Jump to content
Annons

Groovy house beats?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Sitter och pillar och pillar och nöter och nöter i Logic..

Försöker få fram ett skönt house beat där jag jobbar med bas och synthar för att skapa en riktigt svängig rytm. Har kollat runt på tutorials, sitter mycket själv (nästan hela dagarna), kollar och prenuminerar på FutureMusic Magazine, allt för att få så mycket kunskaps som möjligt..

Men jag har ett problem. Jag får inte percussions, kick och bas att synca tillsammans och jobba på ett "proffsigt" sätt. Dvs det blir inte tillräckligt gungit. Har kollat runt och det finns fan inga tutorials på hur man gör ett riktigt funky/groovy house beat. Detta är främst för intro och outro i låtar men kan också användas till när klimaxet kommer, eller droppet som det också heter.

Undrar ifall det är någon som har något vettigt och roligt tips på hur jag kan komma vidare? sitter rätt mkt fast just nu...

Hur många bars brukar en bas gå i t.ex.? alla tips såsom "undvik att lägga basen på kicken", eller "lägg inte basen på samma bar som percsussionsen ligger på", m.m.

Jag vill åt något liknande som detta:

(kollar man basen så jobbar den verkligen med stor rytmik och percussions/clap/hithat osv passar så jävla bra in)

Är ett stort fan av Gregori Klosman och Tristan Garner, båda får till riktigt gunga house beats!

Här är några till exempel på vad jag försöker skapa men inte ännu lyckats:

(@ 0.28 sekunder in i klippet, hör hur basen jobbar)

Jätte tacksam för svar och tips, finns det några pluggar ni kan rekommendera för att få lite mer groovy beats eller är det helt manuelt man får sitta och försöka matcha dem tillsammans i logic? Knep på hur man kan jobba med basen m.m.

Är lite kluven på hur många bars jag ska lägga in ett "percussion pattern" eller en bas, för i house (och trance) är det mycket repetitioner, oftast mycket loopar i form av midi, typ basen spelar exakt samma sak hela tiden, osv.

Vill komma vidare och utvecklas, vill skapa riktigt feta och svängiga beats och basar!

Har ni några tutorials som ni vet kan hjälpa mycket också, så kom gärna med förslag på det med! Har dock kollat på det mesta. D.ramirez tutorials, futuremusic magazine in the studio, och massa annat som jag redan nämnt ovan.

Oftast när jag sitter och gör något så blir är det kanske en bra rytm men det blir inte alls så svängigt, det blir faktiskt rätt platt, har testat med swing/quantization men det hjälper knappt något alls :/

Jag brinner verkligen för musiken, det går inte en endaste dag utan att jag engagerar mig i ny musik och håller mig uppdaterad. Läser på och försöker nya saker. Men det känns som att jag liksom varit på samma fas i ca 1 år och inte utvecklas. Jag vill ta tag i det här nu och pusha framåt. Men mina kunskaper sätter tydligen stopp för det ....

Förstår verkligen att det kan vara svårt att komma med tips och så. Men finns det några, så tar jag mer än gärna emot dem. Skulle uppskatta det till tusen!

Tack!

Uppskattas!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Här är också en låt jag tycker är riktigt svängig också:

och detta är nog min absoluta favorit när det gäller trummor och bas som jobbar på ett riktigt bra sätt tillsammans. Johan Wedel är riktigt talangfull i mina ögon.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inget fan av det där soundet, känns väldigt gjort. Sorry kunde inte låta bli. 🙂

MEN ett klassiskt trick är att labba med millisekunderförflyttningar av ljud eller tracks. Testa förskjuta clapsen typ 10-20 ms "till vänster" - så att ljudet kommer för tidigt. Skjut offbeatpercussion lika långt framåt. Stäm subkicken till grundtonen i det ackord du använder mest. Komprimera i grupper, men aldrig hihats.

Eq:a bort allt skit du inte behöver i varje ljud. mejsla ut bas och kick till exakt de frekvensområden där det låter fett, komprimera hårt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag testat :/ testat knepet dem beskriver i artikeln också. Så att ena noten kommer före allt annat, ska tydligen skapa "groove" men det känns inte som att något speciellt händer. Jag tror det är själva bas-pattern jag har problem med , att få det gungigt. Jag utgår hela tiden från C dur och höjer och sänker en som variation, borde jag göra annorlunda?

Komprimera i grupper, hur menar du nu? 🙂 hur gör man detta och varför ska man göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Swing, Swing, Swing... Logic har en grej som e grym vad gäller kvantisering... Testa att göra en sån här basgång: KBBBKBBBKBBBKBBB. Lek med velocityn.

Markera alla noter och kvantisera enligt 16C i pianorollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe blir svårt att klämma in 3st midi regions med basen mellan varje kick när den går i 128BPM och i house är det kickar på varje taktslag. Men.. jag har testat allt från kvantisering till att flytta dem manuellt till att använda alla knep, får bara det inte att funka :/ sjukt jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du något själv?

Det är svårt att knappa fram ett naturligt, mänskligt "swing", utan att det låter "maskin".

Om du kan spela in små motiv, eller patterns från t.ex. ett midikeyboard, kommer du med tiden att få till en del grundstenar att bygga på. Förutsatt att du verkligen har rytmkänsla förstås.

Ett annat sätt kan vara att börja med en loop från någon inspelning som har "det där". Det kan vara någon äldre motown-hit eller jazzinspelning, enklast ett trumavsnitt förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla andra låtar och försök återskapa dem o se sedan vad som skapar groovet..Du har postat mycket om hjälp o så, men de är bara o fortsätta kriga, de tar tid o lära sig =)

En fet kick är stommen i house..Men sedan är allt viktigt i låten..Allt ska svänga, bara att lägga en liten percussions fel kan sänka hela groovet

Gjorde en liten kort trumloop precis, hyffsat standard, men om du är nyfiken på hur trummorna är programmerade kan ja förklara :rolleyes: .. eller försök lyssna först o gissa va som ligger i den.. Ledtråd = 13 kanaler aktiva i loopen varav en sidechain-ghostkick

http://www38.zippyshare.com/v/40803572/file.html

tanka den för bäst kvalité

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla andra låtar och försök återskapa dem o se sedan vad som skapar groovet..Du har postat mycket om hjälp o så, men de är bara o fortsätta kriga, de tar tid o lära sig =)

En fet kick är stommen i house..Men sedan är allt viktigt i låten..Allt ska svänga, bara att lägga en liten percussions fel kan sänka hela groovet

Gjorde en liten kort trumloop precis, hyffsat standard, men om du är nyfiken på hur trummorna är programmerade kan ja förklara :rolleyes: .. eller försök lyssna först o gissa va som ligger i den.. Ledtråd = 13 kanaler aktiva i loopen varav en sidechain-ghostkick

http://www38.zippyshare.com/v/40803572/file.html

tanka den för bäst kvalité

hehe ja percussions har jag verkligen inga problem med att fixa, så vitt jag vet 🙂 men det är basen jag försöker få med i groovet! det är där jag har problemet... tycker det är sjukt svårt att få det svängigt liksom , typ som "endless" och dem videosarna som jag visade där uppe, dem har en speciell feeling i sitt gung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sure. Jag kan nog dock inte säga att jag kan lägga percussions groovy, men dugligt iaf. Jag vet inte vad ni tycker om detta, detta är kanske inte det bästa jag gjort men här har vi något litet:

http://www63.zippyshare.com/v/52254989/file.html

Hur skulle man t.ex. kunna lägga basen på detta för att få det groovy?

EDIT: hithat/ride och klapparna pajar rätt mkt.. laddar upp en utan dessa också:

http://www63.zippyshare.com/v/3782486/file.html

btw du får gärna skicka över det du gjorde innan med percussions osv, det låter bra och svängigt! 🙂 vilka sample packs borde jag använda mig av?

Fast du lägger väl inte till basen på 00:15 utan byter kick helt enkelt? brukar göra så också men nu körde jag samma kick hela vägen, tänkte inte på det. Brukar EQa bort botten på kicken ibörjan och sen släppa allt när det drar igång på typ 00:30

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

De låter nästan som den där har tillräckligt med bas.. Tomsen agerar ju bas i detta fall =) ..om du har skurit ut botten på tomsen kan då låta de va lite mer botten kvar i dem...

Skulle du försöka lägga nån annan bas när de där finns skulle de krocka ganska duktigt med det du har nu..Vill du lägga en synth bas får du ta bort tomsen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK låt oss säga att jag skulle ta bort tomsen då.. (eller det går väl att EQa bort botten på dem också? eller har jag fel?) och lägger en synthbas, hur skulle jag kunna lägga denna utan att det krockar med annat och så att det blir svängigt liksom? det är där jag behöver hjälp!

Finns det någon regel när man ska lägga synth bas som man ska hålla koll på eller ha utkik för något spec? 🙂

Såhär låter det med kicken EQad ibörjan och släpper allt vid 00:30:

http://www66.zippyshare.com/v/59125557/file.html

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Ludwig, jävlar.. är den något bra då? funderar starkt på att köpa, lär sig säkert något iaf 🙂

Jo, den är helt okej!

Annars finns en hemsida: www.sonicacademy.com, som inriktar sig mycket på elektronisk musik. House, dubstep etc som kan vara värt att kolla upp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...