olika håll, att folk bedömer hur "bra" kompressor- eller eq-pluggarna är, beroende på hur presetsen funkar för dem - och så fort det inte blir bra, så tycker de att pluggen är "dålig" och så jagar de rätt på en annan plugg för att kolla om det finns "bättre" presets där. Sedan delar de med sig av sina "erfarenheter" till andra nybörjare och påstår att den ena pluggen är bättre eftersom det finns "bättre" presets. Det är en farlig väg eftersom man aldrig ger själv sig någon chans att lära sig hur det egentligen fungerar då. Det är bättre att lägga några minuter på att skruva och lyssna, istället för att lägga timmar på att ladda ner och testa en massa olika pluggar och se om deras presets är "bättre". När det gäller mer komplicerade prylar som flerbands eq-kompressorer, så kan det vara idé att ha presets att utgå från, men med vanliga kompressorer och eq, anser jag att det är att binda ris åt sin egen rygg om man inte lär sig ställa in dem från scratch. När man väl har lärt sig det så går det dessutom mycket snabbare att ställa in rätt enligt materialet och den personliga smaken, än att leta efter presets.

Om jag frågar efter vägen till något på stan, så är det ganska skönt om någon kan peka åt vilket håll jag ska iaf, även om dom inte stakar ut vägen exakt. Istället för att dom bara säger - "Det är olika varje gång, du får ta dig dit genom erfarenhet". 😉

Njae - en vägvisning är ju lite annorlunda eftersom det ju är absoluta fakta och inte något som baseras på smak och på vad man tycker behöver justeras - men jag förstår hur du menar. Det är däremot alldeles för många som inte ger sig de där minuterna som det tar att förstå hur kompressorn fungerar så att de kan våga börja skruva själva, utan de fortsätter hämta pluggar och jaga presets i all oändlighet. Sedan sitter de där med 50 olika kompressorpluggar och letar sig fördärvade bland alla presets för att hitta något som låter bra - när de hade skruvat till det på någon minut med hjälp kompressorn som följer med DAW-programmet från början - och fått bättre resultat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. [...] Om jag frågar efter vägen till något på stan, så är det ganska skönt om någon kan peka åt vilket håll jag ska iaf, även om dom inte stakar ut vägen exakt. Istället för att dom bara säger - "Det är olika varje gång, du får ta dig dit genom erfarenhet". 😉

Sugig analogi.

Tänk då på att riktningen är anpassad efter "pekarens" erfarenhet och förutsättningar. Han/hon kanske pekar åt ett håll full av genvägar och passager, i vilka du förvillar dig totalt, och när du väl hittar ut märker du att du åter befinner dig på ursprungsplatsen, lika otillfredsställd som innan men än mer frustrerad.

Ett av de största missförstånden med "presets" är att de på något sätt skulle hjälpa noviser; det kan de inte (såvida vi inte talar om "tur"). Man kommer aldrig ifrån det faktum att man måste förstå en plugin/parameter, vad den är till för och hur/varför den påverkar källan som den gör. På samma sätt som du – i din analogi ovan – mer eller mindre måste ha rört dig i/bland dessa genvägar och passager tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sugig analogi.

Tänk då på att riktningen är anpassad efter "pekarens" erfarenhet och förutsättningar. Han/hon kanske pekar åt ett håll full av genvägar och passager, i vilka du förvillar dig totalt, och när du väl hittar ut märker du att du åter befinner dig på ursprungsplatsen, lika otillfredsställd som innan men än mer frustrerad.

Så klart du ska dra till med någon extrem. 🙂 Det är en bra jämförelse, faktiskt. Några sådana presets har jag aldrig sett, som skulle förvirra dig mer, eller vilseleda dig. Logic t.ex. har massor med bra presets för pluggar och kanalstrippar. Hjälper sjukt mycket i början, innan man vet vart man börjar. Jag tycker det är ett bra sätt att komma igång, det hjälpte mig mycket.

Ett av de största missförstånden med "presets" är att de på något sätt skulle hjälpa noviser; det kan de inte (såvida vi inte talar om "tur"). Man kommer aldrig ifrån det faktum att man måste förstå en plugin/parameter, vad den är till för och hur/varför den påverkar källan som den gör. På samma sätt som du – i din analogi ovan – mer eller mindre måste ha rört dig i/bland dessa genvägar och passager tidigare.

Nej, jag tycker precis att bra presets gör detta. Det finns massor med bra presets, som fungerar hyfsat i många fall. Aldrig optimalt, för det kan man så klart bara uppnå genom att lära sig allt från grunden.

Men man ska ju förkasta presets så klart, det är normen bland kunniga studiorävar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...