Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att bygga studio. Mitt mixerbord har 8 grupper, 6 AUX ut, stereosumma ut som jag drar till en patchpanel så jag kan flytta utgångarna från bordet till olika ingångar på ljudkortet (eller lägga effekter i kedjan). Jag har också 16 kanaler ut från datorn för summering i mixern. Så långt allt väl.

Jag är nu frestad att fixa en patchpanel också för kanal insert in/out så att det blir lättar att lägga effekter på kanaler vid inspelning. Dom här är obalanserade och jag kommer att behöva 2-3 meter långa kablar till patchburken eftersom bordet är ca 2m brett. Frågan är om detta är en dålig ide'? Tigger man om brus och skit om man gör detta?

En annan fråga också mens jag håller på. Grupp utgångarna tänkte jag koppla till linjeingångarna på ljudkortet (Saffire Pro 26). Är det rätt tänkt eller borde man gå på mikrofoningångarna istället?

Tacksam för synpunkter och tankar.

/Ake

Annons
Postat

är det inte mikrofoner ska du inte koppla där

brus blir det av allt man lägger till i en ljudkedja - men det får man leva med

längden på kabeln kommer spela mycket mindre roll än insertgrunkans egenbrus med den längden och linenivå

Postat

är det inte mikrofoner ska du inte koppla där

Är det samma sak när jag kör ut från ljudkort till mixern. Finns inga linje ingångar där men skall man använd input channel insert in ( -6 dbu ) istället för XLR ingångarna?

/Ake

Postat

Längden på kabeln ger dig inte mer brus, men eftersom kabeln är obalanserad, så är risken större att det kommer in brum på vägen om du inte ser till att lägga kabeln på lämpligt sätt; undvik närhet till nätdelar och nätkablar. Behöver du korsa nätkablar på vägen, så gör det med 90 graders vinkel för att minimera risken för brum. Om kabeln är för lång, så släng den slarvigt i en hög istället för att snurra ihop den i en snygg rulle, eftersom en sådan rulle kan fungera som antenn eller som del av en trafo och ta in andra störningar också...

Som DP säger, så är XLR-kontakterna normalt avsedda för mikrofonsignal. Skickar du in en linesignal där så är den för stark, så att du behöver pad:a ner den - för att sedan förstärka upp den i preampen direkt igen. Inte bra för signal/brusförhållandet. Inserterna är med andra ord rätt ställe att koppla in dig på om det inte finns lineingångar - för då hamnar du efter preampen i mixern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.