Jump to content
Annons

nybörjare


dinmamma

Recommended Posts

tja jag har inte så mycket koll på ljud kort å sånt men ja har hört att audiophile 2496 ska va det bästa men när ja kollade på inwarehoasue sida så stog det att det inte fanns nån mic ingång? så tex då kan aj inte använda en dymanisk mic te det ljudkortet? och sen om ja ska köpa en ritkigk kondesator mick (stavning?) o en preamp vart o hur kopplar ja preampen te ljudkortet då?

tack på förhand och ursäka okunnigheten o stavelsen

Redigerat av dinmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikrofon in i PreAmp, PreAmp in i line-in på ljudkortet förslagsvis. Många använder en liten mixer med inbyggd mikrofonförstärkare. Kolla runt lite på tidigare trådar här på forumet så finner du många förslag på hur du kan göra. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 2496 tycker jag är ett bra ljudkort...men istället för en mixer tycker jag att du ska satsa på em micpreamp istället...jag körde tidigare med en Eurorack MX802A 8-kanalsmixer, som jag körde mickarna igenom när jag spelade in, men köpte sedan en ALTO micpreamp och det blev en klar kvalitetshöjning, mycket mindre brus än med en billig, liten mixer och till nästan samma pris, kolla på ALTO Alpha MicTube http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=34& kostar 895:- på Jam http://www.jam.se.

Du kan använda både dynamisk och kondensatormick i preampen (samtidigt dessutom...) och även lajna gitarr, digitalpiano eller bas igenom den för att spela in. En mixer behöver du om du ska spela in flera instrument samtidigt...Jag använder mixern numera enbart för lyssning...har kopplat både datorns utgångar och ingång till min stereo samt hörlurarna via mixern...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...