Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Startade en blogg för nÄgra dagar sedan och tÀnkte inte göra nÄgon stor grej av den men i alla fall posta lÀnken i nÄgra forum dÀr jag brukar vistas och sÄ fÄr den som rÄkar gilla grejen liksom fortsÀtta följa sidan och ladda ner eller lyssna pÄ prylarna efter eget tycke. Projektet startades 1993 i samband med köp av en Fostex X28H (4-spÄrs kassettporta) och en Kawai R-50 trummaskin. BegrÀnsningarna skapade soundet. Trummaskinen lÀt inte ens nÀstan som riktiga trummor sÄ jag stÀmde ner ljuden för att fÄ det att lÄta sÄ maskinellt som möjligt, till sÄngen hade jag inget reverb, jag köpte en gitarreffekt som hade "echo" och sjöng igenom, men det lÀt aldrig riktigt naturligt sÄ jag provade att slÄ pÄ dist och plötsligt fanns nÄnting dÀr som jag gillade. Radoka har alltid varit musikaliska happenings, jag har aldrig planerat ett arr eller Àgnat mig Ät en massa omtagningar. Det har fÄtt bli som det blir. Första kassetterna gjordes alltsÄ med utrustning som nÀmns ovan, men sÄ smÄningom skaffade jag bÀttre grejer men fortsatte i samma anda, fast digitalt. Dock har jag fÄtt mina Äterfall och gÄtt tillbaka till "rötterna" med kassettportan och trummaskinen, bara för att kÀnna den gamla genuina lo-fi-kÀnslan igen. SÄ. Bjudkultur av det ofina slaget för den som vill ha. Grejen med bloggen Àr att varje inlÀgg jag postar Àr en ny lÄt (frÄn arkiven) + nÄn text som har med lÄten att göra pÄ ett eller annat sÀtt.

NÄja, det var programförklaringen. HÀr följer dÄ slutligen lÀnk till det hela: http://radoka.blogspot.com/

Annons
Postat

(Radokagrejerna Àr btw ett sidoprojekt. Musiken jag ger ut "pÄ riktigt" finns bland annat hÀr:

)
Postat

Haha! Min fiiiina Kawai.... 😛 Men kul hade vi, han & jag. 🙂

Postat
Tiden Àr inte nÄdig mot tidiga digitalprylar.

Fast jag Ă€r lite förtjust i sĂ„na tidsbundna prylar, det var dĂ€rför jag tog fram bĂ„de trummaskin och kassettporta för bara nĂ„gra Ă„r sen för att fĂ„ det hĂ€rliga gamla ljudet... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.