The Brat Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Tjenare Här har ni en amatörmixare som är intresserad av hur dom fått fram effekten i rösten vid 1:47 i Jag hör ju att det är ett extra lager med effekt som pan:as mellan höger och vänster men vad har dom använt för effekt? Om man skulle göra något liknande skulle man vara tvungen att göra något speciellt med EQ:n? Tack på förhand, Carl
Unicron Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Låter som en vocoder. Beroende på vilken DAW du sitter i så borde det gå att göra i Vocodern i Reason eller liknande program.
JohnRick Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 (redigerat) Min lekmannamässiga gissning är att det är en automatiserad vocoder. Finns en uppsjö att välja bland. Redigerat 10 juli 2011 av JohnRick
Jetblack Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Det kan även vara så att sången dubbats, och dubben försetts med en vanlig simpel phaser och kanske lite ekon och sedan panorerats. Låter inte som att det är något särskilt avancerat.
Unicron Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Det kan även vara så att sången dubbats, och dubben försetts med en vanlig simpel phaser och kanske lite ekon och sedan panorerats. Låter inte som att det är något särskilt avancerat. Mycket möjligt, tyckte bara att det lät som att sången låg i ackord, därav vocodern. Men du kan nog ha rätt 🙂
Jetblack Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Mycket möjligt, tyckte bara att det lät som att sången låg i ackord, därav vocodern. Men du kan nog ha rätt 🙂 Det går ju att lägga sången i ackord när man dubbar den, och sedan lägga phaser på varje dubb. Det kan mycket väl vara så de har gjort.
BluesBoy Postat 10 juli 2011 Postat 10 juli 2011 Jag skulle nog också satsa på en vocoder, men är man duktig så kan man nog åstadkomma det på ett annat sätt också, som Jetblack var inne på.
Demonproducenten Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Det kan även vara så att sången dubbats, och dubben försetts med en vanlig simpel phaser och kanske lite ekon och sedan panorerats. Låter inte som att det är något särskilt avancerat. håller helt med
Octavarium (oregistrerad) Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Mycket möjligt, tyckte bara att det lät som att sången låg i ackord, därav vocodern. Men du kan nog ha rätt 🙂 Sången ligger nog i ackord och rör sig inte i någon melodi. Det känns som att botten och en del mellanregister är bortskurna. Och som någon nämnt, phaser.
The Brat Postat 11 juli 2011 Trådstartare Postat 11 juli 2011 Tack för alla svar, snabba och bra 😄 Ska kolla upp dom olika som nämnts och se vad jag kan ådstakomma 🙂
supreme Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Tycker att den effekten låter väldigt lik en effekt som jag frågade om för längesen i en annan låt. Det låter ju för j'''a bra! =) Lyssna vid 08:29
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.