Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag e intresserad av att få nytta av Vacuum,Xpand!Grand Piano m.m. Men hur får jag nytta av dessa om jag inte har en keyboard t.ex. Vill använda lite m

örka industrisound á la Manson,NiN osv. Kan jag göra så att jag skapar ett midispår i stereo eller audio, spela melodier på bas eller gitarr å sen lägga till t.ex. Vacuum i insert och därmed få ett synthsound? Eller måste jag köpa mig en keyboard?

Har kört med ezdrummer å därmed fått ljuden av syntharna eller div plug-ins.

Ge mig gärna tips, jag e novis när det gäller detta. Utan brujar bara köra full patte med ezdrummer ,bas å gura.

Läser böcker om ProTools 8Le, men det kan bli lite väl mycket läsning ibland...

Kan nån hjälpa mig på traven för att få nytta av mina pluggar i PT8:an.

La ett basspår och la till Vacuum med ett bassound...men inget hände. Alltså: Vad krävs? Midi antar jag...men mer hjälp tack!

mvh Pelle

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan hej!

Skapar du ett Instrument Track så kan du använda MIDI-editorn till att rita in noterna helt enkelt. Tror du kan högerklicka på ditt instrument track och sen välja Midi Editor. Enkelt och smärtfritt 🙂

Eller du kanske inte alls ville rita in några noter (?)

Redigerat av kristiang
  • 2 veckor senare...
Postat

De flesta virtuella instrument har inga ljud-ingångar, bara midi-ingångar. Det är därför du inte kan bara lägga ett instrument på ett spår som vilken plugg som helst och få det att låta. I alla andra pluggar går det audio in och ut ur pluggen. Detta är sällan fallet med ett virtuellt instrument.

Som kristiang skrev ovan, så kan du ju dock rita in midi noter utan att för den skull behöva ett keyboard.

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.