Jump to content
Annons

17kvm källarlokal


Thorell

Recommended Posts

Hej, jag har sökt och läst trådar som handlar ungefär om samma sak samt försökt titta i crusharns tråd.

men jag känner att jag måste skapa en egen tråd.

Jag har kommit över en liten lokal på ca 17kvm. Det är en källarlokal där tak och golv samt ena väggen är i betong, den andra väggen är i något annat material men där ligger det inga lägenheter eller liknande.

Angående ljudisoleringen behövs det väl inte i och med att det är betong, det borde väl hålla ute/inne det mesta. Jag kommer inte att spela in akustiska trummor, utan endast uppmickade stärkare, sång och sen mixa.

Främst för att jag inte kan sitta hemma och göra det.

Tanken är att jag ska bygga ett bås för inspelning av det jag nämnde ovan. Dock studsar ljudet väldigt mycket i lokalen, så det måste jag verkligen fixa om jag ska kunna använda lokalen. Men eftersom lokalen är så pass liten så känns ett helt rum-i-rum fel då man förlorar en del yta.

Hur kan jag behandla rummet utan bygga ett nytt rum, för att få bort studset?

Ett sångbås blir väl enligt rum i rum konstruktion för bäst resultat, iaf reglar och egna väggar.

Tipsa mig gärna om något jag behöver veta.

Tack på förhand.

Redigerat av Thorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där! Även om dina väggar består av betong så är det tyvärr inte bara trummor som behöver "rum i rummet" - lösning för att uppnå en märkbar ljudisolering. Beroende på hur fastigheten är byggd kanske du inte behöver frikoppla rummet från "skalet"? Testa och spela genom dina stärkare och gå runt och lyssna så får du en uppfattning om hur både stomljud och luftburet ljud fortplantar sig i byggnaden.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En liten fråga. Har bestämt mig för att ljudisolera väggarna nu. Jag behöver hjälp med vilket material man ska ha. Vilken storlek ska reglarna vara? Vilken tjocklek på stenulls-isoleringen ska jag ha? Någon speciell stenulls(märke, "modell")? 13mm gipsskivor bra?

Tack på förhand.

Redigerat av Thorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du ska isolera!?

Det är kostsamt som attans!

Golvet måste göras flytande.

På detta ställs ett rejält regelverk. 2" x 8" eller tjockare.

Sedan i med lika tjock roxull.

Efter detta, minst två lager gips, gärna tre som läggs om lott och limmas med dämplim samt tätas i alla fogar så att rummet blir tätt.

Utöver detta, samma sak med taket som vilas uppe på väggarna.

Tillika så måste du ha in luft i det lilla rummet för att kunna vara där inne mer än 20 minuter, om ens det vid fullt påställ av en trumslagare.

Det är apdyrt att isolera!!!

Sen är rummet litet redan.....!

Jag hade tänkt om och läst på än mer!

Piiiz!

Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hade faktiskt bara tänkt att isolera två väggar med stenull, en vägg som jag bygger ny som är väldigt kort mot dörren då det läcker genom dörren annars, sen tänkte jag också köra isolering/gips mot ena väggen där det inte är betong utan puts typ. Annars tror jag att betongen är tillräckigt tjock för att bara köra en enkel skiva på resten av väggarna för att sippa allt studsande mot betongen. Samma med taket. Jag tror inte att det blir så mycket ändå, rummet är som sagt litet. Golvet tänkte jag göra något så att det inte studsar så mycket bara. Min första lokal och jag tror inte att det kan bli värre än hur jag har det hemma:P

Jag ska inte ha akustiska trummor utan det ska endast isoleras mot mina monitorer och förstärkare.

Redigerat av Thorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade faktiskt bara tänkt att isolera två väggar med stenull, en vägg som jag bygger ny som är väldigt kort mot dörren då det läcker genom dörren annars, sen tänkte jag också köra isolering/gips mot ena väggen där det inte är betong utan puts typ. Annars tror jag att betongen är tillräckigt tjock för att bara köra en enkel skiva på resten av väggarna för att sippa allt studsande mot betongen. Samma med taket. Jag tror inte att det blir så mycket ändå, rummet är som sagt litet. Golvet tänkte jag göra något så att det inte studsar så mycket bara. Min första lokal och jag tror inte att det kan bli värre än hur jag har det hemma:P

Jag ska inte ha akustiska trummor utan det ska endast isoleras mot mina monitorer och förstärkare.

Hmmm!

Akustiska trummor är ju som du skriver, inte ens att fundera på i det här läget!

Trubblet du får, oavsett betong eller inte. Är att du faktiskt även sätter betonegn i rörelse vid låga frkvenser.

Dessa har sedan en förjäklig förmåga att förstärkas ju större huset är.

Teorin är enkel när det kommer till isolering.

Det går inte isolera endast en vägg. Ljud är rundstrålande och är det inte tätt överallt (vi pratar knappnålshuvud i hål här...), då kommer du ha förlorat hela effekten och din isolering kammar noll.

Resultatet blir då i stället att du får en sorts akustikbehandling som dessutom och troligen, påverkar ljudet till det sämre för din lyssning.

Monitorer kan nog tänkas fungera om du kör avisolerat mot alla ytor. Använd ISO-pads under dom!

Gitarrstärkare är bara att glömma.

Visst den går att köra på låg volym. Men vilken stärkare låter bra på låg volym?

Ledsen att behöva kasta grus i planerna med all kritik.

Men du kastar bort kulor i onödan.

Bättre då att justera rummets frekvenser med akustikbehandling samt täppa igen dom hål som är uppenbara dör att minimera problemen.

Köra fram till halv tio på kvällen och därefter enbart dricka kaffe!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

om du menar att ljudet stutsar som i ekar/"flutter eko" så blir det ännu värre med gips efter som den är slätare än betongen.

det är åxå skillnad i reverb tid om det är målad eller omålad betong.

jag tror nog det ganska ovärt att bygga bara några väggar, man bör ljudisolera mela rummet om det ska vara värt det. dess utom så är det inge bra för akustiken att ha material assymetri i väggarna.

här se du mer om ljudisoleriskonstruktioner. du ser att det att det är en konbination av ljudisolering och akustik. konstuktionen kallas "insie-out". http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

här, på samma sida, är det mer om ljudisolering och akustik: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

ett,vad jag tro, ganska bra alternativ är att kombinera "inside-out" konstruktionen denhär akustikbehandlingen:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm baktrucken i plywood blir då gipen i "inside-out" konstruktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag ska försöka förklara lite bättre.

skiss22.jpg

Där är en skiss på hur rummet ser ut. Taket är i betong.

Från dörren till den bortre väggen är det 5.4 meter ungefär. När dom borrat hål för kablar så har dom gjort detta väldigt uselt så det läcker en hel del ljud där dom borrat(ovanför dörren) samt att dörren inte håller så himla tätt. Därav min ide att bygga en ny vägg där för att isolera ljud mot dörren.

Angående putsväggen så känns det som att man måste få bort ljud in dit.

Jag testade med att ställa in en av mina monitorer inne i det tomma rummet och vred på, när jag ställde mig en våning över så hörde jag inget alls utan det var när jag öppnade dörren till källarvåningen jag började höra, pga dörren och hålet.

Om jag bygger dessa två nya väggar så att dom blir väldigt täta mot betongen, kör dubbelt gips och med stenull samt tätar allt noga. Borde det inte isolera ljudet från mina monitorer, att läcka ut på källarvåningen? Så länge jag kan ha monitorerna igång(normal volym) nattetid är jag nöjd samt kunna lira akustisk gitarr. Något måste det väl ljudisolera om allt är väldigt tätt mot betongen. Kan tillägga att ingen är under lokalen.

Sen för upp micning av förstärkare så hade jag planerat att bygga ett extra tätt bås för detta, med dubbelgips invänigt och utanpå samt stenull. Så i det "stora" rummet tänkte jag ha datorn och den utrustningen(känns löjligt att kalla det kontrollrum när jag har så få saker) och sen spela in i ett bås. Båset då av "rum i rum -typ" Sång behöver nödvändigtvis inte spelas in i båset utan det beror på hur det låter.

Så hela min ide bygger på att ha ett huvudrum som är isolerat mot monitorerna lite gitarr prat och kanske lite sång och ha ett bås på 1/3 av ytan där mer högljudd aktivitet försiggår.

Själv tanken med lokalen är att jag ska kunna hålla på med musik ostörd dom timmarna på dygnet som jag vill, det är något jag inte kan göra där jag bor idag. Kan jag inte det så kan jag lika gärna slopa projektet. Jag har ingen överdriven kravbild på hur det låter, det kan nog inte bli värre än där jag sitter idag, där jag inte kan göra något alls utan att jag får in massa oljud, bli störd ett stup i kvarten osv. Men självklart förstår jag att det krävt akustikbehandling för att få rummet att låta "okej" och för att få bort det eko som finns.

Så är det någon ide med det jag har försökt beskriva ner eller är det ett omöjligt projekt och pengar enbart i sjön?

Redigerat av Thorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du få luft in i lokalen?

Om du VET att det är dörren och hålet för kablarna som är problemet, ja då skulle du kunna åtgärda just det.

Men det finns alltid en risk att det är något ytterligare efter det. O då blir det pengar i sjön.

Men det är också frågan om hur mycket du måste få ned ljudnivån och i vilket register. Kanske räcker dina tänkta åtgärder för det?

Har du funderat eller mätt det?

Killarna som svarat ovan har bra koll på de här grejerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du få luft in i lokalen?

Om du VET att det är dörren och hålet för kablarna som är problemet, ja då skulle du kunna åtgärda just det.

Men det finns alltid en risk att det är något ytterligare efter det. O då blir det pengar i sjön.

Men det är också frågan om hur mycket du måste få ned ljudnivån och i vilket register. Kanske räcker dina tänkta åtgärder för det?

Har du funderat eller mätt det?

Killarna som svarat ovan har bra koll på de här grejerna!

Luft har jag via ett intag.

Jag vet att dom som svarat, speciellt Cruncher har bra koll på grejorna. Men prio ett för mig är att inte störa andra och inte själv bli störd när jag håller på. Jag ser lokalen som en projektstudio, vill jag senare spela in låtarna med perfekt akustik så går jag till en "riktig" studio. Dock vill jag ju inte att resultatet på det jag spelar in ska bli fullkomligt skit vad det gäller ljud. Men då får man väl behandla så gott det går. Allt är bättre än få in ljud i mican av folk som går på golv, folk som öppnar min dörr när jag håller på, rassel av porslin osv. Ni fattar, jag vill bara få vara ifred och göra min grej. Fast med fortfarande acceptabelt resultat.

Så vilket tjocklek på isoleringen rekomenderas? Jag har blivit rekomenderad Isovers Piano, men är inte den i glasull? Jag har läst att stenull är rekomenderat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luft har jag via ett intag.

Jag vet att dom som svarat, speciellt Cruncher har bra koll på grejorna. Men prio ett för mig är att inte störa andra och inte själv bli störd när jag håller på. Jag ser lokalen som en projektstudio, vill jag senare spela in låtarna med perfekt akustik så går jag till en "riktig" studio. Dock vill jag ju inte att resultatet på det jag spelar in ska bli fullkomligt skit vad det gäller ljud. Men då får man väl behandla så gott det går. Allt är bättre än få in ljud i mican av folk som går på golv, folk som öppnar min dörr när jag håller på, rassel av porslin osv. Ni fattar, jag vill bara få vara ifred och göra min grej. Fast med fortfarande acceptabelt resultat.

Så vilket tjocklek på isoleringen rekomenderas? Jag har blivit rekomenderad Isovers Piano, men är inte den i glasull? Jag har läst att stenull är rekomenderat.

Åh åh, sakta i backarna!!!

Herr Cruncharn' här undertecknad, är nog den som har minst koll på läget i detta och definitivt i samma tråd som både wellness, cborg och adrumdrum.

Vänta bara tills Gilbert kommer in i leken!! Ha ha ha! Om han nu gör det!?

Jag är bara en praktiker.

Kan känna igen tongångarna i dina idéer lite grand Thorell.

Oxå därför jag petar så hårt i sidan på dig.

Jag hade samma ambitioner med mitt tidigare bygge.

Det resulterade i att jag fick flytta pga att det störde grannarna.

Jag hade verkligen gjort så här, för jag hör att du vill detta!

Det viktigaste du har i konstruktionen är att det är tätt!!!

Kan inte sägas för många gånger.

Tätt, tätt, tätt!!!

Hålet med genomgången av rör är det du ska koncentrera dig på i första hand.

Tag oxå kontakt med dina grannar och din hyresvärd.

Du måste deklarera dina avsikter på ett positivt sätt.

Du kanske kan hjälpa dottern eller sonen som grannarna närmast har, att spela in deras bidrag till nästa Idol!?

Allt för att skapa goodwill.

Låt grannarna komma och besöka din studio. Bjud dom på kaffe eller kanske rent av en pilsner och skapa en förståelse för dina ambitioner.

Om du får igång detta så är det helsikes mycket lättare att stå med mössan i näven dagen efter då du suttit och gasat tunga dubstep-låter till klockan fyra på morgonen.

När du klarat av alla dessa steg.

Då hade jag fokuserat på akustikbehandling för att få bort fluttereko och försökt tagit hand om stående vågor.

Så att du kan använda rummet.

Till sist.

Byggt en ISO-box för förstärkare.

Alternativt köpt en från Randall som har en bra konstruktion.

Lycka till Thorell!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att jag håller med de svar du fått i tråden. Det du kallar för putsvägg är antingen en betong eller lättbetongvägg. Är det en äldre fastighet kan lägenheterna ovanför flyta på en sandbädd (man byggde så förut). Posta gärna en bild så är det lättare att ge ev. råd.

Vill bara tillägga (förtydliga det som Chruncher säger) att istället för att bygga ett litet bås, hellre satsa på att fixa en juste isobox till din gitarrstärkare och akustikbehandla ditt rum.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Luft har jag via ett intag.

Hur skulle det funka om du isolerar?

Luftintag och utblås blir jätteviktiga när du isolerar. Dels för att du skall få bra luftgenomströmning men också för att det kan vara en orsak till att du inte får den isolering du vill ha.

Men prio ett för mig är att inte störa andra och inte själv bli störd när jag håller på.

Återigen då måste du veta

- hur högt det kommer låta\spelas i studion

- I vilket register

- Hur mycket dämpning\isolering (i dB SPL) du behöver

för att du skall lyckas med det. Och för att någon skall kunna säga någonting om det.

Jag ser lokalen som en projektstudio, vill jag senare spela in låtarna med perfekt akustik så går jag till en "riktig" studio.

Aha. Men isolering och akustik i rum är två olika saker som uppnås på olika sätt. Det ena behöver inte förutsätta det andra.

Allt är bättre än få in ljud i mican av folk som går på golv, folk som öppnar min dörr när jag håller på, rassel av porslin osv. Ni fattar, jag vill bara få vara ifred och göra min grej. Fast med fortfarande acceptabelt resultat.

Gå på golv (stomljud), öppna dörren (stom och luftljud), rassel av porslin (luftljud) kan nå dig på olika sätt. Och det är därför det inte är säkert att din ide fungerar.

Har du däremot råd och lust att testa så är det inget fel med det!!

Vi vill bara göra dig medveten om fallgroparna.

Så vilket tjocklek på isoleringen rekomenderas? Jag har blivit rekomenderad Isovers Piano, men är inte den i glasull? Jag har läst att stenull är rekomenderat.

Det är näst intill omöjlig för någon att råda dig skulle jag tro om du inte svarar på hur mycket du behöver dämpa.

Detta bestämmer behovet av gips, luftspalt och mineralull.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Technical Library hos http://www.greengluecompany.com/ innehåller nog det mesta man kan tänkas behöva när det gäller ljudisolering.

Som andra har varit inne på, så måste ljudisoleringen göras helt rätt - för annars är allt jobb förgäves, då det kommer att ge marginell skillnad. Det är alltså viktigt att kolla upp precis hur det ska göras på bästa sätt, om det ska vara lönt att ens försöka. Tråkigt, men sant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår det. Kanonbra sida, varit inne en del där innan.

Men jag måste ha någon till reglarna så att inte ljud överförs vid dom till golv. Är det syllisolering man använder? Vilken typ av gummi rekomenderas att klä reglar med för det ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thorell...

Det folk här på forumet försöker hjälpa dig med är att vara lite efterklok innan du tar dig för och gör något som bara resulterar i att kasta dina surt förvärvade pengar i sjön.

Invänta svar från Wellness Music här på forumet eller adrumdrum.

Båda dessa har mycket bra koll på hur du praktiskt bygger.

Dock ska tilläggas....

Om du nu får givna råd av kompetent folk och sedan kanske gör på ett eget hittepåsätt, så finns risken att folk snabbt ledsnar.

Orsaken till varför folk här hjälper varandra är för att det är väldigt roligt att se andra uppfylla sina drömmar.

Man känner sig delaktig i glädjen för man har varit med och påverkat. Ungefär så....

Så om du har järnkoll på varför det ska vara tätt och att hela rummet måste behandlas för att ge någon effekt så kommer folk hjälpa dig.

Om det i stället är så, att du har ett gigantiskt överflöd av pengar och tycker att det inte spelar någon roll...., så går det bra med vanlig syllisolering för frikopplingen av reglarna mot golvet! Mohahahah!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag ha på reglarna så att vibrationer inte överförs till den befintliga ytan? Någon typ av gummi? Vilken isf? Alltså en sån som följer hela regeln.

Som sagts tidigare i denna tråd så är ingen kedja starkare än sin svagaste länk.

Det du dock skulle kunna göra är att montera resillient channel (en fjädrande tunn plåtprofil) som du skruvar horisontellt på väggarna och sedan skruvar fast gipsen i. Med denna metod så frikopplas inte väggarna helt från varandra men du kommer absolut att få en märkbar reduktion av transmissionen mellan de två "skalen". På samma sätt gör du i taket och om golvet är torrt lägger du en tjock stepisolmatta underst. Runt dörren gör du en utsalning som du släpper några mm från betongväggen. Täta sedan alla skarvar noggrant med akustikfog. Sedan kör du ett till lager gips med förskjutna skarvar och tätar igen med akustikfog. Vid tilluft / frånlufts-donen bygger du en ljudfälla.

Denna metod är ett 2:a alternativ till att bygga ett flytande rum "by the book" (som redan beskrivits i din tråd).

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, jag förstår att folk enbart vill hjälpa mig och inte motarbeta. Jag är väldigt tacksam för deras svar och att ni tillrättavisar mina "udda idéer".

Wellness, var i Sverige kan man hitta en sådan produkt du beskriver?

Om man enbart ska bygga en mellanvägg för att dela av så man får två utrymmen, kräver det också rum i rum från början för att det ska isolera mot vanlig monitorvolym? Det var därför jag undrade om syllisoleringen, så att inte ljudet kommer in på andra sidan, via stomljud. Självklart med gipslager och isolering.

Om det inte gör det så står jag väl i valet om att bygga ett riktigt rum i rum eller söka efter en annan lokal.

Tack för era svar.

Redigerat av Thorell
Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för takhöjd?

det det som avgör hur bra ljudisolering och framförallt hur bra akustik det blir.

Den är tyvärr bara 2.10.

Lite därför jag försöker hitta en annan lösning än rum i rum om möjligt, annars blir ju takhöjden på tok för lite. Men jag vill poängtera att syftet med lokalen är i första hand att jag ska ha någon stanns att sitta och skriva musik och kunna spela själv. Sen även spela in med okej resultat. Med andra ord ingen, vad jag skulle kalla en riktig musikstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennberg säljer Auralex Resilient channel. Dom är bättre jämfört med gyprocs variant (alldeles för hårda).

Har du 210 i takhöjd så kan du tyvärr inte bygga något flytande rum i rummet. Det bästa du kan göra (om du inte hittar annan lokal att bygga i) är nog att köra med fjäderreglar. Kommer dock fortfarande bli knepigt med takhöjden då även akustikbehandlingen kommer sno utrymme.

Det kommer ändå dra i väg med kostnaderna så det kanske är värt att fundera en vända till på alternativ lokal med bättre förutsättningar.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...