Napalmblad Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Hej! Jag använder en Zoom R24 som ljudkort till en Macbook Pro, med Cubase LE som inspelningsprogram. Allt har fungerat fint fram tills igår när jag skulle spela in. Allt som spelas in knastrar och blir lite fördröjt. Jag har inte installerat några nya plugins eller ändrat några inställningar i samband med att problemet uppstod, kan inte minnas att jag ändrat något över huvud taget på datorn. Min latency är runt 11 in och 6 ut, vilket jag har för mig var detsamma som innan. Sänker jag latencyn kvarstår problemet, höjer jag den blir det mycket värre. Kan nämna att ljudkortet är en porta också som fungerar utmärkt när det inte är kopplat till datorn. Någon som vet vad problemet kan vara? Har sökt runt på internet utan att hitta en lösning och testat mig fram utan resultat. MVH Jonte
ironman Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Hej! Jag använder en Zoom R24 som ljudkort till en Macbook Pro, med Cubase LE som inspelningsprogram. Allt har fungerat fint fram tills igår när jag skulle spela in. Allt som spelas in knastrar och blir lite fördröjt. Jag har inte installerat några nya plugins eller ändrat några inställningar i samband med att problemet uppstod, kan inte minnas att jag ändrat något över huvud taget på datorn. Min latency är runt 11 in och 6 ut, vilket jag har för mig var detsamma som innan. Sänker jag latencyn kvarstår problemet, höjer jag den blir det mycket värre. Kan nämna att ljudkortet är en porta också som fungerar utmärkt när det inte är kopplat till datorn. Någon som vet vad problemet kan vara? Har sökt runt på internet utan att hitta en lösning och testat mig fram utan resultat. MVH Jonte Hej Läs denna bifogade länk, kan kanske vara det? https://www.steinberg.net/en/support/knowledgebase_new/free_articles/kb_show/mac-os-x-patch-addressing-issues-with-usb-2-audio-devices.html Och Kolla alltid så du har dom senaste drivrutinerna till dina saker. http://www.zoom.co.jp/downloads/r24/software/ Mvh
Napalmblad Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 Tack! Jag installerade uppdateringen och spelade in en ljudfil som blev bra, men nästa försök så var problemet där igen. Vet inte om det var uppdateringen som ändrade på det eller om det bara var en tillfällighet. Knastret kommer som ett eko, säger jag hej så kommer det strax efter, så det är väl nån sorts distat eko. Förstår inte vad felet kan vara.
Napalmblad Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 Steinberguppdateringen var det jag installerade kan jag tillägga, senaste drivrutinen till R24'an har jag redan.
ironman Postat 16 juli 2011 Postat 16 juli 2011 (redigerat) Kolla så din mac kör inte kör på sparläge, utan sätt inställningarna på högst prestanda? Prova sedan att ändra latency och buffer size, stäng av wifi(trådlös nätverk) , det kan också störa. Annars blir väll sista utvägen asio4all Mvh Redigerat 16 juli 2011 av Henber77
Napalmblad Postat 16 juli 2011 Trådstartare Postat 16 juli 2011 Hur ser man om den går på sparläge? Det är inget jag märkt av i alla fall. Sänker jag latencyn via buffer size så är problemet kvar, höjer jag den låter allt man spelar in som en dubbeldistad elgitarr. Vill helst slippa Asio4all då jag antar att en del funktioner lär försvinna och eftersom det funkade felfritt med R24'ans egna drivrutiner innan, och jag vet andra som kör med exakt samma utrustning utan problem. Kan ju inte vara lätt för någon att förstå vad problemet ligger, men är tacksam för alla teorier =)
ironman Postat 16 juli 2011 Postat 16 juli 2011 Hur ser man om den går på sparläge? Det är inget jag märkt av i alla fall. Sänker jag latencyn via buffer size så är problemet kvar, höjer jag den låter allt man spelar in som en dubbeldistad elgitarr. Vill helst slippa Asio4all då jag antar att en del funktioner lär försvinna och eftersom det funkade felfritt med R24'ans egna drivrutiner innan, och jag vet andra som kör med exakt samma utrustning utan problem. Kan ju inte vara lätt för någon att förstå vad problemet ligger, men är tacksam för alla teorier =) Det är många som har problem med cubase le oavsett ljudkort, du kanske skall uppgradera dig till en bättre version av cubase.??? Du kan spara ström genom att ange att datorn ska arbeta långsammare. Det gör du genom att välja Reducerad från popupmenyn Processorhastighet. Väljer du Högsta kan datorn arbeta så fort den kan, men då drar den också mer ström. En del modeller stöder inställningen Automatiskt vilket gör att datorn växlar snabbt mellan inställningarna Högsta och Reducerad för optimering av strömförbrukningen, beroende på hur mycket arbete processorn har att utföra. http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/8596.html Mvh
JakobP Postat 16 juli 2011 Postat 16 juli 2011 ...Annars blir väll sista utvägen asio4all Mvh Asio4All är en Windows driver, inget du kan köra under OSX.
Napalmblad Postat 17 juli 2011 Trådstartare Postat 17 juli 2011 Det är många som har problem med cubase le oavsett ljudkort, du kanske skall uppgradera dig till en bättre version av cubase.??? Du kan spara ström genom att ange att datorn ska arbeta långsammare. Det gör du genom att välja Reducerad från popupmenyn Processorhastighet. Väljer du Högsta kan datorn arbeta så fort den kan, men då drar den också mer ström. En del modeller stöder inställningen Automatiskt vilket gör att datorn växlar snabbt mellan inställningarna Högsta och Reducerad för optimering av strömförbrukningen, beroende på hur mycket arbete processorn har att utföra. http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/sv/8596.html Mvh Ekonomin tillåter mig inte göra det för tillfället, och eftersom det fungerade perfekt förut så känns det som att det borde gå att lösa problemet utan att köpa en ny licens. Ett alternativ vore väl såklart att installera om Cubase och se vad som händer, fruktar bara att gå igenom Steinbergs jobbiga verifieringskontroll igen, hehe. Jag kör på Snow Leopard 10.6.8 och det verkar vara just en sån modell som stöder inställningen automatiskt, så det finns ingen meny för att påverka processorns hastighet. JakobP, tack för infon, då är asio4all helt uteslutet.
drloop (oregistrerad) Postat 17 juli 2011 Postat 17 juli 2011 (redigerat) Har du provat med att koppla in R24 i en annan USB anslutning? Prova alla USB portar... kanske hjälper... Redigerat 17 juli 2011 av drloop
ironman Postat 17 juli 2011 Postat 17 juli 2011 Asio4All är en Windows driver, inget du kan köra under OSX. Tack för infon, är det core audio till mac?
Napalmblad Postat 17 juli 2011 Trådstartare Postat 17 juli 2011 Har du provat med att koppla in R24 i en annan USB anslutning? Prova alla USB portar... kanske hjälper... Jag testade precis utan framgång. Eller likt innan så funkade det på första försöket men vid nästa inspelningstest var problemet där igen. Tror det är en tillfällighet att det funkar enstaka gånger och inte har med vad jag ändrar på datorn att göra.
Napalmblad Postat 18 juli 2011 Trådstartare Postat 18 juli 2011 Lyckades lösa problemet, genom en old fashioned ominstallering. Är ju fortfarande nyfiken på vad felet var, men så länge det fungerar är jag nöjd! 🙂
Napalmblad Postat 18 juli 2011 Trådstartare Postat 18 juli 2011 Fast den glädjen varade inte länge... Samma problem igen.
ironman Postat 18 juli 2011 Postat 18 juli 2011 (redigerat) Det måste ha att göra med din processor( dator) det funkar bra i början som du säger, sen blir det kasst. Och det är så med energispar, processorn jobbar för fullt i början för att sedan varva ner, och det är säkert då det börjar det knastra. Kontaka apple kundtjänst och beskriv ditt problem. Edit: jag har hört mig för om detta, och det enda Som har hjälpt med detta problem är antigen asio4all, som du inte kan använda på mac. Eller slå av energispar på sin dator, så den kör på högst prestanda hela tiden. Det skall finnas en driver till mac som heter core audio, kolla upp mer om den. Mvh Redigerat 18 juli 2011 av Henber77
Napalmblad Postat 18 juli 2011 Trådstartare Postat 18 juli 2011 Tack för hjälpen. Jag lyckades få tag i Steinberg som rådde mig att återställa inställnigarna för cubase. Efter att ha gjort det så fungerar programmet felfritt i några minuter för att sedan börja krångla. Framsteg kan man ju nästan kalla det, men det är ändå en ohållbar situation. Det konstiga med min dator (eller Snow Leopard 10.6.8 antar jag) är att de har tagit bort funktionen att påverka processorns hastighet Det enda reglaget som finns är tidsinställning för när strömsparläget ska gå igång om datorn inte används. Får kika Core audio-drivern, tack för tipset!
Linus Postat 18 juli 2011 Postat 18 juli 2011 Snow Leopard 10.6.8 antar jagÄr det LE 1 eller LE 4? LE 1 funkar inte med 10.6
Napalmblad Postat 23 juli 2011 Trådstartare Postat 23 juli 2011 LE5, och det har fungerat felfritt i 3 månader minst. Kör mac och är nu medveten om att Asio4all inte är kompatibelt. Testade med ett demo på ableton nu och får ett liknande problem, så jag antar att felet inte ligger i Cubase. Däremot hjälpte det som jag kanske sagt att återställa inställningarna för Cubase, dock bara för en stund.
pxm Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Jag hade samma problem för några månader sedan då de renoverade lägenheten-ytterdörren stod ofta på vid gavel då och det blev kallt i lägenheten .Vid de tillfällena upplevde jag samma/liknande sak med CuBase..Precis som att datorn var för kall eller något när jag startade upp den för effekten försvann då den gått ett tag.. Vet dock ej säkert vad det berodde på eller om det har någon betydelse men fenoment försvann i a f av sig självt efter renoveringen, då temperaturen var högre i lägenheten. mvh
Napalmblad Postat 23 juli 2011 Trådstartare Postat 23 juli 2011 Hm... Jag har i princip haft öppna balkongdörrar hela sommaren, fast kallt har det ju absolut inte varit då. Var det exakt likadant? Alltså att dels så blev allt fördröjt och dels så kom ett knaster som ett eko efter det inspelade? Och kör du också på Mac?
ironman Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 När jag sitter och spelar gitarr vid mitt trådlösa modem blir det störningar precis som om gitarren är ojordad. Mvh
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.