CHAE Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 (redigerat) Saffire är väl också ett Firewire-ljudkort...? Ja men å andra sidan har ju Focusrite en hel produktlinje med USB-interface också om man nu vill välja det. Saffire 6 USB Scarlett8i6 Anledningen till att jag tipsade om Saffire 56:an var att jag uppfattade som att avbryt var ute efter ett stort gäng I/O. Återigen avbryt, mina tips är bara tips i all sin enkelhet. Vänligen, CHAE EDIT: Två bilder Redigerat 14 juli 2011 av CHAE
sadomachine (oregistrerad) Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Du ser! Pajas kan du vara själv. Fasiken omoget att skriva så. Varför kolla amatörtrådar när jag själv har decenier av erfarenhet och kunskap genom mitt heltidsyrke som ljudtekniker. Tror mina egna erfarenheter väger tyngre än nån Reason putte med crackar och en billig laptop. Nä du. Vill man ha en stabil musikdator, då är det Mac som gäller. Tyvärr inte lika många crackar och sånt olagligt skit som folk tankar ner till sina PC. Urk! vad trött jag blir på crackamatörerna! Jaha, du har decennier av errfarenheter medan alla vi andra är amatörer....., och vi har dessutom fel och du har rätt. Då kanske vi ska lägga ner forumet och så kan ju alla bara maila sina frågor till dej istället. Vi är många här som har decennier av erfarenheter av fullt fungerande PC datorer också, men det är ju tydligen ovidkommande för dej.
joachime Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Jaha, du har decennier av errfarenheter medan alla vi andra är amatörer....., och vi har dessutom fel och du har rätt. Bra bra. Ska vi betrakta sandsmockorna som utdelade nu då och gå vidare med det tråden egentligen handlar om? Till avbryt. Jag håller med doktor Loop. Även om du står i startgroparna till att arbeta med musik på dator och vill hålla möjligheter öppna är det bra att försöka formulera vad du vill åstadkomma och hur du vill göra det. Du nämnde att du spelar i band. Kanske vore det en poäng att kunna flytta på inspelningsutrustningen. Till exempel för att dokumentera livegig eller för att spela in på annan plats än hemmet. Ljudkort. Hur många in- och utgångar behöver du? Kommer du ansluta någon form av mixer, monitorväljare eller annan extern utrustning? Vissa ljudkort erbjuder många analoga in- och utgångar men förutsätter att du redan har mikrofonförstärkare, lysningsväljare etc som t ex MOTU 24I/O. Andra erbjuder åtta analoga ingångar med mikrofonförstärkning (eventuellt fler via optisk lightpipe) och en enkel lyssningskontroll. Typ Mackie Blackbird och Presouns Firestudio. Sedan finns det mängder enklare ljudkort med två till fyra ingångar med inbyggd mikrofonförstärkning, lyssningskontroll etc. OCh så vidare. Ju mer du funderar och kommer fram til vad du vill göra. Desto lättare blir det för andra att komma med tips och förslag.
avbryt Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 Till avbryt. Jag håller med doktor Loop. Även om du står i startgroparna till att arbeta med musik på dator och vill hålla möjligheter öppna är det bra att försöka formulera vad du vill åstadkomma och hur du vill göra det. Du nämnde att du spelar i band. Kanske vore det en poäng att kunna flytta på inspelningsutrustningen. Till exempel för att dokumentera livegig eller för att spela in på annan plats än hemmet. Ljudkort. Hur många in- och utgångar behöver du? Kommer du ansluta någon form av mixer, monitorväljare eller annan extern utrustning? Vissa ljudkort erbjuder många analoga in- och utgångar men förutsätter att du redan har mikrofonförstärkare, lysningsväljare etc som t ex MOTU 24I/O. Andra erbjuder åtta analoga ingångar med mikrofonförstärkning (eventuellt fler via optisk lightpipe) och en enkel lyssningskontroll. Typ Mackie Blackbird och Presouns Firestudio. Sedan finns det mängder enklare ljudkort med två till fyra ingångar med inbyggd mikrofonförstärkning, lyssningskontroll etc. OCh så vidare. Ju mer du funderar och kommer fram til vad du vill göra. Desto lättare blir det för andra att komma med tips och förslag. Ok, först och främst; bockar och bugar för tålamod. Vill ha: Steg 1. Frost Audio mobile datoren behöver ett ljudinterface med USB. Jag kommer aldrig i min studio spela in två instrument samtidigt. Detta innebär att jag på interfacet behöver högst två ingångar. Vilka funktioner kan tänkas vara vettiga att ha? effekter kompressor, eq etc?? I praktiken behöver jag väl ej dessa vid inspelning då de ju finns i programmet(reaper ex) http://www.thomann.de/se/rme_babyface_silber.htm eller http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_ultra.htm eller http://www.thomann.de/se/rme_fireface_uc.htm Vettigt att plocka någon av dessa då de är testade för miljön ifråga. Dessa finns som tillval på frosts hemsida, är nu inne på denna http://www.tweakheadz.com/audio_interfaces_1.htm sida som verkar topp! Återkommer
sadomachine (oregistrerad) Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Ett problem med din tråd är att du vill köpa allt på en gång, men vi som har hållt på ett tag vet ju att man alltid kommer på att man behöver en sån och en sån och skulle vilja ha en sån......... men det är ju charmen med det hela.
drloop (oregistrerad) Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Johopp. då börjar vi netta ned dina behov. Om jag inte minns fel så har tex M-Audio samma drivisar för alla Fast Track interfacen så du kan lika gärna gå på det mindre http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm och spara en tusing. Du har ju redan en Mindprint preamp som du kan koppla in via SPDIF in i ljudkortet om preamparna inte räcker till i fasttracken. Egentligen behöver du ingen kompressor, jag kör med kompressor i lyssningen i min DAW alt spelar in med min HW kompressor beroende på dagsform och vad jag vill uppnå. Så börja utan kompressor, har man inte 100 koll på kompressorns funktioner kanske man rattar bort sig i inspelningsögonblicket. Behöver du verkligen laptop om du bara skall vara hemma och spela in? Du har redan en laptop som du kanske kan använda om du behöver vara mobil någon gång i framtiden. En stationär innebär fler möjligheter och dessutom mer prestanda jämfört med laptopen och ett lägre pris.
avbryt Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 (redigerat) Johopp. då börjar vi netta ned dina behov. Om jag inte minns fel så har tex M-Audio samma drivisar för alla Fast Track interfacen så du kan lika gärna gå på det mindre http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm och spara en tusing. Du har ju redan en Mindprint preamp som du kan koppla in via SPDIF in i ljudkortet om preamparna inte räcker till i fasttracken. Egentligen behöver du ingen kompressor, jag kör med kompressor i lyssningen i min DAW alt spelar in med min HW kompressor beroende på dagsform och vad jag vill uppnå. Så börja utan kompressor, har man inte 100 koll på kompressorns funktioner kanske man rattar bort sig i inspelningsögonblicket. Behöver du verkligen laptop om du bara skall vara hemma och spela in? Du har redan en laptop som du kanske kan använda om du behöver vara mobil någon gång i framtiden. En stationär innebär fler möjligheter och dessutom mer prestanda jämfört med laptopen och ett lägre pris. Tack för tipset gällande kompressor samt modell!! Det blir alltid trassel tycker jag, som när jag testade reaper på min laptop. Tycker prestandan på Frosts bärbara är bra 8 GB Ram, 4 trådar smatidigt sandy bridge osv. När behöver man 16 GB Ram samt 8 trådar 30 kanalers inspelning eller liknande elle? Redigerat 15 juli 2011 av avbryt
Demonproducenten Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Hallå, hittat detta beg: Högtalare - Mackie Hr824 6500:- eller Adam A7 4000:- Åsikter!! min åsikt utan tvekan mackiensen andra kommer tycka a7 jag skulle vilja påstå att 824 är mer fullödiga i basen och har mindre hypad diskant/hög mellan andra skulle säga att a7 har fullt tillräcklig basåtergivning (särskilt för ett mindre utrymme) och en mer detalrik diskant/hög mellan
Demonproducenten Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Jag kommer aldrig i min studio spela in två instrument samtidigt. Detta innebär att jag på interfacet behöver högst två ingångar. du kommer aldrig spela in akustiskt trumset?
drloop (oregistrerad) Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 Det skulle trassla med Frost dator också om du kör utan ljudkort och ASIO drivisar, latency direkt.
avbryt Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 du kommer aldrig spela in akustiskt trumset? Det är ju möjligt; handlar det om enbart ett par tre tusenlappars skillnad i pris så tar jag kanske ett interface med 4 eller 6 kanaler. Bara kvalitén inte backar.
avbryt Postat 15 juli 2011 Trådstartare Postat 15 juli 2011 Frost Blushbox, har ändrat mig, vill ha firewire... Vill jag sen spela in trummor så är det väl bra med en http://www.thomann.de/se/focusrite_liquid_saffire_56.htm En fråga; hittar ej info om phantom matning på denna, är det standard eller finns det helt enkelt inte?
joachime Postat 15 juli 2011 Postat 15 juli 2011 (redigerat) Vill jag sen spela in trummor så är det väl bra med en http://www.thomann.de/se/focusrite_liquid_saffire_56.htm Du klarar dig med Saffire Pro 40 om det är mikförstärkarna du vill åt. Jag ställer mig tvivlande till simuleringskretsen i två av mickförstärkarna i 56'an. De ger annan latency än de övriga ingångarna vare sig du har simulationen aktiverad eller ej. Om det är Focusrite du är ute efter. Andra kort att överväga är de jag nämnde i tidigare inlägg: Presonus Firestudio Mackie Blackbird Det finns fler alternativ av andra tillverkare. Edit: Satt vid ett riktigt jobbigt tangentbord. Redigerat 15 juli 2011 av joachime
avbryt Postat 18 juli 2011 Trådstartare Postat 18 juli 2011 Har nu beställt datoren!! 😉 Begagnade högtalare var jag ju inne på, men känns plötsligt som att det finns en del som kan vara skadat i både bas och diskant. Fördelen är ju att man kan få mycket ljud för pengarna. Hur har ni resonerat? Kan tänka mig köpa högtalare för ca 4 - 6 tusen, har sett Adam A7 för 4000:- vilket verkar vara ett grymt bra pris. Även andra bra priser beg...
CHAE Postat 18 juli 2011 Postat 18 juli 2011 min åsikt utan tvekan mackiensen andra kommer tycka a7 jag skulle vilja påstå att 824 är mer fullödiga i basen och har mindre hypad diskant/hög mellan andra skulle säga att a7 har fullt tillräcklig basåtergivning (särskilt för ett mindre utrymme) och en mer detalrik diskant/hög mellan +1 på ditt resonemang, Demonen! Frost Blushbox, har ändrat mig, vill ha firewire... Vill jag sen spela in trummor så är det väl bra med en http://www.thomann.de/se/focusrite_liquid_saffire_56.htm En fråga; hittar ej info om phantom matning på denna, är det standard eller finns det helt enkelt inte? Det finns fantommatning på denna men...(jag fortsätter svaret nedanför) Du klarar dig med Saffire Pro 40 om det är mikförstärkarna du vill åt. Jag ställer mig tvivlande till simuleringskretsen i två av mickförstärkarna i 56'an. De ger annan latency än de övriga ingångarna vare sig du har simulationen aktiverad eller ej. Om det är Focusrite du är ute efter. Andra kort att överväga är de jag nämnde i tidigare inlägg: Presonus Firestudio Mackie Blackbird ...joachime har rätt (och även min bror. Den där latencyn är riktigt jobbigt. Mer joxande och mången påstötande av patrull) och sanningen och säga "behöver man verkligen de där Liquid-simulationerna om man är i uppstartsfasen?" Fick den här infon inringd häromdagen så att jag ber om ursäkt om jag rekommenderat något som du inte skulle bli nöjd med 😑 Ett Pro40 klarar du dig långt med, framförallt om du ska spela in akustiska trummor. Men som sagt; det finns flera andra liknande interface på marknaden. Begagnade högtalare var jag ju inne på, men känns plötsligt som att det finns en del som kan vara skadat i både bas och diskant. Fördelen är ju att man kan få mycket ljud för pengarna. Hur har ni resonerat? Kan tänka mig köpa högtalare för ca 4 - 6 tusen, har sett Adam A7 för 4000:- vilket verkar vara ett grymt bra pris. Även andra bra priser beg... Jag hade nog resonerat "hellre nytt än beggat". Skulle jag köpa beggade högtalare så hade jag sett (och hört) till att de verkligen var okej, d v s inga trasiga eller felaktiga produkter här inte. Vänligen, CHAE
avbryt Postat 23 juli 2011 Trådstartare Postat 23 juli 2011 Jag hade nog resonerat "hellre nytt än beggat". Skulle jag köpa beggade högtalare så hade jag sett (och hört) till att de verkligen var okej, d v s inga trasiga eller felaktiga produkter här inte. Vänligen, CHAE Ljudkort beg får funka ändå tänker jag. Har sett Focusrite Saffire PRO 26 i/o beg och undrar om det kan vara kompatibilitetsproblem med operativsystem eller gäller detta endast usb interface? Har sett att uppgraderingar inte finns för nya OS för vissa ljudkort.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.