Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Sitter och pillar och pillar och nöter och nöter i Logic..

Försöker fÄ fram ett skönt house beat dÀr jag jobbar med bas och synthar för att skapa en riktigt svÀngig rytm. Har kollat runt pÄ tutorials, sitter mycket sjÀlv (nÀstan hela dagarna), kollar och prenuminerar pÄ FutureMusic Magazine, allt för att fÄ sÄ mycket kunskaps som möjligt..

Men jag har ett problem. Jag fÄr inte percussions, kick och bas att synca tillsammans och jobba pÄ ett "proffsigt" sÀtt. Dvs det blir inte tillrÀckligt gungit. Har kollat runt och det finns fan inga tutorials pÄ hur man gör ett riktigt funky/groovy house beat. Detta Àr frÀmst för intro och outro i lÄtar men kan ocksÄ anvÀndas till nÀr klimaxet kommer, eller droppet som det ocksÄ heter.

Undrar ifall det Àr nÄgon som har nÄgot vettigt och roligt tips pÄ hur jag kan komma vidare? sitter rÀtt mkt fast just nu...

Hur mÄnga bars brukar en bas gÄ i t.ex.? alla tips sÄsom "undvik att lÀgga basen pÄ kicken", eller "lÀgg inte basen pÄ samma bar som percsussionsen ligger pÄ", m.m.

Jag vill Ät nÄgot liknande som detta:

(kollar man basen sÄ jobbar den verkligen med stor rytmik och percussions/clap/hithat osv passar sÄ jÀvla bra in)

Är ett stort fan av Gregori Klosman och Tristan Garner, bĂ„da fĂ„r till riktigt gunga house beats!

HÀr Àr nÄgra till exempel pÄ vad jag försöker skapa men inte Ànnu lyckats:

(@ 0.28 sekunder in i klippet, hör hur basen jobbar)

JÀtte tacksam för svar och tips, finns det nÄgra pluggar ni kan rekommendera för att fÄ lite mer groovy beats eller Àr det helt manuelt man fÄr sitta och försöka matcha dem tillsammans i logic? Knep pÄ hur man kan jobba med basen m.m.

Är lite kluven pĂ„ hur mĂ„nga bars jag ska lĂ€gga in ett "percussion pattern" eller en bas, för i house (och trance) Ă€r det mycket repetitioner, oftast mycket loopar i form av midi, typ basen spelar exakt samma sak hela tiden, osv.

Vill komma vidare och utvecklas, vill skapa riktigt feta och svÀngiga beats och basar!

Har ni nÄgra tutorials som ni vet kan hjÀlpa mycket ocksÄ, sÄ kom gÀrna med förslag pÄ det med! Har dock kollat pÄ det mesta. D.ramirez tutorials, futuremusic magazine in the studio, och massa annat som jag redan nÀmnt ovan.

Oftast nÀr jag sitter och gör nÄgot sÄ blir Àr det kanske en bra rytm men det blir inte alls sÄ svÀngigt, det blir faktiskt rÀtt platt, har testat med swing/quantization men det hjÀlper knappt nÄgot alls :/

Jag brinner verkligen för musiken, det gÄr inte en endaste dag utan att jag engagerar mig i ny musik och hÄller mig uppdaterad. LÀser pÄ och försöker nya saker. Men det kÀnns som att jag liksom varit pÄ samma fas i ca 1 Är och inte utvecklas. Jag vill ta tag i det hÀr nu och pusha framÄt. Men mina kunskaper sÀtter tydligen stopp för det ....

FörstÄr verkligen att det kan vara svÄrt att komma med tips och sÄ. Men finns det nÄgra, sÄ tar jag mer Àn gÀrna emot dem. Skulle uppskatta det till tusen!

Tack!

Uppskattas!

Redigerat av jontah
Annons
Postat (redigerat)

HÀr Àr ocksÄ en lÄt jag tycker Àr riktigt svÀngig ocksÄ:

och detta Àr nog min absoluta favorit nÀr det gÀller trummor och bas som jobbar pÄ ett riktigt bra sÀtt tillsammans. Johan Wedel Àr riktigt talangfull i mina ögon.

Redigerat av jontah
Postat

Absolut inget fan av det dĂ€r soundet, kĂ€nns vĂ€ldigt gjort. Sorry kunde inte lĂ„ta bli. 🙂

MEN ett klassiskt trick Àr att labba med millisekunderförflyttningar av ljud eller tracks. Testa förskjuta clapsen typ 10-20 ms "till vÀnster" - sÄ att ljudet kommer för tidigt. Skjut offbeatpercussion lika lÄngt framÄt. StÀm subkicken till grundtonen i det ackord du anvÀnder mest. Komprimera i grupper, men aldrig hihats.

Eq:a bort allt skit du inte behöver i varje ljud. mejsla ut bas och kick till exakt de frekvensomrÄden dÀr det lÄter fett, komprimera hÄrt.

• Gilla 2
Postat

Det har jag testat :/ testat knepet dem beskriver i artikeln ocksÄ. SÄ att ena noten kommer före allt annat, ska tydligen skapa "groove" men det kÀnns inte som att nÄgot speciellt hÀnder. Jag tror det Àr sjÀlva bas-pattern jag har problem med , att fÄ det gungigt. Jag utgÄr hela tiden frÄn C dur och höjer och sÀnker en som variation, borde jag göra annorlunda?

Komprimera i grupper, hur menar du nu? 🙂 hur gör man detta och varför ska man göra det?

Postat

Swing, Swing, Swing... Logic har en grej som e grym vad gÀller kvantisering... Testa att göra en sÄn hÀr basgÄng: KBBBKBBBKBBBKBBB. Lek med velocityn.

Markera alla noter och kvantisera enligt 16C i pianorollen.

Postat

Hehe blir svÄrt att klÀmma in 3st midi regions med basen mellan varje kick nÀr den gÄr i 128BPM och i house Àr det kickar pÄ varje taktslag. Men.. jag har testat allt frÄn kvantisering till att flytta dem manuellt till att anvÀnda alla knep, fÄr bara det inte att funka :/ sjukt jobbigt.

Postat

Spelar du nÄgot sjÀlv?

Det Àr svÄrt att knappa fram ett naturligt, mÀnskligt "swing", utan att det lÄter "maskin".

Om du kan spela in smÄ motiv, eller patterns frÄn t.ex. ett midikeyboard, kommer du med tiden att fÄ till en del grundstenar att bygga pÄ. Förutsatt att du verkligen har rytmkÀnsla förstÄs.

Ett annat sÀtt kan vara att börja med en loop frÄn nÄgon inspelning som har "det dÀr". Det kan vara nÄgon Àldre motown-hit eller jazzinspelning, enklast ett trumavsnitt förstÄs.

Postat

Nej jag spelar inget sjÀlv. Det som gör det sÄ svÄrt! Men vill gÀrna lÀra mig piano.

Vart hittar jag dessa loops?

Postat

Kolla andra lÄtar och försök Äterskapa dem o se sedan vad som skapar groovet..Du har postat mycket om hjÀlp o sÄ, men de Àr bara o fortsÀtta kriga, de tar tid o lÀra sig =)

En fet kick Àr stommen i house..Men sedan Àr allt viktigt i lÄten..Allt ska svÀnga, bara att lÀgga en liten percussions fel kan sÀnka hela groovet

Gjorde en liten kort trumloop precis, hyffsat standard, men om du Àr nyfiken pÄ hur trummorna Àr programmerade kan ja förklara :rolleyes: .. eller försök lyssna först o gissa va som ligger i den.. LedtrÄd = 13 kanaler aktiva i loopen varav en sidechain-ghostkick

http://www38.zippyshare.com/v/40803572/file.html

tanka den för bÀst kvalité

Postat

Nej jag spelar inget sjÀlv. Det som gör det sÄ svÄrt! Men vill gÀrna lÀra mig piano.

Vart hittar jag dessa loops?

Ditt skivarkiv, internet, var som helst.

DÀr finns ju svÀnget!

Postat

Kolla andra lÄtar och försök Äterskapa dem o se sedan vad som skapar groovet..Du har postat mycket om hjÀlp o sÄ, men de Àr bara o fortsÀtta kriga, de tar tid o lÀra sig =)

En fet kick Àr stommen i house..Men sedan Àr allt viktigt i lÄten..Allt ska svÀnga, bara att lÀgga en liten percussions fel kan sÀnka hela groovet

Gjorde en liten kort trumloop precis, hyffsat standard, men om du Àr nyfiken pÄ hur trummorna Àr programmerade kan ja förklara :rolleyes: .. eller försök lyssna först o gissa va som ligger i den.. LedtrÄd = 13 kanaler aktiva i loopen varav en sidechain-ghostkick

http://www38.zippyshare.com/v/40803572/file.html

tanka den för bÀst kvalité

hehe ja percussions har jag verkligen inga problem med att fixa, sĂ„ vitt jag vet 🙂 men det Ă€r basen jag försöker fĂ„ med i groovet! det Ă€r dĂ€r jag har problemet... tycker det Ă€r sjukt svĂ„rt att fĂ„ det svĂ€ngigt liksom , typ som "endless" och dem videosarna som jag visade dĂ€r uppe, dem har en speciell feeling i sitt gung.

Postat

kan du lÀgga percussions groovy sÄ kan du lÀgga basen groovy ocksÄ..

Visa nÄtt dÀr du har lagt bas o percussions o sÄnt sÄ kan man se va du gör fel

Postat (redigerat)

Sure. Jag kan nog dock inte sÀga att jag kan lÀgga percussions groovy, men dugligt iaf. Jag vet inte vad ni tycker om detta, detta Àr kanske inte det bÀsta jag gjort men hÀr har vi nÄgot litet:

http://www63.zippyshare.com/v/52254989/file.html

Hur skulle man t.ex. kunna lÀgga basen pÄ detta för att fÄ det groovy?

EDIT: hithat/ride och klapparna pajar rÀtt mkt.. laddar upp en utan dessa ocksÄ:

http://www63.zippyshare.com/v/3782486/file.html

btw du fĂ„r gĂ€rna skicka över det du gjorde innan med percussions osv, det lĂ„ter bra och svĂ€ngigt! 🙂 vilka sample packs borde jag anvĂ€nda mig av?

Fast du lÀgger vÀl inte till basen pÄ 00:15 utan byter kick helt enkelt? brukar göra sÄ ocksÄ men nu körde jag samma kick hela vÀgen, tÀnkte inte pÄ det. Brukar EQa bort botten pÄ kicken ibörjan och sen slÀppa allt nÀr det drar igÄng pÄ typ 00:30

Redigerat av jontah
Postat

De lÄter nÀstan som den dÀr har tillrÀckligt med bas.. Tomsen agerar ju bas i detta fall =) ..om du har skurit ut botten pÄ tomsen kan dÄ lÄta de va lite mer botten kvar i dem...

Skulle du försöka lÀgga nÄn annan bas nÀr de dÀr finns skulle de krocka ganska duktigt med det du har nu..Vill du lÀgga en synth bas fÄr du ta bort tomsen =)

Postat (redigerat)

OK lÄt oss sÀga att jag skulle ta bort tomsen dÄ.. (eller det gÄr vÀl att EQa bort botten pÄ dem ocksÄ? eller har jag fel?) och lÀgger en synthbas, hur skulle jag kunna lÀgga denna utan att det krockar med annat och sÄ att det blir svÀngigt liksom? det Àr dÀr jag behöver hjÀlp!

Finns det nĂ„gon regel nĂ€r man ska lĂ€gga synth bas som man ska hĂ„lla koll pĂ„ eller ha utkik för nĂ„got spec? 🙂

SÄhÀr lÄter det med kicken EQad ibörjan och slÀpper allt vid 00:30:

http://www66.zippyshare.com/v/59125557/file.html

Redigerat av jontah
Postat

Ludwig, jĂ€vlar.. Ă€r den nĂ„got bra dĂ„? funderar starkt pĂ„ att köpa, lĂ€r sig sĂ€kert nĂ„got iaf 🙂

Jo, den Àr helt okej!

Annars finns en hemsida: www.sonicacademy.com, som inriktar sig mycket pÄ elektronisk musik. House, dubstep etc som kan vara vÀrt att kolla upp.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.