Fredrik Johansson Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 God kväll på alla glada problemlösare! Mitt problem är att jag försöker installera mitt externa ljudkort (M-Audio Fast Track, inget "flashigt" men det duger) utan resultat. Min dator är en bärbar Fujitsu Siemens (http://www.ciao.se/Fujitsu_Siemens_LifeBook_T4220_Core_2_Duo_T7100_1_8_GHz_12_2_TFT__622658) med Windows 7 installerat på det. Drivrutinerna som följer med på skivan är för gamla så jag har gått in på Zooms hemsida och laddat ner de senaste drivrutinerna för Windows 7 (http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver&serie_ID=6&PID=5ea97966cd3fcd681250f391119131e0&OS=x90). När jag sedan ska gå vidare och installera dessa härliga drivrutiner finner jag till min förvåning att installationen stannar på två procent och fryser där. Jag kan inte komma vidare hur länge jag än väntar. När jag försöker stänga ner fönstret så svarar inte programmet. Jag är inte så tekniskt lagt (det bästa jag kunde komma på att göra är att köra programmet som administrator) så jag är jättetacksam (om ni har några finurliga knep) att skriva dem så att jag förstår dem. STORT tack på förhand, Fredrik PS. Ljudkortet har fungerat på min stationära dator (också Windows 7) DS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 (redigerat) Köpte exakt samma ljudkort för två veckor sedan. Har en HTPC 64-bits... Allt funkade prima. Det kan vara din dator som är för gammal? Redigerat 17 juli 2011 av ewroL Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 17 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 17 juli 2011 Tjena ewroL, Visserligen är min dator tre år gammal men grejen är den att min stationära dator är ännu äldre och där fungerar det finfint. Jag känner att det kanske är något fel på drivrutinerna jag laddat ner? Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 (redigerat) Varför går du in på ZOOMS (??????????????) webbsida? Det är helt fel. Du ska gå in på M-AUDIOs webbsida, för det är ju ett ljudkort från M-AUDIO och inte ett från Zoom du har. Igår installerade jag mitt M-AUDIO FAST TRACK ULTRA, genom att skippa de gamla drivrutinerna som låg på den medföljande cd-n och hämtade istället de allra färskaste från webbsidan. EN SAK som de tyvärr hade gjort var att ta bort möjligheten att köra ljudkortet i "High performance mode"!!! Detta tydligen för att det inneburit en del instabilitet och krascher. Men det är inget jag märkt något av. Nåväl, får se hur det artar sig när jag börja köra ljudkortet i program, kommer jag att märka någon skillnad och i så fall på vilket sätt? De nya drivrutinerna till just mitt M-Audio Fast Track Ultra med Win XP 32 bitars kom i april i år. Skulle vilja att de gamla drivrutinerna låg kvar på sidan också. Även de var ju mycket nyare än dem jag har på cd-n. Leta på M-Audios webbsida efter drivrutinerna till DITT ljudkort. Det finns under USB audio, Fast Track och ditt operativsystem. Du ska INTE installera drivrutinerna för ljudkortet i WINDOWS 7, utan från M-Audios webbsida. I min manual står det uttryckligt!! M-Audios webbsida (som jag länkade till ovan) -> Drivers/updates (nere till vänster på första sidan där) -> USB Audio Series -> Fast Track -> Windows 7 (och den variant du har av det - är det 32 eller 64 bitars, är ddet med SP1 eller något annat, alla alternativ finns listade där). Ladda ned drivrutinerna till din dator - exempelvis Spara dem i Windows bland Datorns program eller på Skrivbordet (på bildskärmen). Installera sedan genom dubbelklick på drivrutinsprogrammet. "Ej kompatibelt med Windows" som varningsruta kommer kanske komma upp (se din manual/handbok för ljudkortet), men det brukar bara vara att klicka på "Installera ändå" för att gå vidare. Det bör ta ungefär 1-2 minuter totalt. Redigerat 17 juli 2011 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 17 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 17 juli 2011 Tack debatt för det mycket passionerade och detaljerade svaret, Jag skrev såklart fel i mitt första inlägg! Jag har ingen aning om vad Zoom gör på sin hemsida (om de har en) men jag laddade självfallet ner drivrutinerna från M-Audios hemsida från första början. Nu när det "typot" är undanröjt: Är det någon som vet hur jag ska göra? Jag installerar alltså drivrutinerna (från M-Audios hemsida) och det installationsprocessen fryser sig efter två procent. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 (redigerat) Jaa... du måste avinstallera eventuella gamla drivrutiner först eller halva misslyckade installationsförsök. Sedan välja RÄTT drivrutiner. Det vanligaste felet säger M-Audio, det är att man inte valt EXAKT rätt operativsystem för drivrutinerna. Har 32- eller 64-bitars Windows 7? Har du utan eller med SP1? Känner datorn av ditt Service Pack (SP), hittar du det under Den här datorn/motsvarande? Stannar det under installationen av drivrutinerna och kommer upp en ruta? Klicka då på "Installera" eller "Fortsätt ändå" i så fall - även om drivrutinerna inte är verifierade av Microsoft. Har du en fladdrig Internetförbindelse som inte är tillräckligt snabbt för flödet för att få hem drivrutinerna? Prova slutligen att istället installera de på cd-n befintliga drivrutinerna istället, om du inte får det att fungera via Internet - inte minst för att undanröja en del felalternativ. Går inte det heller misstänker man något annat fel. Koppla INTE in ljudkortet i datorn förrän installationsprogrammet SÄGER TILL DIG ATT GÖRA DET!!! Börja med installtionsprogrammet. Sedan ljudkortet i. Redigerat 17 juli 2011 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 Funderar på att installera drivrutiner själv till Fast Track, Har hittills kört utan, bara pluggade in och körde. Men undrar om man ska installera 32-bit eller 64 bits ? Kör på Imac 2011 OS X 10.6.6. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 Funderar på att installera drivrutiner själv till Fast Track, Har hittills kört utan, bara pluggade in och körde. Men undrar om man ska installera 32-bit eller 64 bits ? Kör på Imac 2011 OS X 10.6.6. Det är värdelöst om det finns specifika drivrutiner från tillverkaren. Vad är det för processor då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 quad-core Intel Core i5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 Låter som 64-bitars för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 När man kör Mac så kommer man att krävas på namn och lösenord under ljudkortsinstallationen har jag för mig. Har man inget password för datorn så ska man inte fylla i något annat än sitt namn (vilket vara detsamma som administratörens för datorn), klicka OK sedan räcker och duger. Hämta OS X drivrutin först. Installera denna enligt instruktionerna på skärmen. Vid ruta om namn och password, fyll i namn åtminstone. Klicka ok. Anslut ljudkortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 När man kör Mac så kommer man att krävas på namn och lösenord under ljudkortsinstallationen har jag för mig. Är ju standart att man krävs på lösenord så fort man installerar någonting på mac. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 Är ju standart att man krävs på lösenord så fort man installerar någonting på mac. Tur man har PC. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 (redigerat) Man blir van det. Kan vara smidigt att inte ha för krångligt lösenord då kan det bli jobbigt. Själv är jag glad att jag gick över till mac, bara enklare och smidigare. Redigerat 17 juli 2011 av hellfog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 Mer stabilt och mindre virus också kanske? Undrar hur det gick för Fredrik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 17 juli 2011 Dela Postat 17 juli 2011 (redigerat) Mer stabilt och mindre virus också kanske? Undrar hur det gick för Fredrik. Stabilt ja, virus finns knappt typ inga alls kanske någon, några enstaka trojaner är väll allt egentligen. Har inte ens ett virus program installerat. Sen vilken skillnad mot pc för att installera program och ta bort. Vilken huvudvärk man slipper nu bara för det. Redigerat 17 juli 2011 av hellfog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 18 juli 2011 Dela Postat 18 juli 2011 På M-audios hemsida kan man välja två enheter för Fast track den vanliga "Fast Track" och "Fast Track USB" man kan ju undra då bägge är usb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 juli 2011 Dela Postat 18 juli 2011 Är inte Fast Track USB en äldre variant och att det heter Fast Track numera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 18 juli 2011 Dela Postat 18 juli 2011 (redigerat) Är inte Fast Track USB en äldre variant och att det heter Fast Track numera? Stämmer det, nu efter har kollar upp det. Redigerat 18 juli 2011 av hellfog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 20 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 20 juli 2011 Tjena grabbar, Jo, så här är det va; att jag har provat att installera varenda en MEN problemet kvarstår. Det kommer inte upp ett felmeddelande, installationen säger inte till i förväg att det kan skita sig eller rekommenderar något annat - den börjar hur bra som helst och sedan efter 2% så stannar den helt och gör ingenting! Debatt tror jag nämnde att man måste ha EXAKT rätt drivrutiner men det står att denna är samma för alla Windows 7 (den är anpassad för alla). SÅ det kan inte heller vara problemet. Jag förklarade problemet för min polare och han rekommenderade en ominstallation av datorn då jag även har haft lite problem med min "browser". Hur jag löser en eventuell ominstallation blir väl mina polares problem om det skulle bli aktuellt! Vad säger ni verkar det vara den enda lösningen i detta fall? Tack för all ihärdig hjälp ändå! Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 20 juli 2011 Dela Postat 20 juli 2011 Tjena grabbar, Jo, så här är det va; att jag har provat att installera varenda en MEN problemet kvarstår. Det kommer inte upp ett felmeddelande, installationen säger inte till i förväg att det kan skita sig eller rekommenderar något annat - den börjar hur bra som helst och sedan efter 2% så stannar den helt och gör ingenting! Debatt tror jag nämnde att man måste ha EXAKT rätt drivrutiner men det står att denna är samma för alla Windows 7 (den är anpassad för alla). SÅ det kan inte heller vara problemet. Jag förklarade problemet för min polare och han rekommenderade en ominstallation av datorn då jag även har haft lite problem med min "browser". Hur jag löser en eventuell ominstallation blir väl mina polares problem om det skulle bli aktuellt! Vad säger ni verkar det vara den enda lösningen i detta fall? Tack för all ihärdig hjälp ändå! Fredrik "Samma för ALLA Windows 7" förstår jag inte riktigt, för man kunde ju välja bland ett antal olika drivrutiner inom Windows 7 för just det ljudkortet, enligt listan på M-Audios webbsida, om det var utan SP, med SP1, med SP2, 32- eller 64-bitars osv. Ominstallation = höststädning, kan vara bra att göra i detta läget. Se till att spara allt på dvd/cd som du vill ha sparat först bara. Sätt in Operativsystemet på cd och gör enligt instruktionen. Låt en datakunnig sitta med om du vill. Gör anteckningar om vad du väljer under installationen om det blir något knas och du får supporten på tråden så småningom, för då vill de veta vad du valde i det och det läget under installationen, vilket inte alltid är lätt att minnas på rak arm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 20 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 20 juli 2011 Efter att man valt alla de stegen står det ändå precis nedanför (om vilka produkter din nedladdning kan appliceras på) att den gäller för bl.a. alla Windows 7 (dvs. 32-bit, 64-bit et.c.). Yes, jag kör en rejäl höststädning, även om jag PRECIS gjorde en så måste det ha blivit något fel någonstans! Tack igen för hjälpen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 20 juli 2011 Dela Postat 20 juli 2011 Efter att man valt alla de stegen står det ändå precis nedanför (om vilka produkter din nedladdning kan appliceras på) att den gäller för bl.a. alla Windows 7 (dvs. 32-bit, 64-bit et.c.). Yes, jag kör en rejäl höststädning, även om jag PRECIS gjorde en så måste det ha blivit något fel någonstans! Tack igen för hjälpen! Ordningen som man installerar sina program och hårdvaror på KAN ha väldigt stor betydelse. Bara en sån sak som att på min förra dator funkade inte vissa program om jag installerade det EFTER antiviruset. Denna ordning? Operativsystemet Hårdvaror Vissa program Antivirus Internet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 20 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 20 juli 2011 Behöver inte vissa program internet för att det ska godkännas i datorn et.c? Jag brukar görat i denna ordning: Dator (ja, jag nämnde att jag inte var så tekniskt lagd...) Antivirus Internet? (brukar väl ske ganska automatiskt?) Sedan kommer alla mina program. Men jag kanske borde göra annorlunda från och med nu? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Johansson Postat 30 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 30 juli 2011 Tjenare, Det har gått några dagar sedan jag bestämde mig för att helt enkelt bara ominstallera datorn. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ominstallera utan att förlora mitt Windows 7 Enterprise och Microsoft Office-paket (för att göra en lång historia kort så är det pga att det är bundet till skolan jag nyss tagit studenten från). Så i min envishet har jag suttit och meckat med detta problem... och som den totalt IT-kunskapsbefriade person jag är tog det lite tid men, damer och herrar... jag har funnit en LÖSNING! Det jag gjorde var att totalt strunta i drivrutinerna som hänger med M-Audio Fast Track och köra på dem som installeras automatiskt för nya USB:er (Jag vet, lugna ner er det löser sig!). Bara det löser ju inte problemet utan man måste gå in på Cubase (eller vilket musikprogram ni än använder er av) och ändra på ljudinställningarna. I Cubase funkar det såhär: Devices>Device Setup...>Control Panel Här gör man så att Fast Track:en syns (kryssar i lådorna och flyttar upp dem överst) Därefter går man in på Devices>VST Connections och ändrar från det som fanns tidigare till just Fast Track på både mikrofon och högtalare (input och output) höger och vänster. Det funkar för mig och jag är än sålänge jättenöjd. Det synkar bra och går att spela in. Jag är medveten om att det kanske inte är den bästa lösningen, men det enda vi har (tack Churchill..)! Hoppas att det funkar för er! Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 30 juli 2011 Dela Postat 30 juli 2011 (redigerat) Hej Fredrik! Vad bra! Jag har legat sömnlös här och undrar hur det har gått (liite ironi....). Självklart måste det "stå" Fast Track även i Cubase. Det är ju liksom en förutsättning för lägsta möjliga latency. Det låter som om Windows letat upp drivrutinerna för just detta specifika kort. För annars skulle det väl inte ha stått "Fast Track" där öht, eftersom du inte har installerat de drivrutinerna?! Då är det nog bara att tuta och köra med inspelningarna. Beträffande Win 7 så vet jag inte vad Enterprise är för något, men jag vet att deras support är helt grymt bra, enligt min egen erfarenhet! Win 7-licens och Microsoft Office tycker jag du ska skaffa! Webhallen har ett minst sagt bra erbjudande på Microsoft Office Home and Student just nu, t.o.m. imorgon! Versionen heter Microsoft Office Home and Student PKC/OEM och är en version utan dvd-skiva, men där man får produktnyckeln och laddar ned paketet från Microsofts websida helt enkelt. Den innefattar 1 licens, installation på en pc. Priset är bara 799 SEK, men just nu t.o.m. imorgon söndag så får man 300 SEK i rabatt. Pengar Microsoft sätter in på ens konto tydligen. Webhallen har öppet idag och imorgon. 499 SEK. En utekväll... Ser f.ö. att det finns en liknande nedladdningsbar utgåva även för Small Business-varianten för 1690 SEK (om du tänkt göra kommersiella produkter). Samma innehåll som i Home and Student, men med Outlook också. Det är faktiskt det enda som skiljer. SYND att inte Publisher ingår längre, för det är ett helt grymt bra program och en stor anledning till att jag valde Small Business. Redigerat 30 juli 2011 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.