Jump to content
Annons

SoundForge vs WaveLab?


metz

Recommended Posts

Tja,

Jag har använt SoundForge i åratal och tycker det är ett jäkligt bra program. Alla säger att WaveLab är så bra. Vad är det som är bättre med WaveLab? Fördelar, nackdelar?

Anledningen till att jag över huvud taget funderar över att byta är att jag tycker det händer väldigt lite mellan versionerna och jag får nästan känslan av att SoundForge är utdöende. Vet inte om det stämmer men det är min känsla i alla fall.

mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder både Soundforge och Wavelab. Dom är bra på olika saker.

Soundforge tycker jag är ett mycket smidigt program när jag ska editera ljudfiler....dvs klippa mm.

Wavelab är mera ett rent mastringsverktyg för mig. Oslagbart med att kunna byta ordning på de pluggar man har "insertat" samt att renderingen i wavelab är bland de bästa i de program jag har jobbat i (cubase,nuendo, soundforge mm). Går ju även att PQ-koda i Wavelab.

Det ser ju ut som om jag lovordar wavelab mer än soundforge men faktum är att jag tycker båda är lika bra fast på olika saker. Det är klart att det går att editera i wavelab också men jag tycker det går mycket smidigare i soundforge.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

SoundForge är ett ypperligt redigeringsprogram för enstaka ljudfiler, medan WaveLab även hanterar flerkanalsuppsättningar om jag inte missminner mig.

Vill man ha flerkanalsuppsättning av SoundForge så är det närmaste Vegas 4 eller 5.

Vilken version använder du av SF?

Den är ju uppe i 7.0 nu tror jag.

Redigerat av pmstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad (men den kanske är uppenbar?) är ju att man inte kan köra VST-pluggar i SoundForge. Men jag tycker att det har precis allt man behöver när det gäller ljudredigering och mastring. Enkelt och lättarbetat!

Annars skulle jag väl tro att hyllningarna för WaveLab är precis "som vanligt" mest pga av att det är ett program som "alla" använder... Och så är det ju gjort av Steinberg och då kan det ju bara inte va annat än bäst...? 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab är mera ett rent mastringsverktyg för mig. Oslagbart med att kunna byta ordning på de pluggar man har "insertat"

Men det går ju bra att göra i SF också...

Inte i den versionen jag har (har en gammal....5:an tror jag). Wavelabs mastersektion är faktiskt väldigt bra.

Men som sagt....SF e överlägset bäst på redigering!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad (men den kanske är uppenbar?) är ju att man inte kan köra VST-pluggar i SoundForge.

Jag kör massor av VST-pluggar i SF, SpinAudio gör ju en gratis vst-dx-wrapper.

Hur enkelt som helst.

Ojdå, tänkte inte på det.... 😉

I och med att jag kör Sonar också så är det ju enklast för mig att helt enkelt hålla mig till DX-pluggar så långt det går, så jag har aldrig en funderat på om det skulle funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundforge 8 är på gång med bl. a. stöd för VST.  Nytt är även att CD Architect ingår (ny version 5.2). Läs mer här.

Låter mycket intressant!

Nån som vet om det är på gång, betor etc?

edit: Kollade länken, ser ju ut att vara närsomhelst! 🙂

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...