Jump to content
Annons

perrock

Recommended Posts

Tjänare!

Tänkte köpa nån Banjo

efter att ha lyssnat på drop kick murphys, flogging molly.

Riktigt najs ljud osv! Spelat elgitarr i flera år.

Jag läste på en sida att 4 strängade banjos

Spelas med plektrum och 5 med tum(plektrum?)

Hade tänkt köpa epiphone 5 strängad banjo och vill helst

spela med plektrum, är det ok?

Kommer komma fler frågor om nån tar tid att svara 🙂

Tack på förhand (kan vara lite stavfel, mobilen o trött 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer med föregående talare. Banguitar är riktigt nice. Om du vill höra på riktigt härlig sydstatsmetal med banjo så lyssna på Pride & Glory Band med Zakk Wylde på sång och gitarr. "Loosin Your Mind" från deras platta från 1994 är en klassiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nu är det såhär att jag hade tänkt ta mig tid att lära mig ett helt annat instrument

Och en banjogitarr tycker jag inte är tillräckligt annorlunda, (vad vet jag) men tack endå !

Då ska du väl ha en 5-strängad med en kort och fyra långa strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också helt klart att du borde satsa på 5-strängad. Det är den korta strängen (närmst tummen) som ger mycket av det speciella soundet. Det annorlunda stämningarna är också snarare en möjlighet än ett problem. Man kan använda olika stämningar beroende på genre eftersom varje stämning ger ett annat sound. Sedan kan jag även rekommendera tumplektrum + fingerplektrum eftersom det också påverkar soundet. Fingerspel blir för mjukt och ett vanligt plektrum går för långsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

köp du dig en 5 strängad. Då kan du ta av en sträng och spela 4 strängad om du vill. Banjo brukar stämmas i öppet g, den är enkel. Tänk dig att det är en gitarr som låter lite annorlunda bara. Högerhanden är det svåra med banjo. Plektrum vs tumme tycker inte jag spelar någon roll, oavsett vad du väljer så kommer det låta banjo i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det annorlunda stämningarna är också snarare en möjlighet än ett problem.

Tveklöst. Banguitar är kul, men riktig banjo är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...