Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Någon som kan säga mej varför sången aaaalltid kommer typ "framför" allt annat ljud.. vad gör jag för fel?

Hur ska jag få sången mitt ibland allt annat? liksom inuti ljudbilden..

Jag använder en Behringer B-1..

Skulle vara toookigt tacksam om någon kunde lösa mitt problem!

Annons
Postat

Putta tillbax den... 😆

Annars kan man blöta upp sången lite med reverb eller platta till med kompressor eller helt enkelt dra ner ljudnivån på sången...

😄

Postat

Kompressor på sången brukar göra att den kommer längre fram. Med reverb och eq brukar man kunna få sången att hamna mer bland de andra instrumenten. Ett tips är, om du har piano och gitarr, att du försöker lägga lika mkt reverb och eq:a sången på samma sätt som du gjort med de instrumenten. Det brukar funka eftersom de instrumenten ligger inom ungefär samma frekvensområde som sången.

Lycka till! 😆

Mvh / djonas

Postat

En grej som gör att sången känns som om den inte passar in är att den svajar för mycket i volym.

Utan att du tänker på det är du säkert van vid att "allt" du hör på tv, radio osv är rejält komprimerat, och så även vocals. Prova att komprimera den 10-15dB med en vettig kompressor.

Postat
Bra tips Du får här. Om det ändå inte vill funka helt så prova sidechaining.

Ja sidechaining är bra, det fixade mitt mixerbord 🙁

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Se till att sången har sin plats bland frekvenserna och inte krockar med något annat.

mixing_3.gif

Sången är det gula fältet. Samma sak gäller med andra instrument. Sen är det ju inte som bilden visar sjävklart att bara ha en topp i frekvenserna.

sidan där jag tog bilden ifrån, med mer förklaringar

Postat
Bra tips Du får här. Om det ändå inte vill funka helt så prova sidechaining.

Ja sidechaining är bra, det fixade mitt mixerbord 😳

Gott, Osiris! Äntligen en till som skådat ljuset!

Postat
Hej!

Någon som kan säga mej varför sången aaaalltid kommer typ "framför" allt annat ljud.. vad gör jag för fel?

Hur ska jag få sången mitt ibland allt annat? liksom inuti ljudbilden..

Jag använder en Behringer B-1..

Skulle vara toookigt tacksam om någon kunde lösa mitt problem!

nummer 1 när jag gör en mix är:

hitta en balans mellan alla spår så att inget sticker ut speciellt mkt.

sen kommer panoreringen och slutligen EQ, kompression osv.

En gammal räv producent sa någon gång att man kan få en OK mix

genom att bara "mova på fadarna"

tycker det stämmer bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.