Jump to content
Annons

Recommended Posts

kakburken2 (oregistrerad)
Postat

Är det bara jag som är knas i huvudet, eller finns det något sätt att ställa in så att man kan använda sig av allt RAM minne man har?

Jag har 16 gig i RAM och när jag laddar RAM törstiga VSTi i Cubase så dyker det upp en varningsruta där det står som följer:

Physical memory is getting low!

Loading more samples might cause problems.

Det går att ladda instrumentet i alla fall, men det går inte att utnyttja alla 16 gig. Bara en tredjedel enligt Windows task manager.

För sedan så blir Cubajs helt knas och jag får upp serious problem rutor och måste spara projectet i ett annat namn.

Detta borde ju gå att fixa tycker man ju.

Mina spec:

Cubase 5

Windows 7

Massa RAM

Ett tangentbord

En kall öl i näven

Tjing!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

32 bits Cubase klarar endast 4gb minne.

Postat

32 bits Cubase klarar endast 4gb minne.

Bahh, va skrutt.

Skulle det kosta fläsk att "uppgradera" mitt Cubase 5 till 64 bitars?

Postat

Det kräver även 64bits Windows. Själva Cubase kommer i såväl 32 som 64 bits-version, dvs kostar inget extra (medföljde det inte vid köp kan du ladda ner på Steinbergs hemsida)

Postat (redigerat)

Jag borde ha 64 bits windows. Jag kan ju se att jag har 16 gig i RAM. Och då måste man väll ha 64 bitars Windows? Väll.?

Sa i affärn att jag skulle ha 16 gig RAM och då borde dom ju ha slängt med 64 bitars windows tycker man ju 🙂

Det borde väll gå att se någonstans vad det är för version.

Köpte Cubase från Tyskland, thomann. Fick inte med någon 64 bitars version. Men jag ska med raska steg kolla in på Steinbergs hemsida 🙂

Tackar för tipsen. 🙂

Redigerat av kakburken2
Postat

Det är som sagt inga problem, utan 64-bitsversionen ligger på installationsskivan också.

Det är däremot många plugins som inte trivs i 64-bitsmiljön - och det gör att en 64-bits bridge i Cubase går in automatiskt som en sorts tolk. Problemet är att denna bridge inte är så bra i Cubase5, utan om du stöter på mycket problem med olika pluggar, så kan du behöva skaffa Jbridge för att det ska funka bättre. Cubase6 har en betydligt bättre bridge inbyggd, så där ska det inte behövas något annat.

Postat

Du kan se vilken version du har i Windows kontrollpanel.

På "My Steinberg" på Steinbergs sajt finns 64-bits version att ladda ner. Jag har dock haft lite trassel med den (struligt med kompabilitet på 32-bits plugins), varför jag bytt tillbaka till 32-bits version. Kör å andra sidan inte särskilt mkt VSTi, så jag kör inte slut på RAM så snabbt ändå!

Postat

Lyckan är total i stugan. Det var som Claes sa, det låg på samma skiva 🙂

Nu blir det till att installera och hoppas att det inte buggar allt för mycket 🙂

Tack än en gång 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.