hanseriksson (oregistrerad) Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Hej jag ska köpa en ny dator och undrar ifall någon har tips på en bra dator och på vad man ska tänka på. Jag ska använda den till lite filmredigering och liknande. Vilka delar är det som är viktiga att ha bra då? Processor och ramminne ? Min budget är ca 12 000 kr så ifall någon vet en dator som skulle passa mig så får ni gärna tipsa 😄
pxm Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 En Frost Audioframe Mobile kanske. Kolla på deras hemsida http://frostacm.com/
CHAE Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 ...eller varför inte en Racktone Barbara 🙂 Vänligen, CHAE
Gäst Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 Den ska alltså vara bärbar? Annars finns det HTPC (har en sån själv) som är en stationär dator fast med laptop-komponenter. Små och fina. Har själv en AsRock Core 100HT.
Tjabbalabba Postat 22 juli 2011 Postat 22 juli 2011 ...eller varför inte en Racktone Barbara 🙂 Den var inte mycket att hänga i julgranen gör Racktone ens bärbara datorer längre?
Unicron Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Varför en begagnad macbook pro. Du får en ny. Här hittar du iaf en macbook för 12 000 kr. Har köpt en själv och den är super så lovar att den kommer passa dig. Så kör på det, mac 4ever! Ja om man skulle trivas med en 13,3" skärm ja. Personligen så skulle det bli för litet. Skulle hellre satsat på att spara ihop till en 15" eller 17" istället. Eller en beggad.
drloop (oregistrerad) Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Jo det är klart att liten skärm kan vara jobbigt, men för mig är en laptop en grej som jag skall orka bära med mig så då vill jag hellre ha nåt litet och köra på extern skärm hemma. Och dessutom är det bra mycket mer krut i dom senaste Macarna med de nya processorerna. Rätt viktigt för mig 🙂
Tjabbalabba Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Ja om man skulle trivas med en 13,3" skärm ja. Personligen så skulle det bli för litet. Skulle hellre satsat på att spara ihop till en 15" eller 17" istället. Eller en beggad. En extern 24" HD skärm kostar runt en tusing idag.
Unicron Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Handlar ju om tycke och smak då. Kör hellre med en större bärbar än att ha en extern skärm som tar upp det extra utrymmet på skrivbordet. Beror ju på vad man är ute efter. Håller med dock, dem nya MBP'sen verkar riktigt vassa. Kör en 17" MBP 2010 själv och har inga problem med vikten på den. Men återigen, tycke och smak.
Polder Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Jag skulle absolut satsa på en beggad 15" macbookpro. Alternativ ta de 5.000 extra och köpa en ny. 13 tum skulle jag inte rekommendera om du ska hålla på med grafiska grejer så som film etc. Även om man har extern skärm så finns det många många tillfällen som man bara vill sitta i en bekväm stol eller varför inte i trädgården för att jobba en stund... då blir 13" alldeles för liten. 15" macbookpro ska du ha =) 17" blir för stor. skulle inte vilja rekommendera det faktiskt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.