Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har gjort en enkel inspelning av en livekonsert med två mickar in på varsin kanal (höger/vänster). I redigeringen märker jag att sångerskan gör mindre misstag med pitchen, går detta på något sätt att rätta till även om sången inte ligger på en separat kanal? Alltså köra typ "autotune" utan att påverka bas osv också. Jag gissar att det blir svårt, men ville ändå fråga.

Annons
Postat

En tanke ær att du skulle kunna ta ut den biten som ær ur ton. Gøra två nya kanaler och finna ut under vilket frekvens område det ær. Sedan skæra bort allt annat så gott du kan , lægga auto tune på den kanalen. På andra kanalen tar du bort de frekvenserna som du har på auto tune. Då påverkar du inte bas osv.

Postat

Det kan eventuellt gå med Celemony Melodyne Editor eftersom den kan jobba polyfoniskt, men om det är en hel mix så är det betydligt mindre chanser att det blir bra eftersom risken finns att eventuella korrigeringar kommer att påverka annat också...

Postat

Det här besvarar inte din fråga, men det kan finnas en risk att det hörs att du har korrigerat pitchen i efterhand (om du har otur). På en studioinspelning kan man nog överse med det, men på en liveinspelning kan det nog kännas ganska konstigt. Tycker faktiskt inte att det gör något om det blir lite småfalskt på en liveinspelning. Känslan är viktigare än perfekt pitch på en liveinspelning.

Postat (redigerat)

Precis som Jetblack skriver så är jag rädd för att det kan låta konstigt med Melodyne på hela kakan. Är det bara på ett fåtal kortare ställen kan du prova att klippa in och låna från ett annat parti / stället av låten (förutsatt att sångerskan inte konsekvent sjunger surt på alla dessa partier förstås). Pröva dig fram med olika längd och shapes på in resp. utgångsfade så du får snygga överlapp. Var inte rädd för att prova långa fades.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.