Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

🙂🙂

Hej,

har lÀst en hel del och förstÄr att det finns mycket kunskap pÄ forumet hÀr. Jag kan tÀnka mig begagnat för att fÄ ner kostnader vad gÀller viss utrustning som mikar, preamps, kompressorer etc.

Ljudkvalité samt stabilitet prioriteras!!

Det jag skulle vilja kunna göra Àr att leverera fullgod ljudkvalité till olika medier sÄsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster. Inspelningsmiljön behöver jag ej hjÀlp med utan bara sjÀlva inspelningsutrustningen.

Vad jag (tror) att jag behöver:

Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics Orpheus

Midiklaviatur

mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett sÄ positivt med mikpreamp med flera ingÄngar.

ljudkort

Dator - Funderar starkt pÄ Frosts bÀrbara annars deras vÀrsting (dyr) eller snömachine

programvara - Cubase?

Eq -

Kompressor -

Mjukvara/hÄrdvara för mixning? Vilket har bÀst ljud?(Sonalksis Studio One bundle)

Högtalare Genelecs

Hörlurar

NĂ„t mer?

Har nu en gammal musikdator hemma men den lÄter sÄ in i h-e samt har en gammal prestanda a la Är 2000.

😕

Redigerat av avbryt
Annons
Postat

100 papp och inte bÀttre koll vad du vill ha eller behöver Àn sÄ? Plötsligt fÄtt vÀldigt mycket pengar över?

Hur mÄnga kanaler behöver du? Vad det gÀller mikrofoner sÄ skulle jag vÀl sÀga 57 före 58 nÀr det kommer till inspelning, men bör kanske expanderas för att fÄ lite bredare urval. Eventuellt en till LDC, kanske en eller tvÄ SDC's eller en bandmic? Hörlurar Àr rÀtt personligt, kör sjÀlv pÄ Ultrasone Pro 2500 som Claes hÀr pÄ forumet rekommenderat i mÄnga Är och Àr nöjd, men passform etc Àr rÀtt individuellt.

Postat

"du verkar ju redan bestÀmt dig mer eller mindre för hela setupen

men fundera pÄ att byta cubase mot reaper"

Tack för reply,

ja jag har en ganska klar idé vad gÀller setup. Har inte sÄ stora kunskaper vad gÀller vilka prioriteringar jag behöver göra, för det behövs ju om man ska klÀmma in allt detta inom 100 papper.

Hittade exempelvis Claes setup som ju gÄr pÄ mycket mer:

Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652)

Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1)

Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D)

Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10)

Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750)

Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sÄ mÄste det vara över 50000:- vid det hÀr laget...)

Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)

FrÄgan blir ju dÄ vad man kan dra in pÄ, men ÀndÄ ha en fullgod kvalité för mina ÀndamÄl. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tÀnker jag absolut inte behöver bli sÄ dyrt.

Vad tÀnker ni om preampsen, omvandlare samt ljudkort? Billigare alternativ men ÀndÄ djÀvulusiskt bra förstÄs!?

⚠

"100 papp och inte bÀttre koll vad du vill ha eller behöver Àn sÄ? Plötsligt fÄtt vÀldigt mycket pengar över?"

Tack för svar; Det Ă€r ju mycket pengar men men... Jag har ju liksom anvĂ€nt mig av portatricket hittills dĂ€rför min ringa kunskap. FörlĂ„t mig min okunskap. 😉

"Hur mÄnga kanaler behöver du?" Menar du till preamps eller?

Postat (redigerat)

Först och frĂ€mst: du köper ju vad du vill, det Ă€r ju dina pengar, liksom men du sĂ€ger ocksĂ„ att du inte har sĂ„ mycket kunskap. Varför inte satsa pĂ„ en lite mindre setup med ett relativt enkelt DAW (exempelvis REAPER som Demonen tipsade om tidigare i trĂ„den) istĂ€llet för att satsa pĂ„ en massa tokhigh-end gear som du kanske (med din ringa kunskap) inte kan utnyttja till fullo (Ă€n). FörstĂ„r du hur jag menar? Det hĂ€r Ă€r givetvis sagt i all vĂ€lmening och inte för att vara en dryg-Nils 😑

Nu spÄnar jag hÀr bara men... (och det hÀr Àr bara exempel)

Dator: Racktone Halle i7 (eller Frost eller om du bygger nÄgonting sjÀlv)

Ljudkort: Focusrite Saffire 56 (28 I/O) Vill du ha fler ingÄngar Àn sÄ sÄ gÄr det ju alltid att köpa en multimikpre och utöka om du tycker att det behövs.

Lyssning och mikar: traska till en ÅF nĂ€ra dig, hör efter om du kan fĂ„ lĂ„na hem ett gĂ€ng mikar och monitorer och skapa dig en uppfattning om vad som skulle kunna passa dig och dina behov bĂ€st.

DAW: Prova nÄgra DAW-demos och, Äterigen, kÀnn efter vad som skulle passa dig bÀst. Det kanske Àr sÄ att du tycker att Cubase, ProTools eller nÄgot annat DAW Àr pÄ tok för joxigt för dig och dÄ kanske REAPER Àr DAW:et som kirrar biffen.

Sedan sÄ var jag lite undrande över vad du egentligen ska spela in för nÄgonting?

[...] leverera fullgod ljudkvalité till olika medier sÄsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster.

sÀger inte mig sÄ mycket eftersom att det kan vara allt frÄn enkla s k "prator" till strÄkensembler.

vÀnligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Postat

Det jag skulle vilja kunna göra Àr att leverera fullgod ljudkvalité till olika medier sÄsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster.

Om jag fattat det rÀtt planerar du att göra bestÀllningsjobb Ät olika företag och produktionsbolag. Vad du frÀmst behöver dÄ Àr en setup du kÀnner dig bekvÀm i och gÀrna en som erbjuder dig möjligheter ett enkelt variera ditt sound.

Vilket Àr ditt huvudinstrument? UtgÄr frÄn att det Àr det instrument du skriver lÄtar med och spelar in skisser/grunder med.

Vilka Àr dina erfarenheter av musikproduktion pÄ dator? Har du anvÀnt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du anvÀnt?

Postat (redigerat)

Chae;

"DAW: Prova nÄgra DAW-demos och, Äterigen, kÀnn efter vad som skulle passa dig bÀst. Det kanske Àr sÄ att du tycker att Cubase, ProTools eller nÄgot annat DAW Àr pÄ tok för joxigt för dig och dÄ kanske REAPER Àr DAW:et som kirrar biffen"

Chae; joxiga grejer gillar jag absolut inte, sÄ gÄr det att fÄ ut ett riktigt bra ljud ÀndÄ sÄ Àr jag som nöjdast!

Jag vet inte idag riktigt vad som Àr pÄ gÄng har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjÀlpa mig pÄ vÀgen. Joachime;

"Vilka Àr dina erfarenheter av musikproduktion pÄ dator? Har du anvÀnt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du anvÀnt?"

HAr pysslat en del med cubase samt gĂ„tt en kurs, men det innebĂ€r inte att jag MÅSTE ha just cubase. Enkelhet Ă€r bra. NĂ„got jag ocksĂ„ önskar enkelhet kring Ă€r eq, kompressor och mixning.

HÄrdvara kontra mjukvara; Àr hÄrdvara ofta bÀttre Àn mjukvara?

Joachime;

"Vilket Àr ditt huvudinstrument? UtgÄr frÄn att det Àr det instrument du skriver lÄtar med och spelar in skisser/grunder med".

Spelar gitarr.

Att börja med nÄgot billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare dÄ att "slÄ pÄ stort" frÄn början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite ÀndÄ Àr ju toppen!

Tackar för engagemanget

Redigerat av avbryt
Postat

Jag vet inte idag riktigt vad som Ă€r pĂ„ gĂ„ng har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjĂ€lpa mig pĂ„ vĂ€gen. [...] HAr pysslat en del med cubase samt gĂ„tt en kurs, men det innebĂ€r inte att jag MÅSTE ha just cubase. Enkelhet Ă€r bra. NĂ„got jag ocksĂ„ önskar enkelhet kring Ă€r eq, kompressor och mixning.

Om jag var i din situation skulle jag passa pÄ at bekanta mig med lite olika program och se vilket som passar mig bÀst. Personligen trivs jag just nu med Logic. Seriöst med mÄnga funktioner.

KÀnner jag mig pÄ ett lekfullt humör vÀxlar jag över till Reason/Record. Intuitivt med en hel del instÀllningsmöjligheter under huven.

Jag uppskattar Àven Cubase. Framförallt till inspelning och redigering.

HÄrdvara kontra mjukvara; Àr hÄrdvara ofta bÀttre Àn mjukvara?

Jag tycker inte man kan generalisera sĂ„. Viss hĂ„rdvara har egenskaper som Ă€r svĂ„rt att emulera fullt ut. Även med dagens kraftfulla processorer. Viss mjukvara saknar motsvarighet i hĂ„rdvaruvĂ€rlden.

Generellt kan jag gÄ med pÄ att hÄrdvara Àr mer hands on medan mjukvaras styrka Àr flexibilitet och total recall.

Spelar gitarr.

Att börja med nÄgot billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare dÄ att "slÄ pÄ stort" frÄn början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite ÀndÄ Àr ju toppen!

Det stÀmmer delvis om man pratar gitarrer. VÀldigt lite om man pratar hÄrdvara.

Speciellt om vi pratar en dators hÄrdvara. SÀg att du skaffar en vÀrstingdator idag. Och att det tar dig ett Är att förstÄ systemets fulla potential. Ytterligare ett Är till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hÄrdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer.

Vad gÀller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill sÀga, du förlarar troligtvis ingetpÄ att börja pÄ instegsnivÄ och sedan uppgradera jÀmfört med att skaffa paketet med alla funktioner pÄ en gÄng.

• Gilla 1
Postat
Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics Orpheus
Vad ska du spela in? Och var? Och hur mÄnga instrument behöver du spela in simultant?

Shure SM57 i all Àra, men svara gÀrna pÄ frÄgorna först sÄ fÄr du bÀttre svar.

Midiklaviatur
Är du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist?

Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? VÀgda tangenter? Kontroller/rattar och reglar?

mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett sÄ positivt med mikpreamp med flera ingÄngar.

ljudkort

Förslagsvis ett ljudkort med flera mikpreamps inbyggt dÄ.
Dator - Funderar starkt pÄ Frosts bÀrbara annars deras vÀrsting (dyr) eller snömachine
Köp bara bÀrbar om du behöver just vara portabel. StationÀra datorer ger mycket mer för pengarna.

Det Àr Windows-PC som gÀller ÀndÄ?

programvara - Cubase?
Är du mest van vid Cubase, sĂ„ kör pĂ„ det. Har du anvĂ€nt andra program sĂ„ ska du tĂ€nka ett extra varv innan du byter miljö.
Eq -

Kompressor -

Mjukvara/hÄrdvara för mixning? Vilket har bÀst ljud?(Sonalksis Studio One bundle)

Sonalksis gör bra grejer, visst. FÄr jag frÄga om du fastnat för det pÄ egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske lÀst in dig pÄ recensioner och omdömen?
Högtalare Genelecs

Hörlurar

NĂ„t mer?

Kontrollrummet dÀr du sitter, hur Àr det ur ett akustiskt perspektiv? GipsvÀggar? BetongvÀggar? Flutter och resonanser? Finns nÄgon typ av akustikbehandling redan?
doppelstern (oregistrerad)
Postat

Först av allt, najs att du vill köpa sÄ fina saker.

Att köpa högtalare för 35000 och inte spendera pengar pÄ ljudisolering verkar galet. Att mixxa sub Àr ett jevla meck speciellt i ett vanligt rum. SÄ lite pengar pÄ att förbÀttra rummet kÀnns vÀrt det om du har tÀnkt mixxa. Om du inte har tÀnkt att mixxa kan du lika gÀrna köpa billigare högtalare och lÄta nÄgon annan mixxa det Ät dig.

Personligen skulle jag ocksÄ satsa pÄ en bra dator, men det beror pÄ om du kommer ha mÄnga kanaler pÄ samtidigt. Eller om du tÀnkt köra pÄ 5 kanaler med bara gitarr och sÄng sÄ funkar en gammal dator utmÀrkt.

+ 100 tusen Ă€r mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och rĂ„d om det gĂ„r snett. Annars om du Ă€r en vanlig mĂ€nniska borde du göra en budget sĂ„ att du inte hamnar i nĂ„n lyxfĂ€lla... 😉

Postat (redigerat)

Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sÄ mÄste det vara över 50000:- vid det hÀr laget...)

Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)

FrÄgan blir ju dÄ vad man kan dra in pÄ, men ÀndÄ ha en fullgod kvalité för mina ÀndamÄl. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tÀnker jag absolut inte behöver bli sÄ dyrt.

Hmmm....

Det dĂ€r Ă€r en gammal lista. Numera har jag Ă€nnu dyrare monitorer (ADAM S3X-V)... 😉

Se inte min setup som nÄgon sorts riktlinjer för hur det "ska" vara - för jag har MYCKET bÀttre prylar Àn vad som egentligen behövs.

Jag tycker dock att nÄgot av det absolut viktigaste Àr lyssningen, eftersom den pÄverkar alla beslut man tar under resans gÄng. Lyssningen omfattar Àven akustikbehandling, eftersom en vettig akustikbehandling ger monitorerna större chans att verkligen visa vad de gÄr för, medan avsaknad av akustikbehandling kan förstöra mycket av det fina i ett par bra monitorer.

Vilket DAW du anvÀnder Àr inte sÄ viktigt, men eftersom du redan Àr bekant med Cubase, sÄ skulle jag rekommendera att du fortsÀtter med det. Alla DAW-programmen har styrkor och svagheter, men Àr till syvende och sist likvÀrdiga i de flesta lÀgen - sÄ det Àr egentligen inget av dem som Àr "bÀttre", utan det "bÀsta" DAW-programmet, Àr det du trivs att jobba med.

För TV-produktioner Àr EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic Àr ocksÄ en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud.

Skillnaden mellan hÄrdvara och mjukvara Àr vÀldigt liten nÀr det ligger i en fÀrdig mix. Det Àr i de flesta fall egentligen frÀmst om man hör dem separat och kan A/B-lyssna, som man kan avgöra sÀkert vilket det Àr. En frÄga jag alltid stÀller nÀr nÄgon vill veta om en emulering Àr lik originalet eller inte, Àr varför man ens behöver fundera över det. Om emuleringens ljud lÄter rÀtt för lÄten, sÄ Àr det bra och faktiskt helt ointressant om den lyckas eller misslyckas med att emulera nÄgon kÀnd hÄrdvaruburk.

Gör exempelvis Liquid Mix-testet hÀr: http://www.focusrite.com/liquidmixchallenge/ . SjÀlv kunde jag identifiera Liquid Mix i 90% av exemplen, men föredrog ÀndÄ Liquid Mix-emuleringen framför originalet i 30% av dem. Detta Àr som sagt nÀr man hör emuleringen och originalet direkt efter varandra och utan att det Àr i en mix. I en mix hade det nog inte gÄtt att avgöra vilket som var vilket - Ätminstone inte utan vÀldigt bra monitorer och vÀldigt vÀltrÀnade öron...

NÀr det gÀller datorn, sÄ finns det exempelvis en bra trÄd i forumet om datorbygge, dÀr diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga sjÀlv Àn att köpa en mÀrkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, sÄ behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehÄller de funktioner som du har anvÀndning för. Om du aldrig spelar in mer Àn 1 eller 2 kanaler samtidigt, sÄ har du exempelvis ingen anvÀndning för mer Àn 2 ingÄngar. Fundera helt enkelt lite pÄ vad du vill kunna göra. MÄnga köper exempelvis en mixer nÀr de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs...

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rÀcker vÀldigt lÄngt. Jag gillar Sonalksis ocksÄ och anvÀnder dem ofta eftersom de Àr enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bÀttre pluggar eftersom de har frÀschats upp med fler funktioner Àn de traditionella kompressorerna. Till vissa saker Àr PSP Audioware Vintage Warmer en rÀddare i nöden (deras delay Àr ocksÄ bra), sÄ kolla in deras pluggar ocksÄ.

Mikrofoner Àr svÄrt. Jag har min testsite dÀr du kan hÀmta diverse smakprov pÄ hur mickarna kan lÄta. Den kan kanske ge dig ett hum om vilka mickar som Àr vÀrda att kolla nÀrmare pÄ. Beroende pÄ vad du har för behov, sÄ kan det vara bra att kolla pÄ olika typer av mickar för att kunna fÄ olika egenskaper för olika situationer. NÄgon stormembrans kondensatormick, nÄgon smÄmembranare, nÄgon bandmick och nÄgon dynamisk kan vara bra.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

KĂ€nns vĂ€ldigt kul det hĂ€r med responsen och alla tankar! Återkommer imorrn med respons pĂ„ era förslag och frĂ„gor.

Jag har suttit en timme hÀr med Reaper och kör tolv kanaler med saker mitt band spelat in i sommar. VÀldans lÀtt att fixa med eq och effekter. Dessutom utan prestandaproblem pÄ min nÀtta gamla acerlaptop. Imponerande!

Ha det

Redigerat av avbryt
Postat

adam 7 monitorer ligger vÀl pÄ ca 9000:- och verkar vara omtyckta av de flesta.

omvandlare har jag aldrig ens funderat pÄ.

du fÄr vÀl lÀgga dig pÄ en nivÄ som du har pengar till och som uppfyller dina behov. och kompletera eftersom nÀr du har rÄd.

hur mÄnga kanaler ska du spela in samtidigt? dÀr bestÀmmer du vad du behöver för typ av ljudkort och antal preamps. mÄnga ljud kort har ju inbyggda preamps som kanske rÀcker till att börja med.

Postat

Om du nu har 100 papp, sÄ skulle det nog vara klokt att hyra in nÄgon som kan akustikbehandla ditt lyssningsrum. DÄ blir det plötsligt vÀrt att lÀgga kanske 10 papp pÄ monitorer.

Postat

hur tÀnker du hÀr?

vilken mjukvara siktar du pÄ?

Postat

Vad ska du spela in? Och var? Och hur mÄnga instrument behöver du spela in simultant?

Shure SM57 i all Àra, men svara gÀrna pÄ frÄgorna först sÄ fÄr du bÀttre svar.

Hej, Spela in gitarr samt sedan blir det mest maskiner. Fiol och stÄbas aktuellt samt sÄng förstÄs och akustisk gitarr. Jag sitter hemma i ett rum pÄ 3,5 x 6 m yta med gips och nÄn slags trÀvÀgg.

Är du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist?

Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? VÀgda tangenter? Kontroller/rattar och reglar?

Inte en susning... Kan inte spela piano men tĂ€nkte att det behövs för midi... Å andra sidan sĂ„ finns ju allt i datorn. Vore ju sjyst Ă€ndĂ„ och ha tangenter att spela pĂ„, sĂ„ behövs inga vĂ€rstinggrejjer.

Sonalksis gör bra grejer, visst. FÄr jag frÄga om du fastnat för det pÄ egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske lÀst in dig pÄ recensioner och omdömen?

Yes, omdömen

Kontrollrummet dÀr du sitter, hur Àr det ur ett akustiskt perspektiv? GipsvÀggar? BetongvÀggar? Flutter och resonanser? Finns nÄgon typ av akustikbehandling redan?

TÀnkte mig ett flexibelt koncept; om det finns lösa skivor för utplacering vid inspelning respektive mix.

Kommer jag undan med 50 000 eller rentav 30 000 sÄ Àr ju ingen gladare Àn jag. Det Àr mer ett uttryck för att jag vill ha möjligheten att fÄ ett riktigt bra ljud!!

Postat

Det stÀmmer delvis om man pratar gitarrer. VÀldigt lite om man pratar hÄrdvara.

Speciellt om vi pratar en dators hÄrdvara. SÀg att du skaffar en vÀrstingdator idag. Och att det tar dig ett Är att förstÄ systemets fulla potential. Ytterligare ett Är till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hÄrdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer.

Vad gÀller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill sÀga, du förlarar troligtvis ingetpÄ att börja pÄ instegsnivÄ och sedan uppgradera jÀmfört med att skaffa paketet med alla funktioner pÄ en gÄng.

HallÄ,

vill ha en dator som Àr stabil och gÀrna mobil, och dÀr jag kan anvÀnda mÄÄÄÄnga kanaler med effekter i den mÄn jag önskar utan att nojja över om miljön börjar sagga. Egentligen behöver jag inte förstÄ dess fulla kapacitet ur det perspektivet.

Ja, det lÄter bra ang uppgraderingar dÀr och det talar ju för mjuk framför hÄrdvara dessutom.

Postat

+ 100 tusen Ă€r mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och rĂ„d om det gĂ„r snett. Annars om du Ă€r en vanlig mĂ€nniska borde du göra en budget sĂ„ att du inte hamnar i nĂ„n lyxfĂ€lla... 😉

Finns ju oxĂ„ en fegfĂ€lla 😳 Ur ett livsperspektiv sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ mycket pengar; tĂ€nk pĂ„ den!!

Är en vanlig mĂ€nniska med bĂ„de hĂ€ngslen och livrem för det mesta 😛

Postat

För TV-produktioner Àr EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic Àr ocksÄ en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud.

Hej,

Tack för tipset!

NÀr det gÀller datorn, sÄ finns det exempelvis en bra trÄd i forumet om datorbygge, dÀr diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga sjÀlv Àn att köpa en mÀrkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, sÄ behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehÄller de funktioner som du har anvÀndning för. Om du aldrig spelar in mer Àn 1 eller 2 kanaler samtidigt, sÄ har du exempelvis ingen anvÀndning för mer Àn 2 ingÄngar. Fundera helt enkelt lite pÄ vad du vill kunna göra. MÄnga köper exempelvis en mixer nÀr de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs...

Har inte goda erfarenheter av att bygga dedikerad musikdator sjÀlv, ska kolla in trÄden ÀndÄ vad heter trÄden?

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rÀcker vÀldigt lÄngt. Jag gillar Sonalksis ocksÄ och anvÀnder dem ofta eftersom de Àr enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bÀttre pluggar eftersom de har frÀschats upp med fler funktioner Àn de traditionella kompressorerna. Till vissa saker Àr PSP Audioware Vintage Warmer en rÀddare i nöden (deras delay Àr ocksÄ bra), sÄ kolla in deras pluggar ocksÄ.

Oroande mening â˜ș "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt" Hur lĂ„ngt tĂ€nker du att de rĂ€cker dĂ„?

Postat

NÀr det gÀllet ljudkort sÄ rekomenderas Motu 828 MK3.

Har ett sjÀlv som jag Àr mycket nöjd med. Funkar i alla sammanhang

om man sÀger sÄ.

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/

NÀr det gÀller DAW:ar, sÄ kan man sÀga att dom flesta har samma funktioner.

Det spelar ingen roll om det Àr Cubase,Sonar,Logic osv. ProTools 9 föredrar jag

(som funkar kanon med Motu kortet), Àven ProTools gör samma saker som andra

DAW:ar Àven om inlÀrningströskeln tar lite lÀngre tid. BÀttre pluggar tycker

jag PT har om man gÀmnför med CB osv...Att sedan PT Àr en fördel om man ska

sÀlja musik, mastra i andra studios etc fÄr du pÄ köpet.

Postat

BĂ€ttre pluggar tycker

jag PT har om man gÀmnför med CB osv...Att sedan PT Àr en fördel om man ska

Ja det lÄter ju som fördelar onekligen.

Postat
Oroande mening â˜ș "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt" Hur lĂ„ngt tĂ€nker du att de rĂ€cker dĂ„?

i den digitala eran sitter inte begrÀnsningarna sÄ mycket i programvaran som i anvÀndaren

det som i första hand skiljer Àr hur anvÀndarvÀnligt det grafiska grÀnssnittet Àr - vilket förstÄs inte ska underskattas

men nÄn skillnad i ljudkvalitet mellan tvÄ olika pluggar med samma parametrar ska det inte vara som kommer frÄn etablerade tillverkare

Postat
Att sedan PT Àr en fördel om man ska

bollocks

alla program som kan trycka ut wav-filer ger samma förutsÀttningar för mastring (och vad menar du med "sÀlja musik"?)

enda ggn pt skulle vara en fördel Àr vÀl om man ska skicka eller motta ett helt projekt frÄn nÄn annan studio som ocksÄ har pt

det blir ju förstÄs motsvarande nackdel om den i andra Ànden sitter med logic eller nuendo

• Gilla 2
Postat

För TV-produktioner Àr EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument.

Jag har hört övertygande exempel dÀr man anvÀnt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en strÄkkvartett i en soulproduktion med retrovibbar?

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rÀcker vÀldigt lÄngt.

HÄller med hÀr. Finns det ens nÄgot musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar? Vill Àven tillÀgga att pluggbehovet Àr högst individuellt. Jag Àr lite av en krÀsen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ Àn nÄgot musikprogram kan erbjuda. DÀrför har jag kompletterat med kompressorpluggar frÄn tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc.

Andra musikaktiva kanske gÄr igÄng pÄ att arbeta med mÄnga olika slags reverb eller att ha en stor uppsÀttning pluggar dÀr alla ger sin speciella patina/skit under naglarna.

Kommer du frÀmst arbeta sjÀlv och med instrumentalmusik, plus att du kanske vill kunna arbeta pÄ utan för mycket meckande Àr det bra att ha tillrÀckligt mÄnga mikrofoner för att kunna ha dom uppstÀllda framför respektive instrument hela tiden. Dvs en mick för akustisk gitarr, dobro etc. En mick för sÄng. Ett par mickar för trumset. Och sÄ vidare.

Som verksam musiker har du sÀkert kontakt med nÄgon musikaffÀr eller ljudtekniker (live eller studio spelar inte sÄ stor roll). Kolla vad dom rekommenderar för mickar och om du kan lÄna hem nÄgra för att testa om dom passar dig. Eller skumma runt forumet. HÀr finns trÄdar om mickrekommendationer för de flesta situationer.

Postat (redigerat)

Jag har hört övertygande exempel dÀr man anvÀnt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en strÄkkvartett i en soulproduktion med retrovibbar?

DÄ Àr det bÀst om man kompletterar med expansionen med nÀrmickning, sÄ att man inte anvÀnder konserthalls-ljudet. Expansionen finns till Gold, men i Platinum ingÄr alla mickpositionerna frÄn början.

Annars Àr generellt sett GPO (Garritan Personal Orchestra) mer "klassisk" nÀr det gÀller ljudet, medan EastWest Àr mer "film", sÄ GPO kan vara bra att kolla upp ocksÄ.

För brass till soul, funk och pop funkar dĂ€remot orkesterljuden inte sĂ„ bra, sĂ„ dĂ€r kan jag rekommendera Vir2 Mojo, som Ă€r grymt bra med suverĂ€na kontrollmöjligheter. En annan som Ă€r klart godkĂ€nd, dock inte alls sĂ„dana kontrollmöjligheter, men ocksĂ„ billigare, Ă€r AMG Kick-Ass Brass - men Mojo Ă€r min absoluta favorit. 🙂

HÄller med hÀr. Finns det ens nÄgot musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar?

Cubase har fÄtt ett oförtjÀnt rykte om att ha undermÄliga pluggar som följer med. Det var delvis sant nÀr det fortfarande hetter SX/SL (SX3 slÀpptes 2004, sÄ det var lÀnge sedan) - men Ätminstone frÄn Cubase4, Àr det verkligen inget problem med de medföljande pluggarna, utan precis som DP sÀger ett par inlÀgg upp, sÄ handlar det mer om anvÀndarinterfacet och inte sÄ mycket om hur bra/dÄligt de gör jobbet.

Vill Àven tillÀgga att pluggbehovet Àr högst individuellt. Jag Àr lite av en krÀsen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ Àn nÄgot musikprogram kan erbjuda. DÀrför har jag kompletterat med kompressorpluggar frÄn tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc.

Jag anvÀnder ofta de som följer med Cubase, men precis som du kör jag med andra pluggar ocksÄ - bÄde frÄn Sonalksis, PSP och Flux. Kanske inte alltid för att de lÄter bÀttre, utan för att det Àr olika vad som kÀnns "rÀtt" och vilken som kÀnns roligast för stunden. Egentligen Àr det ganska onödigt med alla extra utgifter, men samtidigt kan som sagt anvÀndasinterfacet vara viktigt för arbetsflödet och trivseln ocksÄ - och dÄ kan det vara vÀrt pengarna ÀndÄ.

Innan man ger sig in pÄ att skaffa en massa tredjepartspluggar, sÄ tycker jag dock att man bör lÀra sig de medföljande ordentligt först. NÀr det Àr nÄgot man mÀrker att man saknar eller om medföljande pluggar inte lyckas ge det man Àr ute efter, trots att man verkligen har försökt ratta in det, sÄ kan det vara dags att leta efter annat - men de flesta klarar sig utan problem med enbart de medföljande pluggarna - och de duger till riktiga produktioner ocksÄ.

MÄnga skaffar massor av pluggar för att fÄ tag pÄ nÄgon som har presets som passar (och sedan tycker de att den kompressor med "bÀst" presets Àr "bÀst"), men det Àr meningslöst eftersom man kan ratta in samma sak om man lÀr sig en enda kompressor/eq/etc ordentligt. Det Àr mycket bÀttre att behÀrska en enda kompressor-pluging Àn att bara leta presets och inte veta hur det egentligen fungerar.

Redigerat av Claes
Postat

Vill tillÀgga att jag inte upplever att alla kompressorer (digitala som analoga) ger mig samma resultat och att det i mÄnga fall beror pÄ att de behandlar inkommande signal pÄ olika sÀtt. Jag skaffar alltsÄ inte olika pluggar pga skillnader i anvÀndargrÀnssnitt.

Postat

En lista pÄ utrustning och argumentation dÀrefter:

Programvara:

Reaper

Billig OCH bra; enligt er alla sÄ Àr pluggarna bra till de flesta daws varpÄ jag dÄ vÀljer Reaper dÄ det Àr enkelt och billigt. Kan utvecklas efterhand.

Dator:

Frost - stabilitet, stabilitet samt tyst och slippa bygga och inga otrevliga överraskningar, eller kan nÄgon övertyga mig om ett sjÀlvbygge?

ca 15 000:-

Ljudkort/Preamp:

Liquid Saffire 56 vs Motu 828 MK3?

ca 7000:-

mikar:

Kolla upp

ca 5000:- Behöver inte mÄnga mickar, kommer spela in sÄng, gitarr och ev fiol, stÄbas.

monitor

Kolla upp

ca 8000 TĂ€nker mig ex beg Genelecs

Hörlurar

ca 5000:-

Midikeyboard

Noll koll

Program

Plug ins, orkesterbibliotek

ca 5000:-

Jag hamnar dÄ pÄ en 45 0o0 och dÄ har jag en stabil miljö samt bra ljudkvalité.

ÅterstĂ„r dĂ„ akustik. KĂ€nner nĂ„gon till om det finns typ plattor pĂ„ lĂ„t sĂ€ga 1,5 x 1,5 för utplacering i rummet som Ă€r ca 6 x 3,5 m men delen dĂ€r jag sitter Ă€r kanske 3,5 x 3 m. NĂ„gra tips??

Vad sjyst med alla tips. TOPP 😎

Postat

ang beg monitor sÄ kolla gÀrna om du kan hitta mackie hr824

sen Àr det vÀl tveksamt om du isf behöver hörlurar för 5000

nÀr det gÀller midikeyboard kanske ett alternativ kan vara att helt enkelt köpa en sjysst beg synth med bra klav - roland har en hel del

Postat

Jag har nu anvĂ€nt Reaper och Ă€r nöjd. Nu tĂ€nkte jag prova spela in gitarr men det vart en otrolig fördröjning pĂ„ ljudet... Finns det ett forum för Reaper? 😼

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.