avbryt Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 (redigerat) đđ Hej, har lĂ€st en hel del och förstĂ„r att det finns mycket kunskap pĂ„ forumet hĂ€r. Jag kan tĂ€nka mig begagnat för att fĂ„ ner kostnader vad gĂ€ller viss utrustning som mikar, preamps, kompressorer etc. LjudkvalitĂ© samt stabilitet prioriteras!! Det jag skulle vilja kunna göra Ă€r att leverera fullgod ljudkvalitĂ© till olika medier sĂ„som hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster. Inspelningsmiljön behöver jag ej hjĂ€lp med utan bara sjĂ€lva inspelningsutrustningen. Vad jag (tror) att jag behöver: Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics Orpheus Midiklaviatur mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett sĂ„ positivt med mikpreamp med flera ingĂ„ngar. ljudkort Dator - Funderar starkt pĂ„ Frosts bĂ€rbara annars deras vĂ€rsting (dyr) eller snömachine programvara - Cubase? Eq - Kompressor - Mjukvara/hĂ„rdvara för mixning? Vilket har bĂ€st ljud?(Sonalksis Studio One bundle) Högtalare Genelecs Hörlurar NĂ„t mer? Har nu en gammal musikdator hemma men den lĂ„ter sĂ„ in i h-e samt har en gammal prestanda a la Ă„r 2000. đ Redigerat 23 augusti 2011 av avbryt
Demonproducenten Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 du verkar ju redan bestÀmt dig mer eller mindre för hela setupen men fundera pÄ att byta cubase mot reaper
Fertan Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 100 papp och inte bÀttre koll vad du vill ha eller behöver Àn sÄ? Plötsligt fÄtt vÀldigt mycket pengar över? Hur mÄnga kanaler behöver du? Vad det gÀller mikrofoner sÄ skulle jag vÀl sÀga 57 före 58 nÀr det kommer till inspelning, men bör kanske expanderas för att fÄ lite bredare urval. Eventuellt en till LDC, kanske en eller tvÄ SDC's eller en bandmic? Hörlurar Àr rÀtt personligt, kör sjÀlv pÄ Ultrasone Pro 2500 som Claes hÀr pÄ forumet rekommenderat i mÄnga Är och Àr nöjd, men passform etc Àr rÀtt individuellt.
avbryt Postat 11 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 11 juli 2011 "du verkar ju redan bestĂ€mt dig mer eller mindre för hela setupen men fundera pĂ„ att byta cubase mot reaper" Tack för reply, ja jag har en ganska klar idĂ© vad gĂ€ller setup. Har inte sĂ„ stora kunskaper vad gĂ€ller vilka prioriteringar jag behöver göra, för det behövs ju om man ska klĂ€mma in allt detta inom 100 papper. Hittade exempelvis Claes setup som ju gĂ„r pĂ„ mycket mer: Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652) Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1) Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D) Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10) Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750) Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sĂ„ mĂ„ste det vara över 50000:- vid det hĂ€r laget...) Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...) FrĂ„gan blir ju dĂ„ vad man kan dra in pĂ„, men Ă€ndĂ„ ha en fullgod kvalitĂ© för mina Ă€ndamĂ„l. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tĂ€nker jag absolut inte behöver bli sĂ„ dyrt. Vad tĂ€nker ni om preampsen, omvandlare samt ljudkort? Billigare alternativ men Ă€ndĂ„ djĂ€vulusiskt bra förstĂ„s!? â ïž "100 papp och inte bĂ€ttre koll vad du vill ha eller behöver Ă€n sĂ„? Plötsligt fĂ„tt vĂ€ldigt mycket pengar över?" Tack för svar; Det Ă€r ju mycket pengar men men... Jag har ju liksom anvĂ€nt mig av portatricket hittills dĂ€rför min ringa kunskap. FörlĂ„t mig min okunskap. đ "Hur mĂ„nga kanaler behöver du?" Menar du till preamps eller?
CHAE Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 (redigerat) Först och frĂ€mst: du köper ju vad du vill, det Ă€r ju dina pengar, liksom men du sĂ€ger ocksĂ„ att du inte har sĂ„ mycket kunskap. Varför inte satsa pĂ„ en lite mindre setup med ett relativt enkelt DAW (exempelvis REAPER som Demonen tipsade om tidigare i trĂ„den) istĂ€llet för att satsa pĂ„ en massa tokhigh-end gear som du kanske (med din ringa kunskap) inte kan utnyttja till fullo (Ă€n). FörstĂ„r du hur jag menar? Det hĂ€r Ă€r givetvis sagt i all vĂ€lmening och inte för att vara en dryg-Nils đ Nu spĂ„nar jag hĂ€r bara men... (och det hĂ€r Ă€r bara exempel) Dator: Racktone Halle i7 (eller Frost eller om du bygger nĂ„gonting sjĂ€lv) Ljudkort: Focusrite Saffire 56 (28 I/O) Vill du ha fler ingĂ„ngar Ă€n sĂ„ sĂ„ gĂ„r det ju alltid att köpa en multimikpre och utöka om du tycker att det behövs. Lyssning och mikar: traska till en Ă F nĂ€ra dig, hör efter om du kan fĂ„ lĂ„na hem ett gĂ€ng mikar och monitorer och skapa dig en uppfattning om vad som skulle kunna passa dig och dina behov bĂ€st. DAW: Prova nĂ„gra DAW-demos och, Ă„terigen, kĂ€nn efter vad som skulle passa dig bĂ€st. Det kanske Ă€r sĂ„ att du tycker att Cubase, ProTools eller nĂ„got annat DAW Ă€r pĂ„ tok för joxigt för dig och dĂ„ kanske REAPER Ă€r DAW:et som kirrar biffen. Sedan sĂ„ var jag lite undrande över vad du egentligen ska spela in för nĂ„gonting? [...] leverera fullgod ljudkvalitĂ© till olika medier sĂ„som hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster. sĂ€ger inte mig sĂ„ mycket eftersom att det kan vara allt frĂ„n enkla s k "prator" till strĂ„kensembler. vĂ€nligen, CHAE Redigerat 11 juli 2011 av CHAE 1
joachime Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Det jag skulle vilja kunna göra Àr att leverera fullgod ljudkvalité till olika medier sÄsom hemsidor, tv-program tex samt spela in egna alster. Om jag fattat det rÀtt planerar du att göra bestÀllningsjobb Ät olika företag och produktionsbolag. Vad du frÀmst behöver dÄ Àr en setup du kÀnner dig bekvÀm i och gÀrna en som erbjuder dig möjligheter ett enkelt variera ditt sound. Vilket Àr ditt huvudinstrument? UtgÄr frÄn att det Àr det instrument du skriver lÄtar med och spelar in skisser/grunder med. Vilka Àr dina erfarenheter av musikproduktion pÄ dator? Har du anvÀnt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du anvÀnt?
avbryt Postat 11 juli 2011 TrÄdstartare Postat 11 juli 2011 (redigerat) Chae; "DAW: Prova nÄgra DAW-demos och, Äterigen, kÀnn efter vad som skulle passa dig bÀst. Det kanske Àr sÄ att du tycker att Cubase, ProTools eller nÄgot annat DAW Àr pÄ tok för joxigt för dig och dÄ kanske REAPER Àr DAW:et som kirrar biffen" Chae; joxiga grejer gillar jag absolut inte, sÄ gÄr det att fÄ ut ett riktigt bra ljud ÀndÄ sÄ Àr jag som nöjdast! Jag vet inte idag riktigt vad som Àr pÄ gÄng har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjÀlpa mig pÄ vÀgen. Joachime; "Vilka Àr dina erfarenheter av musikproduktion pÄ dator? Har du anvÀnt Cubase tidigare? Föredrar du det framför andra musikprogram du anvÀnt?" HAr pysslat en del med cubase samt gÄtt en kurs, men det innebÀr inte att jag Mà STE ha just cubase. Enkelhet Àr bra. NÄgot jag ocksÄ önskar enkelhet kring Àr eq, kompressor och mixning. HÄrdvara kontra mjukvara; Àr hÄrdvara ofta bÀttre Àn mjukvara? Joachime; "Vilket Àr ditt huvudinstrument? UtgÄr frÄn att det Àr det instrument du skriver lÄtar med och spelar in skisser/grunder med". Spelar gitarr. Att börja med nÄgot billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare dÄ att "slÄ pÄ stort" frÄn början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite ÀndÄ Àr ju toppen! Tackar för engagemanget Redigerat 11 juli 2011 av avbryt
joachime Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Jag vet inte idag riktigt vad som Ă€r pĂ„ gĂ„ng har lite bra kontakter som förhoppningsvis ska hjĂ€lpa mig pĂ„ vĂ€gen. [...] HAr pysslat en del med cubase samt gĂ„tt en kurs, men det innebĂ€r inte att jag MĂ STE ha just cubase. Enkelhet Ă€r bra. NĂ„got jag ocksĂ„ önskar enkelhet kring Ă€r eq, kompressor och mixning. Om jag var i din situation skulle jag passa pĂ„ at bekanta mig med lite olika program och se vilket som passar mig bĂ€st. Personligen trivs jag just nu med Logic. Seriöst med mĂ„nga funktioner. KĂ€nner jag mig pĂ„ ett lekfullt humör vĂ€xlar jag över till Reason/Record. Intuitivt med en hel del instĂ€llningsmöjligheter under huven. Jag uppskattar Ă€ven Cubase. Framförallt till inspelning och redigering. HĂ„rdvara kontra mjukvara; Ă€r hĂ„rdvara ofta bĂ€ttre Ă€n mjukvara? Jag tycker inte man kan generalisera sĂ„. Viss hĂ„rdvara har egenskaper som Ă€r svĂ„rt att emulera fullt ut. Ăven med dagens kraftfulla processorer. Viss mjukvara saknar motsvarighet i hĂ„rdvaruvĂ€rlden. Generellt kan jag gĂ„ med pĂ„ att hĂ„rdvara Ă€r mer hands on medan mjukvaras styrka Ă€r flexibilitet och total recall. Spelar gitarr. Att börja med nĂ„got billigare för att sedan arbeta sig upp verkar i mina ögon dyrt; billigare dĂ„ att "slĂ„ pĂ„ stort" frĂ„n början kanske, men det klart enklare o billigare med bra kvalite Ă€ndĂ„ Ă€r ju toppen! Det stĂ€mmer delvis om man pratar gitarrer. VĂ€ldigt lite om man pratar hĂ„rdvara. Speciellt om vi pratar en dators hĂ„rdvara. SĂ€g att du skaffar en vĂ€rstingdator idag. Och att det tar dig ett Ă„r att förstĂ„ systemets fulla potential. Ytterligare ett Ă„r till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hĂ„rdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer. Vad gĂ€ller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill sĂ€ga, du förlarar troligtvis ingetpĂ„ att börja pĂ„ instegsnivĂ„ och sedan uppgradera jĂ€mfört med att skaffa paketet med alla funktioner pĂ„ en gĂ„ng. 1
Linus Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Mickar - shure 57,58 kanske? Jag har en Sontronics OrpheusVad ska du spela in? Och var? Och hur mĂ„nga instrument behöver du spela in simultant? Shure SM57 i all Ă€ra, men svara gĂ€rna pĂ„ frĂ„gorna först sĂ„ fĂ„r du bĂ€ttre svar. MidiklaviaturĂr du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist? Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? VĂ€gda tangenter? Kontroller/rattar och reglar? mikpreamps - kommer ej spela in hela band, spelar dock i ett sĂ„ positivt med mikpreamp med flera ingĂ„ngar. ljudkort Förslagsvis ett ljudkort med flera mikpreamps inbyggt dĂ„. Dator - Funderar starkt pĂ„ Frosts bĂ€rbara annars deras vĂ€rsting (dyr) eller snömachineKöp bara bĂ€rbar om du behöver just vara portabel. StationĂ€ra datorer ger mycket mer för pengarna. Det Ă€r Windows-PC som gĂ€ller Ă€ndĂ„? programvara - Cubase?Ăr du mest van vid Cubase, sĂ„ kör pĂ„ det. Har du anvĂ€nt andra program sĂ„ ska du tĂ€nka ett extra varv innan du byter miljö. Eq - Kompressor - Mjukvara/hĂ„rdvara för mixning? Vilket har bĂ€st ljud?(Sonalksis Studio One bundle) Sonalksis gör bra grejer, visst. FĂ„r jag frĂ„ga om du fastnat för det pĂ„ egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske lĂ€st in dig pĂ„ recensioner och omdömen? Högtalare Genelecs Hörlurar NĂ„t mer? Kontrollrummet dĂ€r du sitter, hur Ă€r det ur ett akustiskt perspektiv? GipsvĂ€ggar? BetongvĂ€ggar? Flutter och resonanser? Finns nĂ„gon typ av akustikbehandling redan?
doppelstern (oregistrerad) Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Först av allt, najs att du vill köpa sĂ„ fina saker. Att köpa högtalare för 35000 och inte spendera pengar pĂ„ ljudisolering verkar galet. Att mixxa sub Ă€r ett jevla meck speciellt i ett vanligt rum. SĂ„ lite pengar pĂ„ att förbĂ€ttra rummet kĂ€nns vĂ€rt det om du har tĂ€nkt mixxa. Om du inte har tĂ€nkt att mixxa kan du lika gĂ€rna köpa billigare högtalare och lĂ„ta nĂ„gon annan mixxa det Ă„t dig. Personligen skulle jag ocksĂ„ satsa pĂ„ en bra dator, men det beror pĂ„ om du kommer ha mĂ„nga kanaler pĂ„ samtidigt. Eller om du tĂ€nkt köra pĂ„ 5 kanaler med bara gitarr och sĂ„ng sĂ„ funkar en gammal dator utmĂ€rkt. + 100 tusen Ă€r mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och rĂ„d om det gĂ„r snett. Annars om du Ă€r en vanlig mĂ€nniska borde du göra en budget sĂ„ att du inte hamnar i nĂ„n lyxfĂ€lla... đ
Claes Holmerup Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 (redigerat) Hittade exempelvis Claes setup som ju gĂ„r pĂ„ mycket mer: Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652) Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1) Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D) Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10) Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750) Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sĂ„ mĂ„ste det vara över 50000:- vid det hĂ€r laget...) Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...) FrĂ„gan blir ju dĂ„ vad man kan dra in pĂ„, men Ă€ndĂ„ ha en fullgod kvalitĂ© för mina Ă€ndamĂ„l. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tĂ€nker jag absolut inte behöver bli sĂ„ dyrt. Hmmm.... Det dĂ€r Ă€r en gammal lista. Numera har jag Ă€nnu dyrare monitorer (ADAM S3X-V)... đ Se inte min setup som nĂ„gon sorts riktlinjer för hur det "ska" vara - för jag har MYCKET bĂ€ttre prylar Ă€n vad som egentligen behövs. Jag tycker dock att nĂ„got av det absolut viktigaste Ă€r lyssningen, eftersom den pĂ„verkar alla beslut man tar under resans gĂ„ng. Lyssningen omfattar Ă€ven akustikbehandling, eftersom en vettig akustikbehandling ger monitorerna större chans att verkligen visa vad de gĂ„r för, medan avsaknad av akustikbehandling kan förstöra mycket av det fina i ett par bra monitorer. Vilket DAW du anvĂ€nder Ă€r inte sĂ„ viktigt, men eftersom du redan Ă€r bekant med Cubase, sĂ„ skulle jag rekommendera att du fortsĂ€tter med det. Alla DAW-programmen har styrkor och svagheter, men Ă€r till syvende och sist likvĂ€rdiga i de flesta lĂ€gen - sĂ„ det Ă€r egentligen inget av dem som Ă€r "bĂ€ttre", utan det "bĂ€sta" DAW-programmet, Ă€r det du trivs att jobba med. För TV-produktioner Ă€r EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic Ă€r ocksĂ„ en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud. Skillnaden mellan hĂ„rdvara och mjukvara Ă€r vĂ€ldigt liten nĂ€r det ligger i en fĂ€rdig mix. Det Ă€r i de flesta fall egentligen frĂ€mst om man hör dem separat och kan A/B-lyssna, som man kan avgöra sĂ€kert vilket det Ă€r. En frĂ„ga jag alltid stĂ€ller nĂ€r nĂ„gon vill veta om en emulering Ă€r lik originalet eller inte, Ă€r varför man ens behöver fundera över det. Om emuleringens ljud lĂ„ter rĂ€tt för lĂ„ten, sĂ„ Ă€r det bra och faktiskt helt ointressant om den lyckas eller misslyckas med att emulera nĂ„gon kĂ€nd hĂ„rdvaruburk. Gör exempelvis Liquid Mix-testet hĂ€r: http://www.focusrite.com/liquidmixchallenge/ . SjĂ€lv kunde jag identifiera Liquid Mix i 90% av exemplen, men föredrog Ă€ndĂ„ Liquid Mix-emuleringen framför originalet i 30% av dem. Detta Ă€r som sagt nĂ€r man hör emuleringen och originalet direkt efter varandra och utan att det Ă€r i en mix. I en mix hade det nog inte gĂ„tt att avgöra vilket som var vilket - Ă„tminstone inte utan vĂ€ldigt bra monitorer och vĂ€ldigt vĂ€ltrĂ€nade öron... NĂ€r det gĂ€ller datorn, sĂ„ finns det exempelvis en bra trĂ„d i forumet om datorbygge, dĂ€r diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga sjĂ€lv Ă€n att köpa en mĂ€rkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, sĂ„ behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehĂ„ller de funktioner som du har anvĂ€ndning för. Om du aldrig spelar in mer Ă€n 1 eller 2 kanaler samtidigt, sĂ„ har du exempelvis ingen anvĂ€ndning för mer Ă€n 2 ingĂ„ngar. Fundera helt enkelt lite pĂ„ vad du vill kunna göra. MĂ„nga köper exempelvis en mixer nĂ€r de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs... Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt. Jag gillar Sonalksis ocksĂ„ och anvĂ€nder dem ofta eftersom de Ă€r enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bĂ€ttre pluggar eftersom de har frĂ€schats upp med fler funktioner Ă€n de traditionella kompressorerna. Till vissa saker Ă€r PSP Audioware Vintage Warmer en rĂ€ddare i nöden (deras delay Ă€r ocksĂ„ bra), sĂ„ kolla in deras pluggar ocksĂ„. Mikrofoner Ă€r svĂ„rt. Jag har min testsite dĂ€r du kan hĂ€mta diverse smakprov pĂ„ hur mickarna kan lĂ„ta. Den kan kanske ge dig ett hum om vilka mickar som Ă€r vĂ€rda att kolla nĂ€rmare pĂ„. Beroende pĂ„ vad du har för behov, sĂ„ kan det vara bra att kolla pĂ„ olika typer av mickar för att kunna fĂ„ olika egenskaper för olika situationer. NĂ„gon stormembrans kondensatormick, nĂ„gon smĂ„membranare, nĂ„gon bandmick och nĂ„gon dynamisk kan vara bra. Redigerat 11 juli 2011 av Claes 1
avbryt Postat 11 juli 2011 TrÄdstartare Postat 11 juli 2011 (redigerat) KÀnns vÀldigt kul det hÀr med responsen och alla tankar! à terkommer imorrn med respons pÄ era förslag och frÄgor. Jag har suttit en timme hÀr med Reaper och kör tolv kanaler med saker mitt band spelat in i sommar. VÀldans lÀtt att fixa med eq och effekter. Dessutom utan prestandaproblem pÄ min nÀtta gamla acerlaptop. Imponerande! Ha det Redigerat 23 augusti 2011 av avbryt
sixties Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Hittade exempelvis Claes setup som ju gÄr pÄ mycket mer: Ljudkort: ca 5-6000:- (RME HDSP9652) Omvandlare: ca 45000:- (RME ADI-8 DS + Benchmark ADC1+DAC1) Preamps: ca 40000:- (Benchmark Pre420 + True Systems P-Solo + Aphex 207D) Monitorer: ca 35000:- (ADAM P33A+sub10) Hörlurar: ca 6000:- (Ultrasone Pro2500+Pro750) Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sÄ mÄste det vara över 50000:- vid det hÀr laget...) Mikrofoner: ca 40000:- (bl a C&T Naked Eye, BLUE Babybottle, sE z5600a, SP B3, Oktava MK012...) FrÄgan blir ju dÄ vad man kan dra in pÄ, men ÀndÄ ha en fullgod kvalité för mina ÀndamÄl. Mikrofonerna, mjukvara, monitorer tÀnker jag absolut inte behöver bli sÄ dyrt. adam 7 monitorer ligger vÀl pÄ ca 9000:- och verkar vara omtyckta av de flesta. omvandlare har jag aldrig ens funderat pÄ. du fÄr vÀl lÀgga dig pÄ en nivÄ som du har pengar till och som uppfyller dina behov. och kompletera eftersom nÀr du har rÄd. hur mÄnga kanaler ska du spela in samtidigt? dÀr bestÀmmer du vad du behöver för typ av ljudkort och antal preamps. mÄnga ljud kort har ju inbyggda preamps som kanske rÀcker till att börja med.
Wonko Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 Om du nu har 100 papp, sÄ skulle det nog vara klokt att hyra in nÄgon som kan akustikbehandla ditt lyssningsrum. DÄ blir det plötsligt vÀrt att lÀgga kanske 10 papp pÄ monitorer.
Demonproducenten Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 Mjukvara: Sanslöst mycket (efter lite fundering, sÄ mÄste det vara över 50000:- vid det hÀr laget...) hur tÀnker du hÀr? vilken mjukvara siktar du pÄ?
avbryt Postat 12 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 juli 2011 Vad ska du spela in? Och var? Och hur mĂ„nga instrument behöver du spela in simultant? Shure SM57 i all Ă€ra, men svara gĂ€rna pĂ„ frĂ„gorna först sĂ„ fĂ„r du bĂ€ttre svar. Hej, Spela in gitarr samt sedan blir det mest maskiner. Fiol och stĂ„bas aktuellt samt sĂ„ng förstĂ„s och akustisk gitarr. Jag sitter hemma i ett rum pĂ„ 3,5 x 6 m yta med gips och nĂ„n slags trĂ€vĂ€gg. Ăr du pianist? Eller keyboardist? Multi-instrumentalist? Vad betyder mest för dig? Antalet tangenter? VĂ€gda tangenter? Kontroller/rattar och reglar? Inte en susning... Kan inte spela piano men tĂ€nkte att det behövs för midi... Ă andra sidan sĂ„ finns ju allt i datorn. Vore ju sjyst Ă€ndĂ„ och ha tangenter att spela pĂ„, sĂ„ behövs inga vĂ€rstinggrejjer. Sonalksis gör bra grejer, visst. FĂ„r jag frĂ„ga om du fastnat för det pĂ„ egen hand, blivit rekommenderad paketet av andra eller kanske lĂ€st in dig pĂ„ recensioner och omdömen? Yes, omdömen Kontrollrummet dĂ€r du sitter, hur Ă€r det ur ett akustiskt perspektiv? GipsvĂ€ggar? BetongvĂ€ggar? Flutter och resonanser? Finns nĂ„gon typ av akustikbehandling redan? TĂ€nkte mig ett flexibelt koncept; om det finns lösa skivor för utplacering vid inspelning respektive mix. Kommer jag undan med 50 000 eller rentav 30 000 sĂ„ Ă€r ju ingen gladare Ă€n jag. Det Ă€r mer ett uttryck för att jag vill ha möjligheten att fĂ„ ett riktigt bra ljud!!
avbryt Postat 12 juli 2011 TrÄdstartare Postat 12 juli 2011 Det stÀmmer delvis om man pratar gitarrer. VÀldigt lite om man pratar hÄrdvara. Speciellt om vi pratar en dators hÄrdvara. SÀg att du skaffar en vÀrstingdator idag. Och att det tar dig ett Är att förstÄ systemets fulla potential. Ytterligare ett Är till dess att du maxat dess kapacitet. Vid det laget har din hÄrdvara, eller motsvarande kapacitet, halverats i pris eller mer. Vad gÀller mjukvara har de allra flesta tilverkare fördelaktiga uppgraderingserbjudanden. Det vill sÀga, du förlarar troligtvis ingetpÄ att börja pÄ instegsnivÄ och sedan uppgradera jÀmfört med att skaffa paketet med alla funktioner pÄ en gÄng. HallÄ, vill ha en dator som Àr stabil och gÀrna mobil, och dÀr jag kan anvÀnda mÄÄÄÄnga kanaler med effekter i den mÄn jag önskar utan att nojja över om miljön börjar sagga. Egentligen behöver jag inte förstÄ dess fulla kapacitet ur det perspektivet. Ja, det lÄter bra ang uppgraderingar dÀr och det talar ju för mjuk framför hÄrdvara dessutom.
avbryt Postat 12 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 juli 2011 + 100 tusen Ă€r mycket pengar. Du kanske redan har en bra ekonomi och rĂ„d om det gĂ„r snett. Annars om du Ă€r en vanlig mĂ€nniska borde du göra en budget sĂ„ att du inte hamnar i nĂ„n lyxfĂ€lla... đ Finns ju oxĂ„ en fegfĂ€lla đł Ur ett livsperspektiv sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ mycket pengar; tĂ€nk pĂ„ den!! Ăr en vanlig mĂ€nniska med bĂ„de hĂ€ngslen och livrem för det mesta đ
avbryt Postat 12 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 juli 2011 För TV-produktioner Ă€r EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Steinbergs HALion Sonic Ă€r ocksĂ„ en bra kandidat för "smör-och-bröd"-ljud. Hej, Tack för tipset! NĂ€r det gĂ€ller datorn, sĂ„ finns det exempelvis en bra trĂ„d i forumet om datorbygge, dĂ€r diverse tillförlitliga delar blir utredda. Det blir betydligt billigare att bygga sjĂ€lv Ă€n att köpa en mĂ€rkes-musikburk. Om du kommer att köra mycket med plugin-instrument, sĂ„ behövs det en kraftig dator. Ljudkortet behöver du ha ett som innehĂ„ller de funktioner som du har anvĂ€ndning för. Om du aldrig spelar in mer Ă€n 1 eller 2 kanaler samtidigt, sĂ„ har du exempelvis ingen anvĂ€ndning för mer Ă€n 2 ingĂ„ngar. Fundera helt enkelt lite pĂ„ vad du vill kunna göra. MĂ„nga köper exempelvis en mixer nĂ€r de egentligen skulle ha klarat sig med ett ljudkort med de funktioner som behövs... Har inte goda erfarenheter av att bygga dedikerad musikdator sjĂ€lv, ska kolla in trĂ„den Ă€ndĂ„ vad heter trĂ„den? Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt. Jag gillar Sonalksis ocksĂ„ och anvĂ€nder dem ofta eftersom de Ă€r enkla, men egentligen tycker jag att Flux har bĂ€ttre pluggar eftersom de har frĂ€schats upp med fler funktioner Ă€n de traditionella kompressorerna. Till vissa saker Ă€r PSP Audioware Vintage Warmer en rĂ€ddare i nöden (deras delay Ă€r ocksĂ„ bra), sĂ„ kolla in deras pluggar ocksĂ„. Oroande mening âșïž "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt" Hur lĂ„ngt tĂ€nker du att de rĂ€cker dĂ„?
spaceman Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 NÀr det gÀllet ljudkort sÄ rekomenderas Motu 828 MK3. Har ett sjÀlv som jag Àr mycket nöjd med. Funkar i alla sammanhang om man sÀger sÄ. http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/ NÀr det gÀller DAW:ar, sÄ kan man sÀga att dom flesta har samma funktioner. Det spelar ingen roll om det Àr Cubase,Sonar,Logic osv. ProTools 9 föredrar jag (som funkar kanon med Motu kortet), Àven ProTools gör samma saker som andra DAW:ar Àven om inlÀrningströskeln tar lite lÀngre tid. BÀttre pluggar tycker jag PT har om man gÀmnför med CB osv...Att sedan PT Àr en fördel om man ska sÀlja musik, mastra i andra studios etc fÄr du pÄ köpet.
avbryt Postat 12 juli 2011 TrÄdstartare Postat 12 juli 2011 BÀttre pluggar tycker jag PT har om man gÀmnför med CB osv...Att sedan PT Àr en fördel om man ska sÀlja musik, mastra i andra studios etc fÄr du pÄ köpet. Ja det lÄter ju som fördelar onekligen.
Demonproducenten Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 Oroande mening âșïž "Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rĂ€cker vĂ€ldigt lĂ„ngt" Hur lĂ„ngt tĂ€nker du att de rĂ€cker dĂ„? i den digitala eran sitter inte begrĂ€nsningarna sĂ„ mycket i programvaran som i anvĂ€ndaren det som i första hand skiljer Ă€r hur anvĂ€ndarvĂ€nligt det grafiska grĂ€nssnittet Ă€r - vilket förstĂ„s inte ska underskattas men nĂ„n skillnad i ljudkvalitet mellan tvĂ„ olika pluggar med samma parametrar ska det inte vara som kommer frĂ„n etablerade tillverkare
Demonproducenten Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 Att sedan PT Àr en fördel om man skasÀlja musik, mastra i andra studios etc fÄr du pÄ köpet. bollocks alla program som kan trycka ut wav-filer ger samma förutsÀttningar för mastring (och vad menar du med "sÀlja musik"?) enda ggn pt skulle vara en fördel Àr vÀl om man ska skicka eller motta ett helt projekt frÄn nÄn annan studio som ocksÄ har pt det blir ju förstÄs motsvarande nackdel om den i andra Ànden sitter med logic eller nuendo 2
joachime Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 För TV-produktioner Àr EastWest's stora orkesterbibliotek mer eller mindre standard; EWQLSO Gold eller Platinum, kompletterat med EastWest Goliath eller annat mer "smör-och-bröd"-instrument. Jag har hört övertygande exempel dÀr man anvÀnt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en strÄkkvartett i en soulproduktion med retrovibbar? Pluggar som eq och kompressor, tycker jag att du kan köra med de som följer med Cubase, eftersom de rÀcker vÀldigt lÄngt. HÄller med hÀr. Finns det ens nÄgot musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar? Vill Àven tillÀgga att pluggbehovet Àr högst individuellt. Jag Àr lite av en krÀsen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ Àn nÄgot musikprogram kan erbjuda. DÀrför har jag kompletterat med kompressorpluggar frÄn tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc. Andra musikaktiva kanske gÄr igÄng pÄ att arbeta med mÄnga olika slags reverb eller att ha en stor uppsÀttning pluggar dÀr alla ger sin speciella patina/skit under naglarna. Kommer du frÀmst arbeta sjÀlv och med instrumentalmusik, plus att du kanske vill kunna arbeta pÄ utan för mycket meckande Àr det bra att ha tillrÀckligt mÄnga mikrofoner för att kunna ha dom uppstÀllda framför respektive instrument hela tiden. Dvs en mick för akustisk gitarr, dobro etc. En mick för sÄng. Ett par mickar för trumset. Och sÄ vidare. Som verksam musiker har du sÀkert kontakt med nÄgon musikaffÀr eller ljudtekniker (live eller studio spelar inte sÄ stor roll). Kolla vad dom rekommenderar för mickar och om du kan lÄna hem nÄgra för att testa om dom passar dig. Eller skumma runt forumet. HÀr finns trÄdar om mickrekommendationer för de flesta situationer.
Claes Holmerup Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 (redigerat) Jag har hört övertygande exempel dĂ€r man anvĂ€nt EWQLSO för orkestrerad musik. Hur funkar det, och liknande bibliotek, om man till exempel vill ha en strĂ„kkvartett i en soulproduktion med retrovibbar? DĂ„ Ă€r det bĂ€st om man kompletterar med expansionen med nĂ€rmickning, sĂ„ att man inte anvĂ€nder konserthalls-ljudet. Expansionen finns till Gold, men i Platinum ingĂ„r alla mickpositionerna frĂ„n början. Annars Ă€r generellt sett GPO (Garritan Personal Orchestra) mer "klassisk" nĂ€r det gĂ€ller ljudet, medan EastWest Ă€r mer "film", sĂ„ GPO kan vara bra att kolla upp ocksĂ„. För brass till soul, funk och pop funkar dĂ€remot orkesterljuden inte sĂ„ bra, sĂ„ dĂ€r kan jag rekommendera Vir2 Mojo, som Ă€r grymt bra med suverĂ€na kontrollmöjligheter. En annan som Ă€r klart godkĂ€nd, dock inte alls sĂ„dana kontrollmöjligheter, men ocksĂ„ billigare, Ă€r AMG Kick-Ass Brass - men Mojo Ă€r min absoluta favorit. đ HĂ„ller med hĂ€r. Finns det ens nĂ„got musikprogram utan interna funktionsdugliga pluggar? Cubase har fĂ„tt ett oförtjĂ€nt rykte om att ha undermĂ„liga pluggar som följer med. Det var delvis sant nĂ€r det fortfarande hetter SX/SL (SX3 slĂ€pptes 2004, sĂ„ det var lĂ€nge sedan) - men Ă„tminstone frĂ„n Cubase4, Ă€r det verkligen inget problem med de medföljande pluggarna, utan precis som DP sĂ€ger ett par inlĂ€gg upp, sĂ„ handlar det mer om anvĂ€ndarinterfacet och inte sĂ„ mycket om hur bra/dĂ„ligt de gör jobbet. Vill Ă€ven tillĂ€gga att pluggbehovet Ă€r högst individuellt. Jag Ă€r lite av en krĂ€sen kompressionsaholiker och behöver fler alternativ Ă€n nĂ„got musikprogram kan erbjuda. DĂ€rför har jag kompletterat med kompressorpluggar frĂ„n tillverkare som Universal Audio, Voxengo, PSP, Sonalksis, Audio Damage etc. Jag anvĂ€nder ofta de som följer med Cubase, men precis som du kör jag med andra pluggar ocksĂ„ - bĂ„de frĂ„n Sonalksis, PSP och Flux. Kanske inte alltid för att de lĂ„ter bĂ€ttre, utan för att det Ă€r olika vad som kĂ€nns "rĂ€tt" och vilken som kĂ€nns roligast för stunden. Egentligen Ă€r det ganska onödigt med alla extra utgifter, men samtidigt kan som sagt anvĂ€ndasinterfacet vara viktigt för arbetsflödet och trivseln ocksĂ„ - och dĂ„ kan det vara vĂ€rt pengarna Ă€ndĂ„. Innan man ger sig in pĂ„ att skaffa en massa tredjepartspluggar, sĂ„ tycker jag dock att man bör lĂ€ra sig de medföljande ordentligt först. NĂ€r det Ă€r nĂ„got man mĂ€rker att man saknar eller om medföljande pluggar inte lyckas ge det man Ă€r ute efter, trots att man verkligen har försökt ratta in det, sĂ„ kan det vara dags att leta efter annat - men de flesta klarar sig utan problem med enbart de medföljande pluggarna - och de duger till riktiga produktioner ocksĂ„. MĂ„nga skaffar massor av pluggar för att fĂ„ tag pĂ„ nĂ„gon som har presets som passar (och sedan tycker de att den kompressor med "bĂ€st" presets Ă€r "bĂ€st"), men det Ă€r meningslöst eftersom man kan ratta in samma sak om man lĂ€r sig en enda kompressor/eq/etc ordentligt. Det Ă€r mycket bĂ€ttre att behĂ€rska en enda kompressor-pluging Ă€n att bara leta presets och inte veta hur det egentligen fungerar. Redigerat 12 juli 2011 av Claes
joachime Postat 12 juli 2011 Postat 12 juli 2011 Vill tillÀgga att jag inte upplever att alla kompressorer (digitala som analoga) ger mig samma resultat och att det i mÄnga fall beror pÄ att de behandlar inkommande signal pÄ olika sÀtt. Jag skaffar alltsÄ inte olika pluggar pga skillnader i anvÀndargrÀnssnitt.
avbryt Postat 13 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 13 juli 2011 En lista pĂ„ utrustning och argumentation dĂ€refter: Programvara: Reaper Billig OCH bra; enligt er alla sĂ„ Ă€r pluggarna bra till de flesta daws varpĂ„ jag dĂ„ vĂ€ljer Reaper dĂ„ det Ă€r enkelt och billigt. Kan utvecklas efterhand. Dator: Frost - stabilitet, stabilitet samt tyst och slippa bygga och inga otrevliga överraskningar, eller kan nĂ„gon övertyga mig om ett sjĂ€lvbygge? ca 15 000:- Ljudkort/Preamp: Liquid Saffire 56 vs Motu 828 MK3? ca 7000:- mikar: Kolla upp ca 5000:- Behöver inte mĂ„nga mickar, kommer spela in sĂ„ng, gitarr och ev fiol, stĂ„bas. monitor Kolla upp ca 8000 TĂ€nker mig ex beg Genelecs Hörlurar ca 5000:- Midikeyboard Noll koll Program Plug ins, orkesterbibliotek ca 5000:- Jag hamnar dĂ„ pĂ„ en 45 0o0 och dĂ„ har jag en stabil miljö samt bra ljudkvalitĂ©. Ă terstĂ„r dĂ„ akustik. KĂ€nner nĂ„gon till om det finns typ plattor pĂ„ lĂ„t sĂ€ga 1,5 x 1,5 för utplacering i rummet som Ă€r ca 6 x 3,5 m men delen dĂ€r jag sitter Ă€r kanske 3,5 x 3 m. NĂ„gra tips?? Vad sjyst med alla tips. TOPP đ
Demonproducenten Postat 13 juli 2011 Postat 13 juli 2011 ang beg monitor sÄ kolla gÀrna om du kan hitta mackie hr824 sen Àr det vÀl tveksamt om du isf behöver hörlurar för 5000 nÀr det gÀller midikeyboard kanske ett alternativ kan vara att helt enkelt köpa en sjysst beg synth med bra klav - roland har en hel del
avbryt Postat 13 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 13 juli 2011 Jag har nu anvĂ€nt Reaper och Ă€r nöjd. Nu tĂ€nkte jag prova spela in gitarr men det vart en otrolig fördröjning pĂ„ ljudet... Finns det ett forum för Reaper? đź
avbryt Postat 13 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 13 juli 2011 Det Ă€r ju sĂ„nt hĂ€r gissel man inte önskar sin vĂ€rsta fiende đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.