Jump to content
Annons

Bästa program för House i ert tycke?


Blejk

Recommended Posts

Som rubriken, vilket program tycker ni är bäst för att göra house musik, likt avicii eller så?

Jag använder själv FL studio men ser ännu inga nackdelar med det, kanske för jag inte provat något annat, men de flesta verkar tycka FL studio är värdelöst jämfört med Logic Pro, Cubase osv.

Vad tycker ni?

(Jag vill gärna börja med det "bästa" programmet från början för att bli så bra som möjligt på det)

Ciao

Blejk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer! Det bästa programmet, är det som du trivs att jobba med. Ljudmässigt är de identiska, funktionsmässigt är de ganska likvärdiga och alla har både svagheter och styrkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret 🙂

För att slippa göra en ny tråd, har ni några tips på bra prylar för en extrem nybörjare som mig?

Tänker på någon slags USB-synt eller något sånt kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

ett MIDI-keyboard och ett externt ljudkort är en jättebra början, behöver inte vara alltför dyrt. Har själv en M-Audio Keystation 49e som jag köpte för 1000kr nåt år sen 🙂

Jobbar själv med FL Studio men har använt både Cubase, Reason och Reaper. Dem funkar på ungefär samma sätt, skulle säga att FL Studio lämpar sig bäst åt elektrisk musik medans Cubase är smidigare när man ska klippa och klistra med audio istället för MIDI, alltså om man jobbar med typ live-inspelningar eller mer akustisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte provat FL, men jag är tämligen övertygad om att det inte är sämre än Cubase som jag använder.

Jag undrar var sådana förutfattade meningar (vilket de garanterat är för det mesta) kommer ifrån.

Lite som när synthen gjorde intåg, den gjorde man ju ingen riktig musik på, och det som gjordes krävde inte lika mycket skills för att göras, enligt många 'traditionella' musiker. De förutfattade meningarna verkar ju fortfarande hänga kvar hos många...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har använt Cubase på riktigt, lixom ordentligt. Och jag säger inte att Cubase är sämre på något sätt, bara att jag själv tycker att FL Studio är mycket smidigare i att hantera MIDI och pluggar, medans Cubase är långt överlägset i att redigera audio. Så jag föredrar olika program beroende på vilken genre jag jobbar med.

Men som sagt, det är bara vad jag tycker 🙂 alla alternativ funkar ju egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...