Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena behöver fixa en ny midikeyboard eftersom jag spillde kaffe över min förra som är helt åt skogen nu.

Vad rekommenderar ni? Tänker användas mycket till VST program som Komplete 7. Helst 4 olika oktaver på den minst, vilket är 48 tangenter.

Så om du är kunnig, så var vänlig och skriv ner din åsikt. Tack på förhand! 😊

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

vmk serien från fatar har tyvärr väldigt buggig midi och missar ofta release så man får hängande noter.

Postat

vmk serien från fatar har tyvärr väldigt buggig midi och missar ofta release så man får hängande noter.

Fan också jag som tänkte gå på den, fast buggig midi låter inte bra alltså.

Postat

Om du tänker använda keycommands (som ligger långt ner på skalan) så skulle jag satsa på en 88 tangenters så du slipper transponera keyboardet.

Jag har en Fatar vmk-188+ som i sig är ok.

Är något plastig och vill man åt hela anslagskänsligheten utan att banka för hårt på tangenterna, får man justera det i efterhand i midispåret (velocity).

Har inte råkat ut för några midiknas ännu. Jag har inte progr den ännu dock, utan använder den som renodlat midikeyboard.

Dock så tillhör Fatar vmk-188+ en av de få midikeyboarden (i prisklassen)som har aftertouch vilket vissa ljud avger.

Vill du däremot åt en högre kvalitet i anslaget får du kliva upp några prisklasser för att få "vägda" tgntr.

Lycka till med ditt köp.

pme (oregistrerad)
Postat

Fan också jag som tänkte gå på den, fast buggig midi låter inte bra alltså.

Ja, det är synd. Och jag vet att jag inte är ensam. Jag också letat efter någon firmware uppdatering utan att hitta något. Det händer kanske någon gång i då och då. Kan vara timmar mellan det händer så det är inte bara att prova i butiken och se om det är bra. Fatar har annars ganska sköna klaviaturer.

Postat

Vad är det en Masterkeyboard har som inte en Midikeyboard har?

Jag använder ett Yamaha-piano ("elpiano" med midi-in/ut) som masterkeyboard. Det har inbyggda pianoljud som jag kan använda om jag vill. Annars använder jag pianot som midi-keyboard mot externa enheter.

Men du kan naturligtvis även använda ett midi-keyboard som masterkeyboard.

Ett midi-keyboard är ett klaviatur som inte har egna ljud. Det används bara för att skapa och skicka midi-signaler.

"Masterkeyboard" är ett lösare begrepp och säger egentligen inget om vilken typ av keyboard det är.

Det handlar snarare om vilken funktion det har för dig, i din setup.

Det är ditt huvudsakliga keyboard, typ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.