Legolas Postat 15 juli 2011 Dela Postat 15 juli 2011 Håller på att mixa och har läst att man skall filtrera reverb och delayeffekterna helst i botten och i toppen så att de inte tar en massa energi i mixen. Hur gör man detta? Är det så att man tar en buss , lägger på eq och filtrerar och sedan lägger man på reverbet? Eller filtreras hela spåret ändå på det viset? Tacksam för svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 15 juli 2011 Dela Postat 15 juli 2011 det är så som du säger. filtrera före reverbet. sen bussar du bara dit det du vill ha i reverbet. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 juli 2011 Dela Postat 15 juli 2011 Lägg gärna en de-esser före reverbet också, så slipper man att sibilanser skriker till i revebret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Legolas Postat 15 juli 2011 Trådstartare Dela Postat 15 juli 2011 Va bra då vet jag! Tack för hjälpen! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 16 juli 2011 Dela Postat 16 juli 2011 Varför ska det vara så svårt. Allt vad reverb och delay heter ska hanteras som vilket solospår som helst. DVS. Hård kompresion och hård EQ. Allt för många tycks tro att man skickar iväg rymden till några bussar som bara är volym. I ren svenska betyder detta att man skickar en massa till en buss. En buss som aldrig räcker till. För att kompensera höjer man reverbtiden och får ingenting annat än sörja. Vill man jobba med kortare reverb måste man behandla reverbet som vilket spår som helst. Dvs. om man vill lyfta fram reverbet så mäste du in med kompresion och EQ som på vilket spår som helst. Personligen är jag av den typen som älskar reverb men hatar gröten. Lösningen till detta är hård komprimering och i vissa fall sidechain som duckar reverbet tex på sång. Fullt reverb när det sjungs men helt dött på resten. En gate kan vara bra där men den måste jobba mot ett spår som ligger några smillisekunder före. Ett spår som inte hörs.Det är en del av det perfekta sångljudet. Skulle kunna lämna mer hemligheter här men jag gör det inte idag. Däremot handlar det om att både gatea och komprimera reverb så väl som delays. En EQ är självklar precis som på vilket spår som helst. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sakenjag Postat 16 juli 2011 Dela Postat 16 juli 2011 Sicka tips! Eqa reverb har jag gjort.. komprimera bussreverb från trummorna har jag gjort när jag försökte fuska fram en rumsmick på trummor en gång vet jag.. 😱 Ska testas mera! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 16 juli 2011 Dela Postat 16 juli 2011 (redigerat) Finns inga regler hur man ska eller bör... Alla tips är bra! Mitt tips är att skicka all sång plus alla effekter till en å samma buss. Och där lägger du en komp eller limiter som är svagt pådragen. Då dyker effekterna lite när sången är på och när sången slutar efter ett ord/mening så kommer effekterna fram snyggt, eller mellan varje sångfras. Då får man fram mer av effekterna utan att dom grötar till det. Gör även så vid livemixning. Live märks det bäst då sången normalt sett brukar vara högt mixad! Redigerat 16 juli 2011 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.