Tidpunkt (oregistrerad) Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Som alla känner till så finns det en hel del olika sorters elgitarrer där ute. En del personer, inklusive mig själv, har kanske inte full koll på de olika modellerna. I denna tråd hade jag tänkt och hoppats på att vi gemensamt kan beskriva tydligt och enkelt vad det är för speciellt med de olika sorterna. Det kan vara förklaringar för utseendet, ljudet och genre etc. Allt med andra ord. Här är listan jag kan komma på: * ST-modeller * T-modeller * LP-modeller * SG-modeller * ES-modeller * Jazz-modeller * 7-strängade elgitarrer * Baritonmodeller * Shortscalmodeller * Midi-/digital-/modelinggitarrer Lägg gärna till övriga modeller! 🙂
lowsnuff Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 kul tråd 🙂 Kan skriva lite om Les paul då. Rätta mig gärna om jag har fel 🙂 Formen: Single cut Ofta ganska tjock kropp (finns även tunnare modeller i de billigare klasserna) Stämskruvar "tre på varje sida" vet inte om det finns ett ord för det. Två eller i vissa fall plats för 3 mickar. Ganska tjock och rundad hals till skillnad från exempelvis strator eller "metal-gitarrer" som ofta har tunn hals för att man ska kunna spela snabbare (tror jag 😉 En viktig del med formen, som jag tycker om, är att fästena till axelband sitter bra till för att gitarren inte ska glida ner med huvudet före (som på de flesta SG-modellerna. Ljud: Ganska varmt ljud som ofta kommer från humbuckers. Tone och volyminställning för båda mickarna. Passar bra till t.ex. rock av alla dess slag. (tycker jag) Övrigt: Finns i alla prisklasser. Formen finns även från flertalet märken. // Lågsniff
AnthonyS Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Skriver gärna ihjäl mig i tråden vid ett senare tillfälle 🙂 Till dess nöjer jag mig med att komplettera din modellists med fler klassiker: EX, V, RG, ICE(man), M, PRS CU/Standard, Axis/Wolfgang/EVH, ESP/Jackson assymetriska V:n, Deans Dime/Razorback. Någon annan kan säkert komplettera med fler gitarrformer som var man eller kvinna bör känna till. Jag försökte räkna upp de jag kom på som är stilbildare men ändå inte alldeles för ovanliga. Kul tråd!
oioioi Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 (redigerat) kul tråd 🙂 Kan skriva lite om Les paul då. Rätta mig gärna om jag har fel 🙂 Formen: Single cut Finns även Les Paul double cut-away. (Min gamla gitarrist har en sådan, http://a2.l3-images.myspacecdn.com/images02/140/797e46157ffe4e1eafb22816cf05fa15/l.jpg) Redigerat 6 juli 2011 av oioioi
Assar Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 kul tråd 🙂 Kan skriva lite om Les paul då. Rätta mig gärna om jag har fel 🙂 Formen: Ganska tjock och rundad hals till skillnad från exempelvis strator eller "metal-gitarrer" som ofta har tunn hals Finns även med tunnare hals ("60s neck") för vissa modeller och årgångar.
mietek Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 Finns även med tunnare hals ("60s neck") för vissa modeller och årgångar. Dock fortfarande förhållandevist tjock, med smalare "taper".
Assar Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 Dock fortfarande förhållandevist tjock, med smalare "taper". Nu vet jag inte vad du menar med "taper", men min LP från 2004 (60s neck) har i stort sett lika smal hals som min Strata från 1979. Lika bred och tjock nära kroppen. Ett par mm bredare närmare halsen, men å andra sidan något tunnare där än Stratan.
Demonproducenten Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 Finns även Les Paul double cut-away. (Min gamla gitarrist har en sådan, http://a2.l3-images....6cf05fa15/l.jpg) då heter den väl melody maker? eller? oder? or?
oioioi Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 då heter den väl melody maker? eller? oder? or? Bra fråga, jag vet inte så noga, säger bara vad jag blivit ilurad... "The Gibson Les Paul Jr. was initially released in 1954 as an affordable, entry level Les Paul electric guitar. It retailed for US$120.00 and was a very successful guitar for Gibson. It was first released in a single cut body style but double cuts were released later in 1958." "Gibson Melody Maker (1959-1971) - an entry level guitar model similar to Les Paul Junior but with thinner body." http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul_Junior
Kokanin Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 Sedan finns det Gibson The Paul. Har själv en från -78. Ruskigt bra kvalité och ljud. Stabil! Här kan man läsa om den modellen.
Demonproducenten Postat 6 juli 2011 Postat 6 juli 2011 "The Gibson Les Paul Jr. was initially released in 1954 as an affordable, entry level Les Paul electric guitar. It retailed for US$120.00 and was a very successful guitar for Gibson. It was first released in a single cut body style but double cuts were released later in 1958." där ser man
mietek Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 (redigerat) Finns les paul double cutaway också http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul_Doublecut Redigerat 7 juli 2011 av mietek
Erik dP Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Jag gissar att istället för modeller, så kanske bestyckningen är viktigare. Typ: Mickar: Humbuckers (brummar mindre, varmare/mörkare ljud) Singlecoil (kan störas av tex belysning, klarare/klocklikare ljud) Stall: Fast (Bättre sustain - fast jag märker ingen större skillnad) Svajj (För dig som vill...ja vad säger man?) Hals Mensur (Gibson har kort mellan bandstavar vilket kan vara bra för mindre händer, men kanske påverkar stämmning, Fender har längre mellan vilket gör att det är enklare att spela på ljusare toner) Halsbredd (Gibson känns mer som en akustisk gitarr än Fender, vilket kan vara bättre om man vill spela ackord. Smala halsar kan göra att fingrarna kommer åt fel sträng och dämpar.) Nu påstår jag inte att jag levererar facit här.
pxm Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 (redigerat) då heter den väl melody maker? eller? oder? or? jepp-den heter melody maker-även om den har kropp utskuren som en LP ibland också. min gitarr MM !!!!!! en MM har ALLTID en single coil-den enda av Gibsons modeller som har det-tror jag??? Redigerat 7 juli 2011 av pxm
Erik dP Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 (redigerat) jepp-den heter melody maker-även om den har kropp utskuren som en LP ibland också. min gitarr MM !!!!!! en MM har ALLTID en single coil-den enda av Gibsons modeller som har det-tror jag??? Bilden visar en MM med 2 mickar. Den nya serien sedan några år hade en limited variant av MM med två mickar som såldes genom Guitar Center. EDIT: Joan Jett (Ni vet hon som gjort en stor hit genom sin cover av Arrows "I love rock'n'roll") har en signatur MM med humbucker och ebenholtz hals. Den är double-cut som figuren ovan. Men detta är väl undantag från regeln. Redigerat 7 juli 2011 av Erik dP
spaceman Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Det finns en sajt http://www.guitar-list.com/allgear som är rätt bra om man är nyfiken på olika brands etc...
sixties Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 j MM har ALLTID en single coil-den enda av Gibsons modeller som har det-tror jag??? ja, som ser ut på det sättet. P-90 micarna är ju också single coil och sitter på gibson les paul junior, vissa SG modeller, les paul gold top mfl.
Valle Postat 8 juli 2011 Postat 8 juli 2011 Charvel M6 (Jackson Soloist): [+] Lättspelad, skitbra ljud [-] Designen känns något epoklåst Gibson LP (de flesta): [+] Världens snyggaste gitarrer, låter... ja, som Gibson, tidslös [-] Förbannat jävla knöliga att spela på (de flesta)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.