Jump to content
Annons

vilket redigeringsprogram ska jag använda mig av?


lärling

Recommended Posts

Hej,

just nu håller jag på att bygga studio o grejer och har precis spelat in mina första spår (trummor, gitarr och sång) på mitt zoom r16 och undrar nu vad/var jag ska redigera allt (b.la fasfel). Jag fick med cubase le 5 till zoom r16 men jag räknar med att det finns bättre grejer.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror att du klarar dig långt med Cubase 5 LE. Annars kan du väl kanske uppgradera till fullversionen? (Någon annan får dock svara på om det är möjligt.)

Vill du komma billigt undan är Reaper ett mycket prisvärt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, fråga Valle!

Men tills vidare kan jag meddela att det gör samma sak som Cubase, ProTools, Sonar, Logic och alla andra DAW:s.

(Och, ifall du undrar, det låter precis lika bra som dem! Lite billigare bara.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut billigaste är förstås att köra med det Cubase LE som följde med. Då kan du bekanta sig med programmet och se om du trivs med det. Det räcker långt för de flesta i början och eftersom det mest grundläggande fungerar ungefär lika i alla DAW-programmen, så är det aldrig bortkastat att börja med ett, även om man skulle vilja byta senare.

Om du så småningom känner att du behöver gå upp på större versioner, så kan du uppgradera till Cubase Artist6 för ca 2200:- eller till storebror Cubase6 för ca 4500:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade reaper.fm, men innan jag ladda ner det tänkte jag fråga vad det gör?

Vad det gör? Vaddå "gör"? Vi säger så här istället, vad förväntar du dig att det ska göra?

Om du så småningom känner att du behöver gå upp på större versioner, så kan du uppgradera till Cubase Artist6 för ca 2200:- eller till storebror Cubase6 för ca 4500:-.

Ja, eller så köper man REAPER för 420 SEK, och får en DAW som vilken annan "pro"-DAW som helst.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag läst om Reaper är att det är:

-billigt (i alla fall så länge man inte tjänar så mycket pengar på sin musik),

-har lite andra lösningar än andra DAWs (alla spår ser lika ut: ljudspår och effektspår, eller nåt sånt),

-det är litet i storlek (och kanske går att köra direkt från en minnessticka?)

-generösa uppdateringar (om jag gått på vad som står vill säga),

-nerladdningsbar fullversion som trial i 30 dagar.

Jag tänkte att nåt sånt här skulle kunna vara bra som komplettering till min portastudio på Ipod (HarmonicDog MultiTrack DAW).

Link to comment
Dela på andra sajter

Valet av DAW – idag – grundar sig endast på egna preferenser, tycke och fåfänga. Lite som att välja bil(interiör), du har allting där för att ta dig från punkt A till punkt B: gas, ratt, hjul, broms, växlar, elhissar, vindrutetorkare, CD/Radio med USB-ingång, och fan vet allt. För tio, femton år sedan var det kanske en idé att höra sig för, vad rörde såväl bil- som DAW-val. Idag är det fullständigt meningslöst. En BMW för en halv mille+ är i och för sig ett tvång för killar med minidick. Men för killar som jag, med medeldick, funkar en KIA, 2009 års modell för knappa 200 KSEK alldeles utmärkt. Både jag och Mr Minidick har samma förutsättningar att nå i stort sett samma mål, eftersom det till största del har att göra med hur duktig man är på att köra bil. Men minidicken behåller fortfarande sin size, oavsett.

Vissa tycker/tror sig ha svårt med att leverera proffsproduktioner om de inte operera med t.ex. Cubase eller Sequoia. Det förvånar mig. Faktiskt.

För att köpa en DAW idag behöver man bara ställa sig och besvara följande frågor:

1. Vet jag vad en DAW är?

2. Är jag nöjd med min dick?

Svarar man nej på endera fråga har man problem som inte går att lösa i en tråd som den här.

PS: Att kalla REAPER för "komplettering till min portastudio på Ipod" var nog det märkligaste jag har läst på länge. Som att äga en Lamborghini, ha den stående i garaget, och kalla det ett komplement till sin trampmoppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS: Att kalla REAPER för "komplettering till min portastudio på Ipod" var nog det märkligaste jag har läst på länge. Som att äga en Lamborghini, ha den stående i garaget, och kalla det ett komplement till sin trampmoppe.

Trådskaparen kör med en Zoom r16 som liksom MultiTrack DAW är en portastudio. Jag har därför liknande funderingar, då portastudios är kanon att spela in med, men kalkon (för det mesta) för editering.

Vill man ha möjlighet till maximalt antal kanaler på resande fot i ett så litet paket som möjligt så är portastudios rätt smidiga - MultiTrack DAW erbjuder i princip 48 kanaler på sin Ipod.

Det är så att MultiTrack DAW erbjuder i stort sätt inget (som tex effekter, mp3 codec, mm) förutom inspelning av upp till 24 stereokanaler, max två mono eller en stereo åt gången. (Garage Band för Ipad tex lär bara klara en inspelning i mono.)

Man kan klippa, klistra, och allt sådant som i vanliga DAW (vågformer visas på varje spår).

Så på resande fot kan spela in allt man vill, men effeker mm behöver man i dagsläget trimma efter man exporterat allt till ngt annat DAW.

Jag har dock nöjt mig med torra direktmixar till wav från MT.

Hoppas jag inte längre ligger högst på din "märkliga påstående"-lista, Valle.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Men för killar som jag, med medeldick, funkar en KIA, 2009 års modell för knappa 200 KSEK alldeles utmärkt.

Och om man som jag är så överdrivet trygg i min manlighet att jag är helt bekväm med att sittkissa, så funkar en Ford Fiesta -84 för 3.5 KSEK. Lilla motorn (1.1)

(Ursäkta OT. )

***

OnT: Lyssna på Valle i Reaper-frågan. Han har hyfsat rätt på alla plan. Även om han är lite raljantglad... han har väl lyssnat för mycket på svensk politikretorik kan tänka, med dessa trafikantliknelser.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att MultiTrack DAW erbjuder i stort sätt inget (som tex effekter, mp3 codec, mm) förutom inspelning av upp till 24 stereokanaler, max två mono eller en stereo åt gången. (Garage Band för Ipad tex lär bara klara en inspelning i mono.)

Jag måste ställa den dumma frågan:

Kan man spela in stereo eller 2*mono på en iPhone? Hur då? Kopplar du på en stereomik? Jag visste faktiskt inte att det gick.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ställa den dumma frågan:

Kan man spela in stereo eller 2*mono på en iPhone? Hur då? Kopplar du på en stereomik? Jag visste faktiskt inte att det gick.

tjing

Beror på vilken modell du har.

Om jag minns rätt så har Ipod Touch 2gen, 3gen, 3GS, men ej 4G analoga stereoingångar på dockan.

Samma har jag för mig gäller för Iphone. Dvs att f o m generation 4 så saknas de analoga stereoingångarna på dockan.

Alesis har i sitt sortiment en handhållen docka med inbyggda mickar och fantommatning till externa för detta ändamål. Ipod touch behöver dock en extension-sladd för medhörning med hörlursuttaget då dockan inte använder dockans stereoutgång.

Blue Mike 1 & 2 (eller nåt sånt namn) är en stereomick som passar de analoga ingångarna på dessa äldre ingångar.

Jag har för mig att denna mick även har stereo aux-in.

Det finns några till, men jag antar att inga fler kommer då dockan numera inte har analog-in på nyare produkter.

Det som är bra med de analoga ingångarna är att frekvensgången inte är strypt från 150 Hz och nedåt som på hörlursingången. Ipod Touch 2G är inte strypt på hörlursingången.

MultiTrack DAW har ett val i menyn om man ska armera ett stereospår eller två monospår vid inspelning. Gitarr + Sång tex. Du kan dock gå till forumet för produkten och kolla då jag bara använder hörlursingången (mono).

Om du är pillrig kan du nog bygga en egen sladd då det verkar som om Apple själva inte har någon.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man som jag är så överdrivet trygg i min manlighet att jag är helt bekväm med att sittkissa, så funkar en Ford Fiesta -84 för 3.5 KSEK. Lilla motorn (1.1)

(Ursäkta OT. )

Hur ställer du dig till en Volvo Amazon från -68?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mestadels portastudio, ingen DAW eller dator alls. Tycker att vanliga pc är rena skiten, man ska ha tur om man kan logga in på Facebook utan att det jävla minst 10 ggr. Skulle jag börja DAWa mig skulle jag vilja ha en Mac Pro, i dem sitter det det GARAGEBAND installerat å klart. Poparna KENT har visst gjort alla sina cd i detta program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mestadels portastudio, ingen DAW eller dator alls. Tycker att vanliga pc är rena skiten, man ska ha tur om man kan logga in på Facebook utan att det jävla minst 10 ggr. Skulle jag börja DAWa mig skulle jag vilja ha en Mac Pro, i dem sitter det det GARAGEBAND installerat å klart. Poparna KENT har visst gjort alla sina cd i detta program.

Nja, har hört att de har använt Garageband för att spela in demos, men troligen har de färdigställt och mixat inspelningarna i Logic. Men någon annan har säkert bättre koll än jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kör på Reaper det finns nog inget bättre alternativ om man pratar om vad det kostar i förhållande till vad det klarar av vilket i princip = samma som alla andra program. Cubase är säkert skitbra grejor och kanske har nån funktion som Reaper saknar men som sagt om du vill uppgradera så handlar det om tusenlappar jämfört med några hundra för en fullversion av Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mestadels portastudio, ingen DAW eller dator alls. Tycker att vanliga pc är rena skiten, man ska ha tur om man kan logga in på Facebook utan att det jävla minst 10 ggr.

Och det beror på datorn då, antar jag, inte din begränsade erfarenhet av datorer?

Cubase är säkert skitbra grejor och kanske har nån funktion som Reaper saknar men som sagt om du vill uppgradera så handlar det om tusenlappar jämfört med några hundra för en fullversion av Reaper.

Att säga att man uppgraderar från REAPER till Cubase är helt snedvridet och tyder oftast på att man lider av ovan nämnda "dick"-syndrom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan förstås kännas som om man uppgraderar, om man byter till en programmiljö som man trivs bättre i, eller hur Valle...? 😉. Det är ju egentligen det det handlar om, eftersom alla DAW-programmen (vare sig det är Cubase, Logic, Samplitude, ProTools, FL Studio eller Reaper) låter identiskt och fungerar på liknande sätt. Det som kan skilja ljudmässigt är hur bra/dåliga medföljande plugins är, men där handlar det i många fall om att man ska lära sig lyssna och skruva på rätt sätt - och trivs man inte med vissa pluggar så finns det gott om tredjepartsplugins som man kan skaffa istället. Det kan förstås också finnas vissa funktioner som saknas hos något program, men så har kanske det programmet något annat som andra saknar...

DAW-program väljer man alltså främst med utgångspunkt från vilket program man trivs med och i andra hand kanske vilket det är lättast att få hjälp med om man kör fast...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån egen erfarenhet skulle jag rekommendera att skaffa det enklaste programmet. Annars blir man så lätt distraherad och sitter bara och pillar med mixning och liknande. Har lyckats du få in bra gitarr, sång och trummor så är det ju fantastiskt! Är du sångare?

Lägg tiden på att spela in bra saker, istället för att försöka kompensera musik av dålig kvalité med dyra redigeringsprogram. Cubase 5 LE räcker som sagt väldigt långt.

Om du senare behöver ge ut högklassigt mixad och mastrad musik så finns det hur mycket bra program som helst - eller alternativet att anlita någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kör på Cubase le5 tillsvidare!

Vafan ska han skaffa reaper för när han redan har Cubase le5?

Jag lovar att du kommer att skapa musik minst lika bra med Cubase le5. Den dagen du känner begränsningar med programet, då först kan du uppgradera.

Men först kom in i hur allt fungerar och ha kul!

mvh // neosus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, har hört att de har använt Garageband för att spela in demos, men troligen har de färdigställt och mixat inspelningarna i Logic. Men någon annan har säkert bättre koll än jag.

Det var Macförsäljaren på Mediamarkt i Valbo som sa att de gjort allt i Garageband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kör på Cubase le5 tillsvidare!

Vafan ska han skaffa reaper för när han redan har Cubase le5?

Eftersom det var jag som först förde Reaper på tal i den här tråden får jag väl svara på "vafan" han ska med Reaper till. Jag föreslog det som ett alternativ om trådskaparen ville ha ett billigt program som var fullversion och inte en bantad version av ett annat program. Som du säkert såg påpekade jag dock att han klarade sig väl med Cubase 5 LE.

Så, då har du fått svar på den frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det var jag som först förde Reaper på tal i den här tråden får jag väl svara på "vafan" han ska med Reaper till. Jag föreslog det som ett alternativ om trådskaparen ville ha ett billigt program som var fullversion och inte en bantad version av ett annat program. Som du säkert såg påpekade jag dock att han klarade sig väl med Cubase 5 LE.

Så, då har du fått svar på den frågan.

Ah.. okej! Tack! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det beror på datorn då, antar jag, inte din begränsade erfarenhet av datorer?

Jag har hållit på med datorer skitlänge, lååång erfarenhet. Det är välkänt hur mycket alla program hänger sig och jävlas i pc. Det tar en massa energi från själva musikskapandet anser jag. Andra tycker säkert det bara är trevligt. Jag gör mer musik utan dator än många andra som sitter med dubbla skärmar och dubbla Cubase. Så det går väldigt bra faktiskt, många tror nog att det inte gick alls innan det fanns datorer o Cubase.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lärling!

Vill bara göra dig att uppmärksam på att kontrollera (om det nu går) ifall det LE du sitter med är produktanpassat för just det ljudkortet eller just det märke på ljudkort som du har. I så fall kan det bli skit av alltihop om du byter ljudkort och tror att du ska kunna fortsätta med samma gamla program. Bundlade grejer kan

vara lika bundlade som siamesiska tvillingar. Jag säger dock inte att det är så. Köper du sedan Cubase Essentials för 1600 kr så märker du att ditt LE kan ungefär

samma grejer. Å andra sidan är du då helt säker på att du har ett program som fungerar oavsett märke på ljudkortet.

Fast skulle jag köpa ett fristående program idag - och inte bry mig om vad de "skickar med" - så skulle jag bland andra titta på Reaper.

Skit samma vad du väljer för ljudets skull, det är ingen skillnad. Handhavandet är det som skiljer och hur ska man veta vad som passar en bäst, som lärling? Att börja prata om inbyggda plug ins är inte så intressant eftersom man hellre väljer andra plug ins kanske, handplockat när man kommit in i det.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållit på med datorer skitlänge, lååång erfarenhet. Det är välkänt hur mycket alla program hänger sig och jävlas i pc. Det tar en massa energi från själva musikskapandet anser jag. Andra tycker säkert det bara är trevligt. Jag gör mer musik utan dator än många andra som sitter med dubbla skärmar och dubbla Cubase. Så det går väldigt bra faktiskt, många tror nog att det inte gick alls innan det fanns datorer o Cubase.

Du måste ha haft väldig otur i så fall. Jag har haft ett stort antal PC-burkar de senaste närmare 20 åren, och aldrig haft några problem med dem som inte gått att lösa relativt snabbt.

(Kan däremot inte säga så mycket positivt utifrån mina erfarenheter av Mac, men jag är inte intresserad av att ge mig in i PC v/s Mac-debatten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller uppgradering, lärling, från Cubase LE till exempelvis Cubase Essentials eller Cubase Fullversion, så ska du veta att det i princip är lika med 0. Eller rättare sagt, det ÄR lika med 0! Dvs. du får ingen rabatt alls. "Cubase Ess 1600 kr, wow, jag har ju LE innan, vad blir priset då? Sorry, 1600 kr...". Likadant med Fullversionen. 5 papp (eller vad nu den kostar) oavsett om du sitter med LE eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...