Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

När jag använder Komplete 7-instrument i Cubase 5 kan jag bara ladda in två eller tre av dem innan Cubase fryser. Varför blir det så? Har jag för lite RAM?

Jag har provat två olika sätt att bli av med problemet:

1. Använt mig av funktionen "Purge all samples" för varje instrument.

2. Gått in i "Options" och "Memory" och minskat storleken för preload buffer size till minimala 6kB.

Har hört att man ska kunna konvertera från DFD till sampler sounds. Hur gör man detta?

Försökte öka preload buffern istället efter jag fick råd om detta men ingen förändring. Jag kanske behöver en separat HD för pluggarna ändå?

I det projektet som det skiter sig ser det ut såhär:

Jag använder tre olika spår av instrumentet "Choir". Måste jag ladda dem som nya virtuella instrument varje gång? Finns det ett annat sätt? Jag menar, jag har redan instrumentet laddat en gång, det är bara olika presets och inställningar.

Mina specifikationer är:

CPU - 2,5 GHz Dual-Core

RAM - 3,00 GB

System-typ - 32bit

HD: 72 GB ledigt av 450 GB.

vänligen,

Joachim

Redigerat av joachims
Annons
Postat

har du mindre än 64 bit op kan du bara använda max 2 Gig i RAM...

mvh

:rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

Det är 3 GB om man ger rätt boot options till windows. Och i OSX så finns det en "Use memory server" som ger mer minne. Finns den inte i windows versionen?

Postat (redigerat)

Det är 3 GB om man ger rätt boot options till windows. Och i OSX så finns det en "Use memory server" som ger mer minne. Finns den inte i windows versionen?

Ok. Jag har Vista 32bit så hur ger jag rätt boot options till Windows?

Det där OSX-alternativet du pratar om vet jag inte om det finns motsvarighet till i Windows...

Vad med allt det andra jag skrev? Har ni några tankar om det?

Redigerat av joachims
Postat

Hur som helst så har du nog med minne för att klara av 3 instrument från kontakt. Du klarar ju säkerligen mycket mer. Du kan ju titta på aktivitetshanteraren för att se hur mycket minne som används samtidigt som du laddar in instrumenten.

Hur som helst så låter det som att det är något annat fel, vet dock inte vart.

Postat

Hej igen och tack för hjälpen samtliga. Känner redan till det ni har skrivit dock. Har löst det hela genom att frysa de mest processorkrävande processerna.

/Joachim

Postat

Har löst det hela genom att frysa de mest processorkrävande processerna.

I Cubase - som att frysa ett spår? Eller menar du ute i ditt OS?

Postat

I Cubase - som att frysa ett spår? Eller menar du ute i ditt OS?

Jag har fryst spår. Hjälper en hel del, men inte helt. Får nog bounca ner lite också om jag är nöjd med vissa spår. Volymer kan jag ju fortfarande styra... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.