Jump to content
Annons

Ändra volymer eller effekter på ett spår


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Har Cubase 5.5 just nu och undrar hur man kan ändra effekter eller volymer på ett ljudspår. Kanske är enklare än vad jag tror, men låt mig förklara.

Spelar in trummor och kör vst (easydrummer i detta fall) och har splittat upp dem påp flera spår så kagge ligger på ett och virvel på ett annat. Låt säga att jag vill justera kaggen vid bar 30-40. 1-29 har jag en ljudbild och vill sedan ändra den till att ha ett reverb som är långt och lägre ljud. Är det automatiseringar man skall göra då eller?

Det där med reverb är en ren hypotes. Kan lika gärna vara sång och att man har radio-röst mellan 30-40.

Idag så flyttar jag alltid den delen till ett nytt ljudspår, men ibland kan det bli 3st spår på sång och på bas kanske 2 spår osv. Blir jäkligt rörigt så det skulle underlätta om man hade detta på ett spår.

Enkelt eller?

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I stort sett ALLT går att automatisera så det är fullt möjligt att ha ett spår, automatisera en EQ som skapar en skum röst ett tag och sen försvinner, reverb eller vad det nu är...det mest brukar finnas som parametrar som går att ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså en grej jag inte fattar med Cubase... kan man inte rita in sina automatiseringar med musen? Annat skulle vara grymt drygt för mig, som är van vid att jobba med FL Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså en grej jag inte fattar med Cubase... kan man inte rita in sina automatiseringar med musen? Annat skulle vara grymt drygt för mig, som är van vid att jobba med FL Studio.

Jo det kan man.. Du trycker bara på den lilla pilen i vänsterhörnet på det spår du vill automatisera sen är det bara att rita.. (va ett tag sen jag använde cubase nu så minns inte riktigt om det är en pil eller ett plustecken, kanske inget av det 😮)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par frågor då på filmen.

Om man har spelat in ett antal olika justeringar med "W" och vill endast justera en av dem. Måste jag spela om allt då eller kan jag gå in och nå denna del separat?

Kan man automatisera i effekterna oxå typ svepbara filter osv ??

Tack för hjälpen så länge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par frågor då på filmen.

Om man har spelat in ett antal olika justeringar med "W" och vill endast justera en av dem. Måste jag spela om allt då eller kan jag gå in och nå denna del separat?

Kan man automatisera i effekterna oxå typ svepbara filter osv ??

Tack för hjälpen så länge 🙂

Detta kanske inte hjälper dig.

Men har jag låt oss säga tex en gitarr som kör samma ackord i bakgrunden genom hela låten. Och jag vill att den skall höjas sänkas ändra effekt mer chorus i vissa delar osv. Som inte är som automationen jag gjort för den delen av spåret.

Brukar jag kopiera (duplicate track)spåret så många gånger som behövs för att jag skall bli nöjd. Så klipper jag bort delarna från huvudspåret som jag vill göra om, så alltså i det spåret du kopierat huvudspåret till finns delen jag vill göra om automatisera osv.( jag har tagit bort all gitarr på det kopierade spåret förutom den delen jag vill göra om)

och på så sätt kan jag gå tillbaka och ändra del för del utan att jag måste ändra om hela huvudspåret.

Så gör ett spår först med varje instrument, sen lyssna igenom när allt är klart och du har en preliminär mix och så anteckna vilka dela du vill ändra på, och sen kopierar du det spåret och tar bort den delen du vill ändra och sätter den i det kopierade spåret. Så här har jag gjort några gånger när det har varit tokigheter i inspelningarna. Jag hoppas att du förstår lite om vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...