Jump to content
Annons

Trummmixen till nästa steg.


Naymari

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det är ju självklart. Tanken var ju att det skulle låta fläskigt och rockigt. Och då jag inte har en hel mix. Och att jag övar just inom trummixning. Därför vill jag få det att låta så bra som möjligt bara sett inom trummorna och inte i en hel mix.

Mvh

Jo men det är ju i en hel mix som det avgörs hur bra allt låter. Det är ju ungefär som att ratta till ett bra gitarrljud som låter grymt solo men inte funkar i en låt. _Öva på hela låtar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på hur du tänkt hur övriga mixen ska låta.

+1

Om jag ska säga något allmänt om just det trumljudet så tyckte jag nog det va en aning dovt och saknade "sparkle" i cymbalerna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att du bara ska få massa svar som inte direkt ser till vad du ville ha. Det kanske är så att du har trumljudet i en låt och det passar mycket bra in, men känns inte "nästa nivå" som du menar. Jag vet precis hur det känns och negativa svar hjälper ingen i ett sånt läge!

Här kommer tips från mig:

- Klipp ut pukorna! Det låter lite svårtstyrt "långa". Ett hett tips som ofta hjälpt mig. (Minskar läck som kan vara störigt när du vill ha separation och individuell EQ osv.)

- Försök få virvel och bastrumma att hänga ihop lite mer. Att "jobba tillsammans". Tycker din Bd är något för intensiv för ett rätt soft virvelljud. Båda är snyggt komprimerade, men kanske låta virveln jobba ner lite lägre? Kolla sejarmicken efter tuff botten!

- Som någon sade, lyft fram lite mer topp i överhänget! Ett hett tips som ja gillar är att lyssna riktigt noga på bara överhänget. Hur låter dit set på riktigt, okomprimerat, utan eq och reverb? Försök accentuera det som låter snyggt med närmickarna och försök få bort det som låter mindre kul eller frekvenskrockar osv. Jag får ingen riktigt skön helhetskänsla hos din ljudbild. Det känns mer som separata trummor som spelas och inte som ett set som sitter ihop.

- Förra punkten, samt ett bra tips om snygga trumproduktioner som jag tyckte var trevligt sprang jag förbi häromveckan. Mycket effektiv parallellkompression. Här: http://www.benvesco.com/blog/mixing/2007/phat-drums-new-york-style-parallel-compression-part-1/

Rocka på!

Skönt spel förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Trist att du bara ska få massa svar som inte direkt ser till vad du ville ha.

Och man kan få svar som man inte själv har tänkt på och vad man behöver.

Jag vet precis hur det känns och negativa svar hjälper ingen i ett sånt läge!

Vilka negativa svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...