Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har köpt en beg. mixer, Montarbo promix 573, är det nån som vet nåt om den(bra/dålig) har sökt på nätet men inte hittat mkt info om den. Tyckte den verkade ok med 4 mic ingångar och 4stereo ingångar.

Den har en effektslinga oxå och jag antar att man kopplar in effekter på den men ska effekten kopplas på före eller efter mixern och hur kopplar man på mixerbordet? Fattar inte mkt av det så om det är nån som orkar skriva några rader om detta så blir jag snart klokare :rolleyes:

Som ni märker är det mitt första mixerbord så jag behöver lite assistans här känner jag.

😳

Annons
Postat

Lyckades inte hitta annat än att Montarbo är ett italienskt märke och att den modellen tillverkades från 1990 till 1994... http://www.montarbo.it/

Du har antagligen effect send och effect return? Om du kopplar in en extern effektburk så kopplar du send till effektens ingång och från effektens utgång kopplar du sedan till effect return på mixern.

Du kan läsa lite allmänt om mixer här, så kanske vissa saker får sin förklaring, men fråga vidare annars: http://wiki.kontrollrummet.com/Mixer 🙂

Postat

Det finns andra som kan det där bättre än jag, men för ett snabbt svar: Det viktigaste av allt är att du alltid drar ned masterregeln när du stänger av mixern och har den neddragen när du slår på mixern. Se till att allting är avstängt när du kopplar in det. Jag hade nog slagit på effekterna först och mixern sen, men avvakta och se om någon annan vet bättre. Kom även ihåg att alltid stänga av monitorerna först, för annars kan du få transienter i dem som både kan skada hörsel och utrustning.

(Det låter krångligt allting, men man lär sig fort.)

Postat

Tack för den snabba responsen! Jättebra tips nu känner jag mig lite klokare!

Ganska mycket grejer att tänka på när det gäller mixning men nu är jag på G!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.