Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) Köpte på försommarn en Tascam channelstrip för att få preamp, kompressor osv i en o samma burk, jag gillar att ratta sångljudet nästan helt klart direkt vid inspelningen, tycker det är lättare att sjunga då, plus att jag INTE spelar in till DAW, jag använder nåt så skamligt som en Tascam digitalporta. Portan är helt suverän så jag tänkte att en Tascam channelstrip också vore fint. Men, urk, jag gillade inte den alls, varken ljudet eller att man bara har en ratt att vrida på och måste leta sig runt i menyer. Så nu ska jag väl försöka byta in den till nåt annat på 4Sound i Gävle där jag köpte den. Men till vad. Förut har jag använt en Audient Mico preamp till en Neumann TLM102 och kopplat analogt genom en lite äldre kompressor DC24 som bara låter för underbart. Tänkte jag skulle slippa det kopplandet, plus att kompressorn sitter i min liverack, ett j-a joxande för en slö fan som mig. Men det kanske är så att vad jag än väljer för channelstrip i 4000-kronorsklassen så blir det ganska billigt ljud trots bra mick? Min senaste fundering är att skaffa en Focusrite ISA One Analog http://www.thomann.d...ite_isa_one.htm Denna, utan digitaldel är ca en tusing billigare än den med digitalt... Nåt jag ofta hört om micpreampar är att de ska ha en saftig transformator för att ge det där feta gamla ljudet, det är transformatorn, inte eventuella rör som grejar biffen. De rörpryttlar jag hittills testat har varit lite besvikelser så jag är inne på nåt utan rör. Det finns förstås riktigt dyra rörpreampar oxå, men de har inte jag råd med. Nån som har nån kommentar till en Focusrite ISA One Analog? Eller nån liknade burk. jag ska ha den mest till sång, kanske att driva en virvelmick... Har funderat lite på en Joe Meek SixQ oxå, en lite lagom gammalmodig channelstrip med riktiga rattar för varje grej. Nåt mer lull än som sitter på den behöver jag inte. Men hur är själva preampen? http://www.joemeek.com/sixq.html Redigerat 21 juli 2011 av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 Om du vill ha preamp och kompressor i ett så kan jag rekommendera den här: http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/la-610-mkii.html Annars kan du prova Golden Age GAP73 som är en kopia på Neve. Min take på preampar är att det gör väldigt liten skillnad. Vare sig man har transformatorer eller ej. Jag skulle då hellre köpa till en kompressor a la LA2, det gör skillnad när man trackar.
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Om du vill ha preamp och kompressor i ett så kan jag rekommendera den här: http://www.uaudio.co...a-610-mkii.html Annars kan du prova Golden Age GAP73 som är en kopia på Neve. Min take på preampar är att det gör väldigt liten skillnad. Vare sig man har transformatorer eller ej. Jag skulle då hellre köpa till en kompressor a la LA2, det gör skillnad när man trackar. Intressanta tankar! Den UA du hänvisar till vore nog Nirvana, men uppåt 14000 kr, det är utom räckhåll för mig. kanske smartast vore att köpa enbart en riktigt bra monokompressor och använda den Audient Mico preamp jag redan har? Min DC24 brusar ev anings mer än jag gillar.
CHAE Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) [...] annars kan du prova Golden Age GAP73 som är en kopia på Neve. +1 på det! ordermusic har någon typ av kampanj där de bundlar Pre73:an med Comp54:an vilket gör att du för en skön vintage/budget-Nevekanalstrip. http://www.youtube.com/watch?v=Dxt12gwlkFU&feature=player_detailpage Comp54:an och Pre73:an in action. Vänligen, CHAE EDIT: kanske låg utanför din budget såg jag nu. My bad 😑 EDIT #2: Tub-klipp 🙂 Redigerat 21 juli 2011 av CHAE
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) Intressanta tankar! Den UA du hänvisar till vore nog Nirvana, men uppåt 14000 kr, det är utom räckhåll för mig. kanske smartast vore att köpa enbart en riktigt bra monokompressor och använda den Audient Mico preamp jag redan har? Min DC24 brusar ev anings mer än jag gillar. Du har en redigt bra preamp redan och den har väl någon sådan där hemlig knapp som skapar vintage ljud, hmx eller nåt. Jag skulle satsa på en kompressor om jag var du. Bättre ljud än du har med din preamp är nog som att leta efter en nål i en höstack med den nuvarande budgeten (egentligen är det nog det även med större budget....). Du kan ju prova Comp 54, den är säkert ball. Redigerat 21 juli 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Nu har jag googlat lite på Comp 54. Verkar stenålders och helrätt för mig! Jag ska snart börja spela in en ny cd, har hittat två yngre musiker som är framåt o taggade som f-n. Helt skitkul ju!
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) När du ändå börjat kolla kan jag rekommendera den här också. http://www.thomann.d...io_rnc_1773.htm Av alla kompressorer jag testat är RNC den som ger mest bang for the bucks. En grym liten burk. Den är ju nästan gratis och passar som handsken till din 2 kanalspreamp. Redigerat 21 juli 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 När du ändå börjat kolla kan jag rekommendera den här också. http://www.thomann.d...io_rnc_1773.htm Av alla kompressorer jag testat är RNC den som ger mest bang for the bucks. En grym liten burk. Den är ju nästan gratis och passar som handsken till din 2 kanalspreamp. Hm... Med den skulle jag kunna ha lille Neumann uppsatt o klar med alla inställningar till sångpålägg, och samtidigt min AT AE3000 framför gitarrstärkaren, med lite annan kompressorinställning. Live brukar jag komprimera elgitarren (komprimerar micken i PA-mixern, inte med nån stompbox i gitarrförstärkarn) lite mer än sången. Det vore skönt att inte behöva flytta kablar elle ratta inställningar alls när man får inspiration till stordåd. Undrar om de inte har en sån där liggandes på 4Sound... Börsen kallar jag dem fortfarande....
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 När du ändå börjat kolla kan jag rekommendera den här också. http://www.thomann.d...io_rnc_1773.htm Av alla kompressorer jag testat är RNC den som ger mest bang for the bucks. En grym liten burk. Den är ju nästan gratis och passar som handsken till din 2 kanalspreamp. Ser att RNC enbart har obalanserade tele-hål. Är inte det lite dåligt för ljudet? Min Rane DC24 har enbart XLR...😲
Peter Roos Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) Jag köpte en ISA One för ett tag sen, och jag är supernöjd! Otroligt dynamisk på både sång, el.bas och akustisk gitarr. Om man gillar ett rent ljud så funkar den otroligt bra, har aldrig hört något så bra i den prisklassen. Plus är att den har effektretur och hörlursutgång också. Mvh/Peter PS: Testade Pre-73:an också; den var otroligt bra, om man gillar det där "analoga" soundet. (Ska köpa en sån också). Redigerat 21 juli 2011 av Sleap
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Hittade en riktigt skitbra youtube om RNC kompressorn, den visar verkligen vad som händer. När man trycker in real nice-knappen får man komprimering i tre mindre steg i stället för ett som är normalt på även svindyra kompressorer. Det låter asbra på trummorna, woow! Den har en attacktid på bara 0,2 msek som minst, Comp 54 har 0,5 tror jag att jag såg nånstans. RNC verkar synnerligen lättskruvad...
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) Ser att RNC enbart har obalanserade tele-hål. Är inte det lite dåligt för ljudet? Min Rane DC24 har enbart XLR...😲 Nej det är inte dåligt. Kan bli lite störningar om man har otur, men det är oftast inget problem. Redigerat 21 juli 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 (redigerat) Sen uppkommer ju frågan vad är bäst för mig, en helt transparent ren komprimering, eller lite analog färgning modell äldre? Min egen röst är nog ganska färgad redan som den är, det distar en hel del redan nere i stämbanden. Så en transparent kompressor vore kanske bäst? Dessutom blev jag väldigt, väldigt impad av RNC på stereotrummor. Borde var perfekt för mig som spelar in med 4-mickars Glyn Johns-style. Billigare än en Comp 54, och två kanaler... Är RNC en svensk grunka? Nån som orkade titta på filmen? Komprimering i tre steg, grymt! Redigerat 21 juli 2011 av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 (redigerat) Största delen av soundet skapas vid inspelningen, mick och dess placering plus akustik ger grundförutsättningarna. Preamps och kompressorer är bara kryddan. Jag har lirat in sjungandes bredvid micken för att få ett mjukt ljud som inte sticker ut och blir för hårt. Låter inte så ball när man lyssnar på det inspelade men när det är klart med eq och kompressor så blir det bra. RNC är en favorit på sång, precis som LA2. LA2 är ju vintage så det ryker om det men den gör sång skitsnyggt och man kan komprimera sång hårt utan att den märks. På samma sätt kan man använda RNC men utan att pröjsa 30 000. Redigerat 21 juli 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 (redigerat) Största delen av soundet skapas vid inspelningen, mick och dess placering plus akustik ger grundförutsättningarna. Preamps och kompressorer är bara kryddan. Jag har lirat in sjungandes bredvid micken för att få ett mjukt ljud som inte sticker ut och blir för hårt. Låter inte så ball när man lyssnar på det inspelade men när det är klart med eq och kompressor så blir det bra. RNC är en favorit på sång, precis som LA2. LA2 är ju vintage så det ryker om det men den gör sång skitsnyggt och man kan komprimera sång hårt utan att den märks. På samma sätt kan man använda RNC men utan att pröjsa 30 000. Mickavstånd, vinkel osv är nåt jag övat miljoner timmar på. Om det är en enstaka ton man vet att man knappt klarar, då vrider jag bort skallen lite snabbt. Den som sen lyssnar noga kan tro att det var ett lite klumpigt viftansde på skallen som gjorde att det lät svagt just på det ordet. Att jag i själva verket myglade bort en hög ton jag inte fixar märkte ingen. Jag siktar sångljudet snett bredvid micken nästan jämt, då kan jag gå närmare utan att det blir för hårda stötar... Trots bra mickteknik vill man ju kunna komprimera ganska rejält utan pump. När jag spelar in med den lösa preampen genom lös kompressor går jag ju in portan via line i form av telehål, så att det är obalanserat spelar nog ingen roll. Då är det ju redan förstärkt o klart. Ska sova på saken, men nu lutar det nog åt en RNC! Redigerat 21 juli 2011 av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 Nå då så Nilsson. Då är vi i box. Bara att pröjsa den ofantliga summa som RNCn kostar 😉
Guitar Nilsson Postat 21 juli 2011 Trådstartare Postat 21 juli 2011 Nå då så Nilsson. Då är vi i box. Bara att pröjsa den ofantliga summa som RNCn kostar 😉 Det är kanske vad jag får för Tascamburken som jag aldrig använde, men ändå gick lös på 3652... Buhu...🙁
Guitar Nilsson Postat 22 juli 2011 Trådstartare Postat 22 juli 2011 Jag förstod nyss att jag är en fullständig idiot. Det har jag iofs förstått många ggr förut, så det var inget nytt. Jag håller på å jiddrar o nojjar om bättre channelstrippar o kompressorer o allt, när jag redan har rena fu#¤ing supergrejerna hemma! Kopplade nyss upp sångkedjan; TLM102 - Audient Mico preamp - Rane DC24 kompressor/limiter/gate - porta - lurförstärkare Presonus HP4 - lurar ATH-M50. Efter att ha rattat på allt i typ 30 sekunder inser jag att det låter så fruktansvärt bra, att vad fan jag än skulle skaffa inte skulle göra det hela hörbart bättre på min röst i alla fall. Så otroligt lättsjunget, det låter som riktigt bra gamla rörinspelningar med Dean Martin och såna. Typ det ljudmässiga då. Jag har ju haft en massa spader bara, har väl än... Jag har testat hit o dit o kopplat både digitalt o på olika sätt förut utan att veta vad jag skulle välja, nu körde jag analogt med xlr-kablar hela vägen, shit vad det låter bra! Jag ska göra en enklare inspelning med tonvikten på sångljudet kanske ni kan yttra er och såga det som behövs... MVH Lycklig Idiot Nilsson 1
Kjubeis Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Rane DC24 är en bra kompressor, det är inte många som vet det. Funderar du på en RNC ska du kanske vänta lite. FMR håller på att tillverka en balanserad version. Ingen aning om den kommer att ha andra förbättringar också.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.