Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som rubriken lyder så hackar FL Studio när jag försöker maximera användningen av olika plugins t.ex alloy och ozone som jag använder på alla kanaler. Min dator är utrustad med ett operativsystem på 32 bitar och ett ram på 4gb, vilket är fullkomligt onödigt då man inte kan använda sig av den sista gb:n på grund av operativsystemet, kan felet ligga i operativsystemet?

Jag har också ett externt ljudkort från steinberg som är kopplad via en USB port, inte USB2 port. Om ni har någon aning om vad det kan vara som drar ner FL Studio så kom gärna med svar, för jag vill inte uppgradera något i min dator i onödan!

Annons
Postat

Nu kan jag inte alls FL Studio, men Ozone är en ganska "tung" plugin, så om man har det på varje kanal blir nog vilken dator som helst sänkt till slut. Finns det ingen "freeze"-funktion i FL Studio? Det skulle troligen lösa alltihop. I annat fall kanske du måste rendera kanalerna för att frigöra mer kapacitet (det var ganska vanligt att man fick göra så innan "freeze" och liknande funktioner började dyka upp).

Du borde klara dig långt på ett 32-bitars OS och 4 GB, så jag tror inte att du behöver uppgradera enbart av den anledningen.

Postat

Jag överdrev kanske lite med att ha ozone på varje kanal, men utan överdrift så använder jag definitivt alloy på de flesta. För övrigt har jag en fyrkärnig processor från intel med 2.33ghz i varje.

Postat

Buffersize....låter som det problemet. Hitta audio-settings nånstans och lokalisera buffersize...ändra tillhögsta värdet och kolla om det löser problemet. Så länge du bara ska mixa så finns ingen egentlig anledning att ha nåt annat än högsta värdet, men om du spelar in nåt blir det lite knasigt, med fördröjning....

Om ovanstående hjälper handlar det i grund och botten om processorkraften....då kan en annan lösning vara att använda andra plugar än ozone och alloy. Dvs, mer dedikerade pluggar... Om du bara är ute efter en eq, så hitta en plugg som bara är en eq, istället för att slänga på ozone/alloy som är allt i ett(även om du kan stänga av olika delar i ozone så tror jag den slukR en del onödig kraft).

Postat

Ja, jag har provat att ändra buffersizen gav tyvärr ingen vidare respons på det skulle vilja se. Något som dock är intressant är att jag körde upp aktivitetshanteraren och checkade hur mycket cpu datorn använde när man har igång FL, alla fyra kärnor gick upp i taket(97% av max.) Men att byta ut Alloy och Ozone känns inte bra hah, då jag köpte dem ur egen plånbok för inte så länge sedan. Det får isåfall bli en ny processor, där jag tror felet ligger.

Postat

Ja, jag har provat att ändra buffersizen gav tyvärr ingen vidare respons på det skulle vilja se. Något som dock är intressant är att jag körde upp aktivitetshanteraren och checkade hur mycket cpu datorn använde när man har igång FL, alla fyra kärnor gick upp i taket(97% av max.) Men att byta ut Alloy och Ozone känns inte bra hah, då jag köpte dem ur egen plånbok för inte så länge sedan. Det får isåfall bli en ny processor, där jag tror felet ligger.

Eh, varför skulle du behöva byta ut dem? Men däremot, som sagt, för-rendera (bounca) de enskilda kanalerna när du är nöjd med inställningarna. Då frigör du mer processorkraft. Vill du göra om någonting är det bara att bounca ned dem igen. Som sagt, det är så man får göra när processorkraften inte räcker till. De flesta av oss på det här forumet har nog fått göra så både en och flera gånger.

• 1 månad senare...
Postat

Jag har kanske fel men är inte Ozone en "mastringsplugg" som är avsedd att användas enbart på masterkanalen. Jag har bestämt för mig att jag har läst någonstans att Ozone inte är till för att läggas på enskilda kanaler, möjligtvis till o med att den inte är avsedd/optimerad för just det. Har själv haft problem med det när jag försökt göra det, min lösning var att om jag var tvungen till att ha Ozone på enskilda kanaler så fick jag expotera dem med ozone på, sedan importera wavefilen ... inbränd effekt så att säga.

Postat

Känner igen problemet, hade samma på min gamla studioburk. Tror den hade en dubbelkärning AMD på 2.4GHz eller något i den stilen, och samma där att jag hade 4GB men 32-bitars XP. Så fort projektfilerna blev förhållandevis stora så gick de omgående i taket och hackade. Jag byggde en ny rigg med en i7 på 3Ghz 6GB med en hastighet på 2000MHz (64-bitars OS, skall tilläggas). Ofta gör hastigheten på RAM-minnena mycket vid musikproduktion, mycket som skall skyfflas snabbt genom arbetsminnet, så la någon extra hundralapp för att slippa standardminnen på 1333 eller 16000MHz. Hur mycket de sista hundra MHz faktiskt gör vet jag faktiskt inte, men jag märker inget problem nu i alla fall. 🙂

En lösning du kan göra redan nu om du inte har planer eller pengar att skaffa en ny rigg är att exportera individuella spår till wave-filer, så slipper du ha många pluggar körandes samtidigt. Finns väl någon inställning i FL för smart disable också, tror jag. Men som tidigare har sagts, ASIO löser en del också. Hoppas det löser sig. 🙂

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

bara att öka buffer lenght.

Options->Audio Options->Buffer lenght

kör själv med 93ms. funkar perfa 🙂

Redigerat av Gäst
Postat

Jag läste här och läste det som beskrivs högst upp av Jetblack:

"(det var ganska vanligt att man fick göra så innan "freeze" och liknande funktioner började dyka upp)."

Jag fick en riktig nostalgikick från alla minnen på min cubase dator från 2002. Hela tiden. Varenda track fick man bounca ner efter varje effekt man la på för att det skulle funka överhuvudtaget. Jävlar i helvette vad jag är glad att den tiden är över

Postat
alloy och ozone som jag använder på alla kanaler.

någon aning om vad det kan vara som drar ner FL Studio så kom gärna med svar

jag har en aning, ja...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.