Jump to content
Annons

Missnöjd med Cubase


jagharenbramick

Recommended Posts

Cubase har alltid varit ett hjärteprogram för mig för det trevliga gränssnittet och bra midieditering (där jag fortfarande tycker Steinberg lyckas bäst).

Uppdaterade för några månader sedan från Cubase 4 till Cubase 6 och det fanns en del fiffiga grejer. T.ex. den skojiga pitchkorrigeringen osv.

På senaste tiden har jag dock börjat ifrågasätta hur lång tid det egentligen tagit för Cubase att bli ett ok program. Och har dom ens lyckats idag?

Tycker deras funktioner börjar gå åt rätt håll men allt låter ju för taskigt egentligen. Ljudet trasas sönder hur man än gör och inte ens har Steinberg vett att slänga med annat än demos på lite acceptabla instrument när deras kunder hostar upp tusentals kronor.

Nu när jag börjat få lite kommersiella uppdrag vågar jag inte lita på att Cubase kommer ge mig lika mycket tillbaks som jag haft tålamod att vänta på att programmet någon gång ska blomma ut.

Ni vinner Logic! Tyvärr!

Så. Detta är ett forum - ingen blogg. Vad tycker ni om Cubase ljudmässigt och utvecklingsmässigt?

(Den här gången orkar jag inte få en avhandling på 500 sidor i ansiktet som förra gången jag startade en tråd. Men säg gärna emot om ni inte håller med. Och motivera gärna. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase har alltid funkat bra för mig. Snabb hjälp av deras kundtjänst och alltid trevligt bemötande. Det enda negativa vad jag upplevt är priset och medföljande demo versioner. Och några buggar, men det har dom flesta programmen idag. Som hobby musiker passar cubase mig utmärkt 🙂

Provar för tillfället en demo version av mixcraft, och är positivt överraskad.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att "ljudet trasas sönder"?

Jag har aldrig haft några som helst problem - och gräset ÄR inte grönare på någon av de andra sidorna, utan ljudmässigt är alla DAW-programmen identiska. Det som kan skilja är medföljande plugins, som förstås kan vara olika för att det är olika programmerare, men om du inte gör något med ljudet du spelar in, utan bara mixar med nivåer och panoreringar så kommer det att låta precis likadant vare sig du använder Cubase, Logic, ProTools, Samplitude eller FL Studio.

För min del har det alltid funnits mycket mer möjligheter än jag har behövt i Cubase, så jag har inte haft något att klaga på under alla år - och jag har kört med Cubase ända sedan första versionen på Atari (och Pro24 före det...).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni verkar mest vara postivia. Och det har jag också alltid varit. Suttit mycket med Pro tools och Logic de senaste åren även om jag föredragit Cubase arbetssätt och det är framförallt när man går in och pillar i stretchfunktionerna som jag tycker inte Cubase håller måttet och börjar låta trasigt fort. Pitch-korrigeringen var inte heller en hit ljudmässigt tycker jag. Angående att jag saknat funktioner så har du rätt i att det funnits funktioner som jag aldrig behövt använda. Men däremot inte vissa saker som jag hade behövt använda för flera år sedan. Vissa av dessa har dock tillkommit i och med 5an och 6an.

Min huvudsakliga tes är lite att Cubase borde förbättra själva funktionernas kvalitet - som redan är ganska fiffiga arbetsmässigt. Men jag verkar vara den enda som stör mig på detta - så jag får väl helt enkelt emigrera till Apple-land eller så. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag får väl helt enkelt emigrera till Apple-land eller så. :-)

Eller bli bättre på att använda funktionerna, risken finns annars att det snart dyker upp en tråd om hur dåligt logic är på pitch och timestretch 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ända missnöje är väll att jämfört med dom andra stora sequenser daw så får man ganska lite med.

Vst pluggarna är bra. Riktigt bra så jag känner inte stort behov av fler .. Kanske ezmix då för den är så prisvärd 🙂

Men vsti, framför allt halion tycker jag är lite snål.

För mig så tycker jag filmversionen av halion sonic skulle följa med slagskeppet cubase 6

Å inte bara en SE version.

Sen tycker jag steinberg skulle satsa litet på halion motorn. Jämför man med tex EXS ät den tun på en hel del plan å vinner igentligen bara på delen att den är multi kanal.

Men EXS är erkänd och det kommer 3e parts samples till den. Vilket gör den klart överlägsen.

Presonus studio one ligger på 2 dvd med nice ljud mm

Logic ligger på 9 dvd å känns ruggigt komplett.

Protools är ju ett audio daw men deras piano är nice.

Sonar har det mästa tycker jag vad det gäller pluggar å instrument men vinnaren för det bästa paketet är logic.

Hadde halion sonic full versionen följt med cubase hadde det varit riktigt ba paket.

Men cubase användarna får ju inte ens billigare pris på halion å det är grymt dåligt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick från Cubase till Logic, vilket jag är väldigt nöjd över.

MEN det görs professionella/kommersiella inspelningar i Cubase, sen passar programmen nog olika bra för olika personer 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon står i valet och kvalet mellan Halion Sonic och Halion 4 så är

valet ganska lätt. Halion 4 innehåller alla ljud som Halion Sonic har +

Halion 4 specifika + att editieringsmöjligheterna är bättre.

Har själv införskaffat Halion 4 som jag kör i Sonar X1 eller standalone.

Funkar med Rewire men ingen RTAS 😠

Annars håller jag med Claes att alla DAW:ar är i stort sätt likadana. Det handlar mer om vad man trivs med egentligen.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg gärna emot om ni inte håller med. Och motivera gärna. ;-)

Då gör jag det. Jag håller inte med, det har skapats många topplistehits i Cubase mixerbord ända sedan Cubase Audio XT (mitten av 90-talet). 😛

(Sedan har Cubase "hållt måttet" sedan ännu längre tillbaka, men då tråden verkar fokusera mer på ljudbiten än sequencerdelen släpper jag det.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då gör jag det. Jag håller inte med, det har skapats många topplistehits i Cubase mixerbord ända sedan Cubase Audio XT (mitten av 90-talet). 😛

(Sedan har Cubase "hållt måttet" sedan ännu längre tillbaka, men då tråden verkar fokusera mer på ljudbiten än sequencerdelen släpper jag det.)

Tror nog att det mer är flaggskeppet Nuendo som ligger bakom snarare än Cubase isf...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nuendo är ju samma sak som Cubase, fast med filmljud i fokus.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nuendo är ju samma sak som Cubase, fast med filmljud i fokus.

Nja, vad jag har fått höra så är Cubase en slags beta innan man inför

ny funktionalitet i Nuendo. Alla nya funktioner och nyheter inför man

först i Cubase och låter det vara där tills det blir stabilt nog för att

införas i Nuendo.

Men visst finns det stora skillnader,

Skillnader mellan Nuendo 4 (utökad funktionalitet) och Cubase:

Funktioner för audio till film etc:

- Alignment & Post-Pro-Editing Commands

- Edit Mode ( picture follows editing )

- Warp to Picture function

- Insert into Project at TC position

- Time display for Film Formats

- Track Sheet

- Sony 9 pin-Master

- Machine Control

- Video playback speed

- Pull up / Pull down

- DirectX Video Player

- HDTV frame rate support

- SMPTE Generator HD Format

- Adapt project frame rate of imported video file

- Broadcast Wave properties

- User definable attributes

- Renaming Options

- ADR Studio support

- Virtual Katy Re-Conforming Support !!

Andra funktioner:

- Record SampleRates up to 192 kHz

- Denoiser & Declicker Plug-In

- Acoustic Stamp function

- Batch - Offline Processing

- Alternative Key-Command Sets

- Advanced Crossfade Editor

Mixer Environment:

- Post Filter Plug-In

- Fourth Mixer Instance + new Hi End AUTOMATION System

- Fill Commands: Fill to Punch, Start, End, Loop, Gaps

- Preview Function

- Punch Logs

- Touch Collect Assistant

- Auto Punch

- Virgin Territory Mode

- Suspend Read / Write

- Different Show-Automation Options

Surround funktionalitet:

- Surround formats up to 10.2 (6.0 / 6.1 / 7.0 / 7.1 / 8.0 / 8.1 / 10.2 Music & Film Formats)

- Surround PlugIns

Matrix Encoder / Decoder Mix 8 to 2 MixConvert MixerDelay

- Optional surround Panner

Network Collaboration:

- True networking and teamworking on the same project

- User Manager

- Permission Presets

- Committing

- Loading Changes

- Automatically Apply Changes

- Shared Project List

- Locking Tracks

- Chat Window

- Online Merge

Project Formats & Exchange Formats:

- AAF support

- AES-31 support

- Avid Artist Series

- OpenTL 3.0 support

- Premiere Generic EDL support

- XSend support

Hardware Support:

- Euphonix MC Pro Controller

- Euphonix System 5 MC Controller -

- WK Audio ID- & ID-mix- & ID-Edit Controller

- Avid Artist high end pro consoles

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vad jag har fått höra så är Cubase en slags beta innan man inför

ny funktionalitet i Nuendo. Alla nya funktioner och nyheter inför man

först i Cubase och låter det vara där tills det blir stabilt nog för att

införas i Nuendo.

🙂 Det där låter som ännu en musikermyt.

För inte så länge sedan hette det att Nuendo hade "bättre ljudmotor" än Cubase.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att det mer är flaggskeppet Nuendo som ligger bakom snarare än Cubase isf...

Ånej, Nuendo är inte ett musikproduktionsprogram. Det är en ljudproduktionsmiljö, mer anpassat för radio, TV- och filmproduktion.

Det släpptes i början av 2000-talet för att konkurrera lite med Pro Tools som blivit standard för ljudbearbetning i filmvärlden.

Om du läser listan du själv postade kan du säkert se att skillnaderna har med video att göra.

Nja, vad jag har fått höra så är Cubase en slags beta innan man inför ny funktionalitet i Nuendo.
Även om Nuendo är större och dyrare är det Cubase som är Steinbergs kassako och huvudprogram som man satsar mest på. Såklart jobbar man för att nya funktioner implementeras där.

Windows 7 är inte en beta för den produkt som i framtiden ska ersätta Windows Server 2008.

Alla nya funktioner och nyheter inför man först i Cubase och låter det vara där tills det blir stabilt nog för att införas i Nuendo.
Ja och nej. För Nuendoanvändaren är stabilitet viktigare än nya funktioner, eftersom man med största sannolikhet arbetar med så tunga projekt.

Men återigen är det Cubase som är viktigare och går före allt annat. Sedan implementeras det också funktioner i Nuendo som inte musikproduktion har någon nytta av och därför saknas i Cubase.

Redigerat av Linus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Som allting annat så är det skillnad mellan konsumentprodukter och pro-produkter

för företag etc om man vill kalla det så. Det finns inte bara i musikutrustningsvängen utan även

i tex fotobranschen mfl...

Cubase är en konsumentprodukt, dvs ämmad till privatpersoner

Nuendo är Steinbergs pro-produkt.

Samma sak med tex Pro Tools,

Pro Tools LE etc = konsumentprodukt

Pro Tools HD = pro-produkt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nuendo film fokus.

Cubase för musik.

Inget annat, den ena är inte proffsigare än den andra, bara annat fokus.

Finns ingen anlednig att köra Nuendo för musik.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är en konsumentprodukt, dvs ämmad till privatpersoner

Nuendo är Steinbergs pro-produkt.

Nej. Båda är "pro-produkter".

Om man ska göra en sådan jämförelse, så är Cubase6 en "pro-produkt" och Cubase Elements "konsument-produkt".

Cubase och Nuendo har precis samma motor. Enda skillnaden är som sagt att Nuendo har fler funktioner för film.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte bara i musikutrustningsvängen utan även i tex fotobranschen mfl...
Visst finns det kameror i konsument, semiproffs- och proffsnivå - men inte tillverkar Canon konsumentkameror för att "testa nya funktioner" innan de gör proffskameror.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbade med Cubase i tre hela dagar utan få det att funka ordentligt. Bytte till Reaper och det tog max 10 minuter innan allt funkade bra. Det täcker mina hemmapysslarbehov med råge. Känns roligare att lägga pengar på proffsiga pluggar som superior drummer istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ljudet trasas sönder i Cubase".. Självklart om du använder en massa pitch-korrrekt pluggar och annat elände, det är ju du själv som trasar sönder ljudet medvetet... rolleyes.gif I övrigt är det ingen skillnad i ljudkvalité mellan Logic och Cubase.. I den digitala domänen är principen den samma! 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Ljudet trasas sönder i Cubase".. Självklart om du använder en massa pitch-korrrekt pluggar och annat elände, det är ju du själv som trasar sönder ljudet medvetet... rolleyes.gif I övrigt är det ingen skillnad i ljudkvalité mellan Logic och Cubase.. I den digitala domänen är principen den samma! 😉

Kan vara dåliga asio-inställningar också...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ljudet trasas sönder i Cubase".. Självklart om du använder en massa pitch-korrrekt pluggar och annat elände, det är ju du själv som trasar sönder ljudet medvetet... rolleyes.gif I övrigt är det ingen skillnad i ljudkvalité mellan Logic och Cubase.. I den digitala domänen är principen den samma! 😉

Håller med om detta och även taskiga ASIO drivisar/inställningar som Osiris8 nämnde.

Att ljudet/mixen grötar ihop sig i Cubase/Logic/Sonar/Pro Tools osv

kan man ju alltid komma till det där ämnet med summering. Det finns hårdvarusummering

som kostar en hel del om man ska ha + ytterligare en hel del i allt annat runt omkring dessutom.

Har för mig att det var en het debatt om DAW:ars summering vs hårdvarusummering här

på forumet för några år sedan. Där vissa tyckte DAW:arnas summerare lät lika bra som en del

hårvarusummerare osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Cubase och gillar det skarpt. Däremot så upplever jag att ljudet försämras en aning när man bouncar ner tracks, även i högsta upplösning 32/96 - Detta har tydligen även bekräftats av folket på Steinberg (har jag hört ryktesvägen, men kan ej bekräfta 100%) och de vet inte varför. Det är såklart en minimal förändring, men den finns där, vet inte hur det är med Logic gällande detta.

Rent tekniskt så borde det inte bli någon ljudförsämring och jag önskar nästan att det är placebo, men jag har gjort en blindtester och prickar rätt nästan 😳 varje gång. Kan såklart ha och göra med mitt ljudkort också, har dock testat både med Saffire och RME i olika upplösningar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du skojar nu eller?

Vi har ju gjort summeringstester upp och ned .... bevisat att det inte är någon skillnad mellan hostarna...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Här är den gamla tråden.

https://www.studio.se/index.php/topic/75720-blindtest%3B-summering-i-daw/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...