Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejsan, tänkte fixa i ordning detta rummet med akustik & grejer så det bli lämpat till en studio.

men behöver helt klart hjälp, vet liksom inte var jag ska börja eller vad som behövs för grejer eller hur mycket.

just nu är rummet mer som förvaring som ni ser. skriv gärna en lista och länka till saker jag behöver.

grejer jag har inköpt är ett steinberg Cl1 ljudkort, och en sE electronics x1 mic. budjet grejer, som sägs ska låta mer proffsigt om man förbättrar rummet.

storlek: cirka 3,5 x 2,9 x 2,4 - snetaket.

http://imgur.com/a/Ud4Jh

tack 🙂

Redigerat av mikelaaa
Annons
Postat

Ett tips är att sätta mixplatsen (monitorer osv) vid den lägsta väggen så att säga. Då får du inte så jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrådar. Vet att det finns nån form av wikipedia-grej också som är väldigt informativ och bra. Sätt på lite kaffe och läs =)

Postat

Ett tips är att sätta mixplatsen (monitorer osv) vid den lägsta väggen så att säga. Då får du inte så jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrådar. Vet att det finns nån form av wikipedia-grej också som är väldigt informativ och bra. Sätt på lite kaffe och läs =)

ett steg närmare, tack så mycket 🙂. jag har faktiskt läst en helt del men blir mest snurrig i huvudet, för det finns ju så mycket att välja på och vet inte hur mycket jag behöver å grejer, men får väl läsa vidare 🙂

Postat

har du något förslag på vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det någon roll vart annars? 🙂

Postat

har du något förslag på vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det någon roll vart annars? 🙂

Det finns sådana skärmar du kan sätta bakom mikrofonen om du inte känner för att få med så mkt av rummet (om det är ett "dåligt" rum). Du kan också sätta upp något ljudabsorberande material i en hörna och sen stå och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gå runt och sjunga/klappa händerna/spela gitarr/slå på en trumma (beroende på vad du vill spela in) och där det låter bäst placerar du mikrofonen. / John

Postat

Det finns sådana skärmar du kan sätta bakom mikrofonen om du inte känner för att få med så mkt av rummet (om det är ett "dåligt" rum). Du kan också sätta upp något ljudabsorberande material i en hörna och sen stå och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gå runt och sjunga/klappa händerna/spela gitarr/slå på en trumma (beroende på vad du vill spela in) och där det låter bäst placerar du mikrofonen. / John

okej:) , kolla gärna in mitt inlägg, för å se vad du tycker 🙂 //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420

Postat

okej:) , kolla gärna in mitt inlägg, för å se vad du tycker 🙂 //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420

Jag hade börjat med att mäta rummet (sök i forumet hur man gör det). Därefter tillverkat egna absorbenter av stenull/glasull. Relativt billigt att köpa och mycket enkelt att bygga ihop (kolla youtube, sök på "rockwool acoustic panels" eller nåt). Som sagt, det mesta finns redan beskrivet på forumet på ett utomordentligt sätt. Kolla om nån har liknande rum som dig och läs hur han/hon gjorde/gör. Hoppas det löser sig! / John

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.