Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

🙂🙂

Hej,

har läst en hel del och förstår att det finns mycket kunskap på forumet här. Jag kan tänka mig begagnat för att få ner kostnader vad gäller viss utrustning som mikar, preamps, kompressorer etc.

Ljudkvalité samt stabilitet prioriteras!!

Det jag skulle vilja kunna göra är att leverera fullgod ljudkvalité till olika medier såsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster. Inspelningsmiljön behöver jag ej hjälp med utan bara själva inspelningsutrustningen.

Vad jag (tror) att jag behöver:

Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics Orpheus

Midiklaviatur

mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett så positivt med mikpreamp med flera ingångar.

ljudkort

Dator - Funderar starkt på Frosts bärbara annars deras värsting (dyr) eller snömachine

programvara - Cubase?

Eq -

Kompressor -

Mjukvara/hårdvara för mixning? Vilket har bäst ljud?(Sonalksis Studio One bundle)

Högtalare Genelecs

Hörlurar

Nåt mer?

Har nu en gammal musikdator hemma men den låter så in i h-e samt har en gammal prestanda a la år 2000.

😕

Redigerat av avbryt
Annons
Postat

100 papp och inte bättre koll vad du vill ha eller behöver än så? Plötsligt fått väldigt mycket pengar över?

Hur många kanaler behöver du? Vad det gäller mikrofoner så skulle jag väl säga 57 före 58 när det kommer till inspelning, men bör kanske expanderas för att få lite bredare urval. Eventuellt en till LDC, kanske en eller två SDC's eller en bandmic? Hörlurar är rätt personligt, kör själv på Ultrasone Pro 2500 som Claes här på forumet rekommenderat i många år och är nöjd, men passform etc är rätt individuellt.

Postat

"du verkar ju redan bestämt dig mer eller mindre för hela setupen

men fundera på att byta cubase mot reaper"

Tack för reply,

ja jag har en ganska klar idé vad gäller setup. Har inte så stora kunskaper vad gäller vilka prioriteringar jag behöver göra, för det behövs ju om man ska klämma in allt detta inom 100 papper.

Hittade exempelvis Claes setup som ju går på mycket mer:

Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652)

Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1)

Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D)

Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10)

Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750)

Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, så måste det vara över 50000:- vid det här laget...)

Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)

Frågan blir ju då vad man kan dra in på, men ändå ha en fullgod kvalité för mina ändamål. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tänker jag absolut inte behöver bli så dyrt.

Vad tänker ni om preampsen, omvandlare samt ljudkort? Billigare alternativ men ändå djävulusiskt bra förstås!?

⚠️

"100 papp och inte bättre koll vad du vill ha eller behöver än så? Plötsligt fått väldigt mycket pengar över?"

Tack för svar; Det är ju mycket pengar men men... Jag har ju liksom använt mig av portatricket hittills därför min ringa kunskap. Förlåt mig min okunskap. 😉

"Hur många kanaler behöver du?" Menar du till preamps eller?

Postat (redigerat)

Först och främst: du köper ju vad du vill, det är ju dina pengar, liksom men du säger också att du inte har så mycket kunskap. Varför inte satsa på en lite mindre setup med ett relativt enkelt DAW (exempelvis REAPER som Demonen tipsade om tidigare i tråden) istället för att satsa på en massa tokhigh-end gear som du kanske (med din ringa kunskap) inte kan utnyttja till fullo (än). Förstår du hur jag menar? Det här är givetvis sagt i all välmening och inte för att vara en dryg-Nils 😑

Nu spånar jag här bara men... (och det här är bara exempel)

Dator: Racktone Halle i7 (eller Frost eller om du bygger någonting själv)

Ljudkort: Focusrite Saffire 56 (28 I/O) Vill du ha fler ingångar än så så går det ju alltid att köpa en multimikpre och utöka om du tycker att det behövs.

Lyssning och mikar: traska till en ÅF nära dig, hör efter om du kan få låna hem ett gäng mikar och monitorer och skapa dig en uppfattning om vad som skulle kunna passa dig och dina behov bäst.

DAW: Prova några DAW-demos och, återigen, känn efter vad som skulle passa dig bäst. Det kanske är så att du tycker att Cubase, ProTools eller något annat DAW är på tok för joxigt för dig och då kanske REAPER är DAW:et som kirrar biffen.

Sedan så var jag lite undrande över vad du egentligen ska spela in för någonting?

[...] leverera fullgod ljudkvalité till olika medier såsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster.

säger inte mig så mycket eftersom att det kan vara allt från enkla s k "prator" till stråkensembler.

vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Postat

Det jag skulle vilja kunna göra är att leverera fullgod ljudkvalité till olika medier såsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster.

Om jag fattat det rätt planerar du att göra beställningsjobb åt olika företag och produktionsbolag. Vad du främst behöver då är en setup du känner dig bekväm i och gärna en som erbjuder dig möjligheter ett enkelt variera ditt sound.

Vilket är ditt huvudinstrument? Utgår från att det är det instrument du skriver låtar med och spelar in skisser/grunder med.

Vilka är dina erfarenheter av musikproduktion på dator? Har du använt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du använt?

Postat (redigerat)

Chae;

"DAW: Prova några DAW-demos och, återigen, känn efter vad som skulle passa dig bäst. Det kanske är så att du tycker att Cubase, ProTools eller något annat DAW är på tok för joxigt för dig och då kanske REAPER är DAW:et som kirrar biffen"

Chae; joxiga grejer gillar jag absolut inte, så går det att få ut ett riktigt bra ljud ändå så är jag som nöjdast!

Jag vet inte idag riktigt vad som är på gång har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjälpa mig på vägen. Joachime;

"Vilka är dina erfarenheter av musikproduktion på dator? Har du använt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du använt?"

HAr pysslat en del med cubase samt gått en kurs, men det innebär inte att jag MÅSTE ha just cubase. Enkelhet är bra. Något jag också önskar enkelhet kring är eq, kompressor och mixning.

Hårdvara kontra mjukvara; är hårdvara ofta bättre än mjukvara?

Joachime;

"Vilket är ditt huvudinstrument? Utgår från att det är det instrument du skriver låtar med och spelar in skisser/grunder med".

Spelar gitarr.

Att börja med något billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare då att "slå på stort" från början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite ändå är ju toppen!

Tackar för engagemanget

Redigerat av avbryt
Postat

Jag vet inte idag riktigt vad som är på gång har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjälpa mig på vägen. [...] HAr pysslat en del med cubase samt gått en kurs, men det innebär inte att jag MÅSTE ha just cubase. Enkelhet är bra. Något jag också önskar enkelhet kring är eq, kompressor och mixning.

Om jag var i din situation skulle jag passa på at bekanta mig med lite olika program och se vilket som passar mig bäst. Personligen trivs jag just nu med Logic. Seriöst med många funktioner.

Känner jag mig på ett lekfullt humör växlar jag över till Reason/Record. Intuitivt med en hel del inställningsmöjligheter under huven.

Jag uppskattar även Cubase. Framförallt till inspelning och redigering.

Hårdvara kontra mjukvara; är hårdvara ofta bättre än mjukvara?

Jag tycker inte man kan generalisera så. Viss hårdvara har egenskaper som är svårt att emulera fullt ut. Även med dagens kraftfulla processorer. Viss mjukvara saknar motsvarighet i hårdvaruvärlden.

Generellt kan jag gå med på att hårdvara är mer hands on medan mjukvaras styrka är flexibilitet och total recall.

Spelar gitarr.

Att börja med något billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare då att "slå på stort" från början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite ändå är ju toppen!

Det stämmer delvis om man pratar gitarrer. Väldigt lite om man pratar hårdvara.

Speciellt om vi pratar en dators hårdvara. Säg att du skaffar en värstingdator idag. Och att det tar dig ett år att förstå systemets fulla potential. Ytterligare ett år till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hårdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer.

Vad gäller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill säga, du förlarar troligtvis ingetpå att börja på instegsnivå och sedan uppgradera jämfört med att skaffa paketet med alla funktioner på en gång.

• Gilla 1
Postat
Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics Orpheus
Vad ska du spela in? Och var? Och hur många instrument behöver du spela in simultant?

Shure SM57 i all ära, men svara gärna på frågorna först så får du bättre svar.

Midiklaviatur
Är du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist?

Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? Vägda tangenter? Kontroller/rattar och reglar?

mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett så positivt med mikpreamp med flera ingångar.

ljudkort

Förslagsvis ett ljudkort med flera mikpreamps inbyggt då.
Dator - Funderar starkt på Frosts bärbara annars deras värsting (dyr) eller snömachine
Köp bara bärbar om du behöver just vara portabel. Stationära datorer ger mycket mer för pengarna.

Det är Windows-PC som gäller ändå?

programvara - Cubase?
Är du mest van vid Cubase, så kör på det. Har du använt andra program så ska du tänka ett extra varv innan du byter miljö.
Eq -

Kompressor -

Mjukvara/hårdvara för mixning? Vilket har bäst ljud?(Sonalksis Studio One bundle)

Sonalksis gör bra grejer, visst. Får jag fråga om du fastnat för det på egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske läst in dig på recensioner och omdömen?
Högtalare Genelecs

Hörlurar

Nåt mer?

Kontrollrummet där du sitter, hur är det ur ett akustiskt perspektiv? Gipsväggar? Betongväggar? Flutter och resonanser? Finns någon typ av akustikbehandling redan?
doppelstern (oregistrerad)
Postat

Först av allt, najs att du vill köpa så fina saker.

Att köpa högtalare för 35000 och inte spendera pengar på ljudisolering verkar galet. Att mixxa sub är ett jevla meck speciellt i ett vanligt rum. Så lite pengar på att förbättra rummet känns värt det om du har tänkt mixxa. Om du inte har tänkt att mixxa kan du lika gärna köpa billigare högtalare och låta någon annan mixxa det åt dig.

Personligen skulle jag också satsa på en bra dator, men det beror på om du kommer ha många kanaler på samtidigt. Eller om du tänkt köra på 5 kanaler med bara gitarr och sång så funkar en gammal dator utmärkt.

+ 100 tusen är mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och råd om det går snett. Annars om du är en vanlig människa borde du göra en budget så att du inte hamnar i nån lyxfälla... 😉

Postat (redigerat)

Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, så måste det vara över 50000:- vid det här laget...)

Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...)

Frågan blir ju då vad man kan dra in på, men ändå ha en fullgod kvalité för mina ändamål. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tänker jag absolut inte behöver bli så dyrt.

Hmmm....

Det där är en gammal lista. Numera har jag ännu dyrare monitorer (ADAM S3X-V)... 😉

Se inte min setup som någon sorts riktlinjer för hur det "ska" vara - för jag har MYCKET bättre prylar än vad som egentligen behövs.

Jag tycker dock att något av det absolut viktigaste är lyssningen, eftersom den påverkar alla beslut man tar under resans gång. Lyssningen omfattar även akustikbehandling, eftersom en vettig akustikbehandling ger monitorerna större chans att verkligen visa vad de går för, medan avsaknad av akustikbehandling kan förstöra mycket av det fina i ett par bra monitorer.

Vilket DAW du använder är inte så viktigt, men eftersom du redan är bekant med Cubase, så skulle jag rekommendera att du fortsätter med det. Alla DAW-programmen har styrkor och svagheter, men är till syvende och sist likvärdiga i de flesta lägen - så det är egentligen inget av dem som är "bättre", utan det "bästa" DAW-programmet, är det du trivs att jobba med.

För TV-produktioner är EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic är också en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud.

Skillnaden mellan hårdvara och mjukvara är väldigt liten när det ligger i en färdig mix. Det är i de flesta fall egentligen främst om man hör dem separat och kan A/B-lyssna, som man kan avgöra säkert vilket det är. En fråga jag alltid ställer när någon vill veta om en emulering är lik originalet eller inte, är varför man ens behöver fundera över det. Om emuleringens ljud låter rätt för låten, så är det bra och faktiskt helt ointressant om den lyckas eller misslyckas med att emulera någon känd hårdvaruburk.

Gör exempelvis Liquid Mix-testet här: http://www.focusrite.com/liquidmixchallenge/ . Själv kunde jag identifiera Liquid Mix i 90% av exemplen, men föredrog ändå Liquid Mix-emuleringen framför originalet i 30% av dem. Detta är som sagt när man hör emuleringen och originalet direkt efter varandra och utan att det är i en mix. I en mix hade det nog inte gått att avgöra vilket som var vilket - åtminstone inte utan väldigt bra monitorer och väldigt vältränade öron...

När det gäller datorn, så finns det exempelvis en bra tråd i forumet om datorbygge, där diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga själv än att köpa en märkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, så behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehåller de funktioner som du har användning för. Om du aldrig spelar in mer än 1 eller 2 kanaler samtidigt, så har du exempelvis ingen användning för mer än 2 ingångar. Fundera helt enkelt lite på vad du vill kunna göra. Många köper exempelvis en mixer när de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs...

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de räcker väldigt långt. Jag gillar Sonalksis också och använder dem ofta eftersom de är enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bättre pluggar eftersom de har fräschats upp med fler funktioner än de traditionella kompressorerna. Till vissa saker är PSP Audioware Vintage Warmer en räddare i nöden (deras delay är också bra), så kolla in deras pluggar också.

Mikrofoner är svårt. Jag har min testsite där du kan hämta diverse smakprov på hur mickarna kan låta. Den kan kanske ge dig ett hum om vilka mickar som är värda att kolla närmare på. Beroende på vad du har för behov, så kan det vara bra att kolla på olika typer av mickar för att kunna få olika egenskaper för olika situationer. Någon stormembrans kondensatormick, någon småmembranare, någon bandmick och någon dynamisk kan vara bra.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Känns väldigt kul det här med responsen och alla tankar! Återkommer imorrn med respons på era förslag och frågor.

Jag har suttit en timme här med Reaper och kör tolv kanaler med saker mitt band spelat in i sommar. Väldans lätt att fixa med eq och effekter. Dessutom utan prestandaproblem på min nätta gamla acerlaptop. Imponerande!

Ha det

Redigerat av avbryt
Postat

adam 7 monitorer ligger väl på ca 9000:- och verkar vara omtyckta av de flesta.

omvandlare har jag aldrig ens funderat på.

du får väl lägga dig på en nivå som du har pengar till och som uppfyller dina behov. och kompletera eftersom när du har råd.

hur många kanaler ska du spela in samtidigt? där bestämmer du vad du behöver för typ av ljudkort och antal preamps. många ljud kort har ju inbyggda preamps som kanske räcker till att börja med.

Postat

Om du nu har 100 papp, så skulle det nog vara klokt att hyra in någon som kan akustikbehandla ditt lyssningsrum. Då blir det plötsligt värt att lägga kanske 10 papp på monitorer.

Postat

hur tänker du här?

vilken mjukvara siktar du på?

Postat

Vad ska du spela in? Och var? Och hur många instrument behöver du spela in simultant?

Shure SM57 i all ära, men svara gärna på frågorna först så får du bättre svar.

Hej, Spela in gitarr samt sedan blir det mest maskiner. Fiol och ståbas aktuellt samt sång förstås och akustisk gitarr. Jag sitter hemma i ett rum på 3,5 x 6 m yta med gips och nån slags trävägg.

Är du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist?

Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? Vägda tangenter? Kontroller/rattar och reglar?

Inte en susning... Kan inte spela piano men tänkte att det behövs för midi... Å andra sidan så finns ju allt i datorn. Vore ju sjyst ändå och ha tangenter att spela på, så behövs inga värstinggrejjer.

Sonalksis gör bra grejer, visst. Får jag fråga om du fastnat för det på egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske läst in dig på recensioner och omdömen?

Yes, omdömen

Kontrollrummet där du sitter, hur är det ur ett akustiskt perspektiv? Gipsväggar? Betongväggar? Flutter och resonanser? Finns någon typ av akustikbehandling redan?

Tänkte mig ett flexibelt koncept; om det finns lösa skivor för utplacering vid inspelning respektive mix.

Kommer jag undan med 50 000 eller rentav 30 000 så är ju ingen gladare än jag. Det är mer ett uttryck för att jag vill ha möjligheten att få ett riktigt bra ljud!!

Postat

Det stämmer delvis om man pratar gitarrer. Väldigt lite om man pratar hårdvara.

Speciellt om vi pratar en dators hårdvara. Säg att du skaffar en värstingdator idag. Och att det tar dig ett år att förstå systemets fulla potential. Ytterligare ett år till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hårdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer.

Vad gäller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill säga, du förlarar troligtvis ingetpå att börja på instegsnivå och sedan uppgradera jämfört med att skaffa paketet med alla funktioner på en gång.

Hallå,

vill ha en dator som är stabil och gärna mobil, och där jag kan använda måååånga kanaler med effekter i den mån jag önskar utan att nojja över om miljön börjar sagga. Egentligen behöver jag inte förstå dess fulla kapacitet ur det perspektivet.

Ja, det låter bra ang uppgraderingar där och det talar ju för mjuk framför hårdvara dessutom.

Postat

+ 100 tusen är mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och råd om det går snett. Annars om du är en vanlig människa borde du göra en budget så att du inte hamnar i nån lyxfälla... 😉

Finns ju oxå en fegfälla 😳 Ur ett livsperspektiv så är det inte så mycket pengar; tänk på den!!

Är en vanlig människa med både hängslen och livrem för det mesta 😛

Postat

För TV-produktioner är EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic är också en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud.

Hej,

Tack för tipset!

När det gäller datorn, så finns det exempelvis en bra tråd i forumet om datorbygge, där diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga själv än att köpa en märkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, så behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehåller de funktioner som du har användning för. Om du aldrig spelar in mer än 1 eller 2 kanaler samtidigt, så har du exempelvis ingen användning för mer än 2 ingångar. Fundera helt enkelt lite på vad du vill kunna göra. Många köper exempelvis en mixer när de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs...

Har inte goda erfarenheter av att bygga dedikerad musikdator själv, ska kolla in tråden ändå vad heter tråden?

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de räcker väldigt långt. Jag gillar Sonalksis också och använder dem ofta eftersom de är enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bättre pluggar eftersom de har fräschats upp med fler funktioner än de traditionella kompressorerna. Till vissa saker är PSP Audioware Vintage Warmer en räddare i nöden (deras delay är också bra), så kolla in deras pluggar också.

Oroande mening ☺️ "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de räcker väldigt långt" Hur långt tänker du att de räcker då?

Postat

När det gället ljudkort så rekomenderas Motu 828 MK3.

Har ett själv som jag är mycket nöjd med. Funkar i alla sammanhang

om man säger så.

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/

När det gäller DAW:ar, så kan man säga att dom flesta har samma funktioner.

Det spelar ingen roll om det är Cubase,Sonar,Logic osv. ProTools 9 föredrar jag

(som funkar kanon med Motu kortet), även ProTools gör samma saker som andra

DAW:ar även om inlärningströskeln tar lite längre tid. Bättre pluggar tycker

jag PT har om man gämnför med CB osv...Att sedan PT är en fördel om man ska

sälja musik, mastra i andra studios etc får du på köpet.

Postat

Bättre pluggar tycker

jag PT har om man gämnför med CB osv...Att sedan PT är en fördel om man ska

Ja det låter ju som fördelar onekligen.

Postat
Oroande mening ☺️ "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de räcker väldigt långt" Hur långt tänker du att de räcker då?

i den digitala eran sitter inte begränsningarna så mycket i programvaran som i användaren

det som i första hand skiljer är hur användarvänligt det grafiska gränssnittet är - vilket förstås inte ska underskattas

men nån skillnad i ljudkvalitet mellan två olika pluggar med samma parametrar ska det inte vara som kommer från etablerade tillverkare

Postat
Att sedan PT är en fördel om man ska

bollocks

alla program som kan trycka ut wav-filer ger samma förutsättningar för mastring (och vad menar du med "sälja musik"?)

enda ggn pt skulle vara en fördel är väl om man ska skicka eller motta ett helt projekt från nån annan studio som också har pt

det blir ju förstås motsvarande nackdel om den i andra änden sitter med logic eller nuendo

• Gilla 2
Postat

För TV-produktioner är EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument.

Jag har hört övertygande exempel där man använt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en stråkkvartett i en soulproduktion med retrovibbar?

Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de räcker väldigt långt.

Håller med här. Finns det ens något musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar? Vill även tillägga att pluggbehovet är högst individuellt. Jag är lite av en kräsen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ än något musikprogram kan erbjuda. Därför har jag kompletterat med kompressorpluggar från tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc.

Andra musikaktiva kanske går igång på att arbeta med många olika slags reverb eller att ha en stor uppsättning pluggar där alla ger sin speciella patina/skit under naglarna.

Kommer du främst arbeta själv och med instrumentalmusik, plus att du kanske vill kunna arbeta på utan för mycket meckande är det bra att ha tillräckligt många mikrofoner för att kunna ha dom uppställda framför respektive instrument hela tiden. Dvs en mick för akustisk gitarr, dobro etc. En mick för sång. Ett par mickar för trumset. Och så vidare.

Som verksam musiker har du säkert kontakt med någon musikaffär eller ljudtekniker (live eller studio spelar inte så stor roll). Kolla vad dom rekommenderar för mickar och om du kan låna hem några för att testa om dom passar dig. Eller skumma runt forumet. Här finns trådar om mickrekommendationer för de flesta situationer.

Postat (redigerat)

Jag har hört övertygande exempel där man använt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en stråkkvartett i en soulproduktion med retrovibbar?

Då är det bäst om man kompletterar med expansionen med närmickning, så att man inte använder konserthalls-ljudet. Expansionen finns till Gold, men i Platinum ingår alla mickpositionerna från början.

Annars är generellt sett GPO (Garritan Personal Orchestra) mer "klassisk" när det gäller ljudet, medan EastWest är mer "film", så GPO kan vara bra att kolla upp också.

För brass till soul, funk och pop funkar däremot orkesterljuden inte så bra, så där kan jag rekommendera Vir2 Mojo, som är grymt bra med suveräna kontrollmöjligheter. En annan som är klart godkänd, dock inte alls sådana kontrollmöjligheter, men också billigare, är AMG Kick-Ass Brass - men Mojo är min absoluta favorit. 🙂

Håller med här. Finns det ens något musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar?

Cubase har fått ett oförtjänt rykte om att ha undermåliga pluggar som följer med. Det var delvis sant när det fortfarande hetter SX/SL (SX3 släpptes 2004, så det var länge sedan) - men åtminstone från Cubase4, är det verkligen inget problem med de medföljande pluggarna, utan precis som DP säger ett par inlägg upp, så handlar det mer om användarinterfacet och inte så mycket om hur bra/dåligt de gör jobbet.

Vill även tillägga att pluggbehovet är högst individuellt. Jag är lite av en kräsen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ än något musikprogram kan erbjuda. Därför har jag kompletterat med kompressorpluggar från tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc.

Jag använder ofta de som följer med Cubase, men precis som du kör jag med andra pluggar också - både från Sonalksis, PSP och Flux. Kanske inte alltid för att de låter bättre, utan för att det är olika vad som känns "rätt" och vilken som känns roligast för stunden. Egentligen är det ganska onödigt med alla extra utgifter, men samtidigt kan som sagt användasinterfacet vara viktigt för arbetsflödet och trivseln också - och då kan det vara värt pengarna ändå.

Innan man ger sig in på att skaffa en massa tredjepartspluggar, så tycker jag dock att man bör lära sig de medföljande ordentligt först. När det är något man märker att man saknar eller om medföljande pluggar inte lyckas ge det man är ute efter, trots att man verkligen har försökt ratta in det, så kan det vara dags att leta efter annat - men de flesta klarar sig utan problem med enbart de medföljande pluggarna - och de duger till riktiga produktioner också.

Många skaffar massor av pluggar för att få tag på någon som har presets som passar (och sedan tycker de att den kompressor med "bäst" presets är "bäst"), men det är meningslöst eftersom man kan ratta in samma sak om man lär sig en enda kompressor/eq/etc ordentligt. Det är mycket bättre att behärska en enda kompressor-pluging än att bara leta presets och inte veta hur det egentligen fungerar.

Redigerat av Claes
Postat

Vill tillägga att jag inte upplever att alla kompressorer (digitala som analoga) ger mig samma resultat och att det i många fall beror på att de behandlar inkommande signal på olika sätt. Jag skaffar alltså inte olika pluggar pga skillnader i användargränssnitt.

Postat

En lista på utrustning och argumentation därefter:

Programvara:

Reaper

Billig OCH bra; enligt er alla så är pluggarna bra till de flesta daws varpå jag då väljer Reaper då det är enkelt och billigt. Kan utvecklas efterhand.

Dator:

Frost - stabilitet, stabilitet samt tyst och slippa bygga och inga otrevliga överraskningar, eller kan någon övertyga mig om ett självbygge?

ca 15 000:-

Ljudkort/Preamp:

Liquid Saffire 56 vs Motu 828 MK3?

ca 7000:-

mikar:

Kolla upp

ca 5000:- Behöver inte många mickar, kommer spela in sång, gitarr och ev fiol, ståbas.

monitor

Kolla upp

ca 8000 Tänker mig ex beg Genelecs

Hörlurar

ca 5000:-

Midikeyboard

Noll koll

Program

Plug ins, orkesterbibliotek

ca 5000:-

Jag hamnar då på en 45 0o0 och då har jag en stabil miljö samt bra ljudkvalité.

Återstår då akustik. Känner någon till om det finns typ plattor på låt säga 1,5 x 1,5 för utplacering i rummet som är ca 6 x 3,5 m men delen där jag sitter är kanske 3,5 x 3 m. Några tips??

Vad sjyst med alla tips. TOPP 😎

Postat

ang beg monitor så kolla gärna om du kan hitta mackie hr824

sen är det väl tveksamt om du isf behöver hörlurar för 5000

när det gäller midikeyboard kanske ett alternativ kan vara att helt enkelt köpa en sjysst beg synth med bra klav - roland har en hel del

Postat

Jag har nu använt Reaper och är nöjd. Nu tänkte jag prova spela in gitarr men det vart en otrolig fördröjning på ljudet... Finns det ett forum för Reaper? 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.