Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Jag har inte gjort något vettigt på ett och ett halvt år, det finns ingen inspiration. Jag vill inte ha betalt, inte få betalt och därför fick jag för mig att lära mig spela gitarr, lära mig lägga trummor, lära mig mixa mig själv samtidigt som jag ska mixa andra, ja jag ville lära mig allt på samma gång samtidigt som jag behöver utforska min röst och utveckla mitt skrivande. Det var så idiotiskt utav mig att börja från enbart låtskrivandet och röst till att försöka göra allt men tyvärr så fungerar jag så, "kan bättre själv" . .

När man har så många bollar i luften som man behöver för att göra det jag vill åstadkomma och samtidigt enbart gör det för att de är kul så försvinner snart det roliga med det hela. Jag är emot att göra kommersiell musik även fast jag kan försåt att andra gör det. Detta gör att jag vill göra allt själv och inte vill betala för att få hjälp med det, vill baka kakan själv och skänka bort den.

Så, någon som har varit i samma sitts som jag? Hur finner man inspiration när man vill göra allt själv? Mitt skrivande har tagit stryk utav allt annat jag vill göra även fast jag vet att skrivandet är de ända som jag har någon chans i och behöver träna på.

Jag vill bara göra musik och lufta mina tankar och funderingar och göra det bra. Sen om folk lyssnar på det spelar ingen roll för mig, bara jag själv är nöjd och kan stå för det.

Timmie

Annons
Postat

Böjra prodda via ett inspelningsprogram

Du kan emulera vilket instrument som helst via ett keyboard, dvs piano, synth, trummor, gitarr etc etc..

Detta gör att du kan komponera låtar med vilka instrument du vlll via midikey:t utan att kunna använda dem på riktigt..

Är du bra på piano så är det ett stort plus..Detta ger dig möjligheten att bli ett onemanband..

vet inte om detta var svaret du var ute efter men men 🙂

kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av kennethf
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag känner igen det där. Det är så mycket man vill göra!

Dagens teknologi har gjort det möjligt för oss att sitta hemma och göra allt själv! Men kan man?

Vem klarar av att producera och fixa allt helt själv egentligen? Det finns kanske några, och det är riktiga geníer, underbarn (Stevie Wonder kanske kan räknas till dem. Sjunger, spelar piano, trummor, munspel som ingen annan. Skriver verkligt "egna" saker. Fantastiska öron - men blind! Behöver därför alltid assistans i en studio.)

Det jag själv försöker med är att begränsa mig, att göra något riktigt enkelt. Man får inse sina begränsningar, och inse att det mesta och det bästa av musikproduktionen kommer genom samarbete genom flera begåvade personer.

Vad är din starkaste sida? Att skriva melodi/text? Sjunga? Stark känsla för melodi eller harmoni? Rytm? Gillar du att improvisera eller känner du dig bäst hemma med genomkomponerat material?

Hitta vad du är bäst på och börja där. Lycka till!

Postat

Att tro på inspiration, är som att tro på Tomten.

Jag vill bara säga: Så gör det då! Du vill lufta dina tankar genom att skriva musik? Så gör det då! Det finns ingen annan än du själv som hindrar dig. Du har har en avundsvärd inställning till frukterna av ditt skapande, jag önskar jag hade den själv.

All kreativitet börjar inifrån en själv, och om hindren ligger där får du börja utforska vad det är som orsakar dem. En sak är säker dock; det är inte avsaknad av inspiration... 😱

Tips: Översätt ordet "inspiration" till "vilja". ⚠️

/Ulf

• Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.