Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tycker att jag får en väldigt konstig ETC kurva.

Kan det ens vara möjligt att jag får all feedback från väggarna på så kort tid som 3.42 ms (se bild)?

Denna är med höger högtalare + loopback timing correction.

post-28318-0-61095800-1309845509_thumb.jpg

Annons
Postat

Är det bara höger högtalare du kör med? Ingen sub eller så? En bild på rummet med högtalarna och mätpositionen skulle hjälpa.

Annars är det bara att räkna ut avståndet och försöka passa med måttbandet för att se vad som reflekteras.

Postat (redigerat)

Är det bara höger högtalare du kör med? Ingen sub eller så? En bild på rummet med högtalarna och mätpositionen skulle hjälpa.

Annars är det bara att räkna ut avståndet och försöka passa med måttbandet för att se vad som reflekteras.

Tjena cborg.

Tack.

Det stämmer, endast höger högtalare, ingen sub. Har kört en full sweep measure från 0 till 22050 hz.

Rummet är:

Height - 2.434 m

Width - 3.027 m

Length - 3.712 m

Mikrofonen är placerad där huvudet är enligt bilderna.

Räcker det?

post-28318-0-54085400-1309860456_thumb.jpg

post-28318-0-86405800-1309860460_thumb.jpg

post-28318-0-43594700-1309860513_thumb.jpg

Redigerat av eikido
Postat

Super! Du får förstås mäta själv men jag kan ge dig några tips.

Du har 1,17 m från högtalaren till mätposition enligt grafen. Jag utgår från att det stämmer någorlunda.

(avstånd i meter = 343 * tid i sekunder ; men du hade ju måtten i grafen så använd den)

Så vad du kan göra är att ta ett snöre eller måttband och först måtta från högtalaren till mätpositionen så att det stämmer. Sedan kollar du måtten som du får fram via grafen och försöker passa dem från högtalaren via en tänkbar reflekterande yta till mätpositionen.

En given är skrivbordet. Sen har du någon reflektion som tar en omväg på ca 50 cm (eller 2*25) men jag kan inte avgöra vad det är via bilden. Väggen bakom högtalarna verkar vara behandlad men du kan väl kolla ändå.

Du får testa dig fram eller om någon annan har sett något.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag har en lasermätare och jämför. Mäter jag högtalarpositionen till micen så stämmer det helt galant med ETC kurvan (~2,62ms enligt bild)!

Men det är just runt 6 ms (runt 3,42 ms efter direkta signalen) som jag får precis allt svar från rummet. Det går lite för fort va? Visst vill jag gärna ha minst 10-12 för mitt rum? (referensen 20 ms är väl nästan omöjlig i mitt rum).

Kan det ens stämma?

Redigerat av eikido
Postat

Jag har en lasermätare och jämför. Mäter jag högtalarpositionen till micen så stämmer det helt galant med ETC kurvan (~2,62ms enligt bild)!

Men det är just runt 6 ms (runt 3,42 ms efter direkta signalen) som jag får precis allt svar från rummet. Det går lite för fort va? Visst vill jag gärna ha minst 10-12 för mitt rum? (referensen 20 ms är väl nästan omöjlig i mitt rum).

Kan det ens stämma?

Nu måste vi nog reda ut vilka referenser vi har.

Mätningen vid 3,42ms ser ut att vara direktljudet. De tidiga reflektionerna är förmodligen från skrivbordet. Därefter ser det ut att stämma.

Jag skulle kunna slänga in dina mått i mitt excelark om du vill men då får du även ge mig xyz-position för ena högtalaren (akustisk center brukar vara mellan diskant och mid-element) och mätposition.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.