SadamJR Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 <3 Jag spånade lite fritt och flummigt för ett tag sen och kom fram till att om Amigan hade levt idag kanske vi hade sett en variant av Amiga OS till mobiltelefoner och läsplattor. hade varit... som en gräddbakelse 🙂 jag körde _enbart_ med Amiga till 1999. Hade A1200 med 68060-processor på 66 MHz och var inne ett tag på att köpa ett 16-bitars ljudkort. tider.... Problemet med Amigan var hårddisken. Datorer utan hårddisk, som Atari, har alltid varit att föredra.
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Jag hade fel alltså? Ja på flera punkter. "Adoption by Apple The first successful commercial GUI product was the Apple Macintosh, which was heavily inspired by PARC's work; Xerox was allowed to buy pre-IPO stock from Apple, in exchange for engineer visits and an understanding that Apple would create a GUI product." http://en.wikipedia.org/wiki/PARC_(company)#Adoption_by_Apple
Valle Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Ja på flera punkter. "Adoption by Apple The first successful commercial GUI product was the Apple Macintosh, which was heavily inspired by PARC's work; Xerox was allowed to buy pre-IPO stock from Apple, in exchange for engineer visits and an understanding that Apple would create a GUI product." http://en.wikipedia.org/wiki/PARC_(company)#Adoption_by_Apple Hur länge har du känt till detta?
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Hur länge har du känt till detta? När gick du på dagis? Redigerat 5 juli 2011 av Tjabbalabba
Erik dP Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Jag har hört den där Steve Jobs historien på TV har jag för mig (och att han sket i allt annat än GUIt). Och din länk visar att jag inte har helt fel, väl? I alla fall så bråkade Xerox om GUIt: ...Much later, in the midst of the Apple v. Microsoft lawsuit in which Apple accused Microsoft of violating its copyright by appropriating the use of the "look and feel" of the Macintosh GUI, Xerox also sued Apple on the same grounds. The lawsuit was dismissed because the presiding judge ruled "that Xerox's complaints were inappropriate for a variety of legal reasons," although it is commonly believed that Xerox simply waited too long to file suit, and the statute of limitations had expired.[6] [6]: A Federal judge today dismissed almost all the closely watched copyright lawsuit filed by the Xerox Corporation against Apple Computer Inc. In what appears to be a sweeping victory for Apple, Judge Vaughn R. Walker of the Federal District Court in San Francisco threw out five of the six counts in Xerox's lawsuit, saying, in essence, that Xerox's complaints were inappropriate for a variety of legal reasons. Xerox sued Apple in December, seeking more than $150 million in damages. It asserted that the screen display of Apple's Macintosh computer unlawfully used copyrighted technology that Xerox had developed and incorporated in a computer called the Star, which was introduced in 1981, three years before the Macintosh. ''We welcome the ruling in every way,'' said a jubilant Jack E. Brown of Brown & Bain, the law firm representing Apple, which had filed a motion to have the case dismissed. Even if Xerox prevails on the one count it can still pursue, it cannot win much because the judge threw out all the counts seeking damages, attorneys involved in the case said. A Xerox spokesman said the company planned to appeal. ''The ruling does not mean Apple hasn't taken substantial portions of the Star and claimed them as their own,'' a statement issued by Xerox said. ''The court merely held, we believe erroneously, that Xerox does not have standing to present facts in support of our contention.'' The Xerox lawsuit is one of many copyright suits that are splitting the computer software industry. A major issue is the right to the screen displays known as graphical user interfaces - a dashboard of sorts by which a user controls the computer. A key appeal of the Macintosh is its ease of use, thanks in part to a display that allows users to perform tasks by pointing at symbols on the screen and to divide the screen into separate ''windows,'' each containing a different document or program. Now, virtually all computer companies are adopting similar screen displays. No one disputes that many of the ideas behind such interfaces were born at the Xerox Palo Alto Research Center in the 1970's, although the Star was not a marketing success. But the question of how similar one interface has to be to another to constitute copyright infringement remains unanswered. Two Others Accused Separately, Apple has sued the Microsoft Corporation and the Hewlett-Packard Company, accusing them of infringing on its Macintosh screen copyrights. Redigerat 5 juli 2011 av Erik dP
cborg Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Precis! Det är det väl ingen som vet. Inget i artikeln motsäger väl vad Erik sa eller? Bara för att Apple bad om att få kolla på tekniken eller? Det står ju att Xerox stämde dem senare så det var nog många oklarheter runt rättigheter där skulle jag gissa. Som vanligt i big business. Sno och gör dig rik om du kommer undan med det eller kan muta undan nån. (Och även om mac var den första kommersiella produkten så fanns ju Lisa tidigare som var deras första GUI vad jag vet.)
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Jag har hört den där Steve Jobs historien på TV har jag för mig (och att han sket i allt annat än GUIt). Och din länk visar att jag inte har helt fel, väl? I alla fall så bråkade Xerox om GUIt: Jobs struntade knappast i allt annat Apple förhandlade till sig bl.a. att få Xerox tillstånd till att utveckla och sälja även andra tekniker som laserskrivare. Att Xerox stämde Apple berodde säkerligen på att de dumt nog sålde Apple aktierna som de fick i utbyte rätt fort. hade de haft kvar dom idag så hade de aktierna antagligen varit värda massvis av miljarder dollar. Redigerat 5 juli 2011 av Tjabbalabba
Erik dP Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (Och även om mac var den första kommersiella produkten så fanns ju Lisa tidigare som var deras första GUI vad jag vet.) ...Jag är ledsen Cborg, men lite av artikeln kom inte med först. 1970 handlade det om när det gälde GUIt enligt länken och Lisa var väl inte född då?
Erik dP Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Jobs struntade knappast i allt annat Apple förhandlade till sig bl.a. att få Xerox tillstånd till att utveckla och sälja även möss och laserskrivare. Att Xerox stämde Apple berodde säkerligen på att de dumt nog sålde Apple aktierna som de fick i utbyte rätt fort. hade de haft kvar dom idag så hade de aktierna antagligen varit värda massvis av miljarder dollar. Jag gillar fortfarande historien jag hörde på TV. Verkar för mig rimligt att Xerox kan ha stämt Apple för GUIt. Jag såg hur likt Xerox och Mac såg ut med sina banbrytande fönster. Jag är dock öppen för din input.
Valle Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Jobs struntade knappast i allt annat Apple förhandlade till sig bl.a. att få Xerox tillstånd till att utveckla och sälja även möss och laserskrivare. Att Xerox stämde Apple berodde säkerligen på att de dumt nog sålde Apple aktierna som de fick i utbyte rätt fort. hade de haft kvar dom idag så hade de aktierna antagligen varit värda massvis av miljarder dollar. Märkligt att du anstränger dig för att låtsas ha koll på läget trots att du för femton inlägg sedan inte visste vad det var för Xerox-datorer jag introducerade i tråden. (PS: Förstod inte din "dagis"-motfråga riktigt.)
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 ...Jag är ledsen Cborg, men lite av artikeln kom inte med först. 1970 handlade det om när det gälde GUIt enligt länken och Lisa var väl inte född då? Nej "born at the Xerox Palo Alto Research Center in the 1970's" stod det och det var när GUI:et utvecklades inte när maskiner som byggde på det började säljas.
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Märkligt att du anstränger dig för att låtsas ha koll på läget trots att du för femton inlägg sedan inte visste vad det var för Xerox-datorer jag introducerade i tråden. Du skrev ju de hemska Xerox datorerna och då undrade jag vilka du menade, de du menade såg man ju inte till så mycket på 80 talet i Sverige direkt och på vilket sätt var de hemskare än andra dåtida datorer i samma klass?
Erik dP Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Nej "born at the Xerox Palo Alto Research Center in the 1970's" stod det och det var när GUI:et utvecklades inte när maskiner som byggde på det började säljas. ...Och det hela handlade om prototyper Steve Jobs lär ha sett innan de såldes på marknaden. (Det är dina länkar och jag har bara sett på TV.) "No one disputes that many of the ideas behind such interfaces were born at the Xerox Palo Alto Research Center in the 1970's," ...Dock tror jag inte Steve Jobs var på besök så tidigt då det jag såg var en datorskärm med halvt fungerande GUI och inte en pappersprodukt. Redigerat 5 juli 2011 av Erik dP
Tjabbalabba Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 ...Och det hela handlade om prototyper Steve Jobs lär ha sett innan de såldes på marknaden. (Det är dina länkar och jag har bara sett på TV.) "No one disputes that many of the ideas behind such interfaces were born at the Xerox Palo Alto Research Center in the 1970's," ...Dock tror jag inte Steve Jobs var på besök så tidigt då det jag såg var en datorskärm med halvt fungerande GUI och inte en pappersprodukt. Här har du hela storyn, det var 1979 som Jobs var där, alltså in the 70's http://library.stanford.edu/mac/parc.html
Erik dP Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Här har du hela storyn, det var 1979 som Jobs var där, alltså in the 70's http://library.stanford.edu/mac/parc.html Spännande artikel. Jag skummade igenom den. (Xerox PARC was founded in 1970 står det och 9 år senare var Steve där.) "In short, PARC's prominence, its large number of visitors, the diffusion of its staff, and the publications it generated, all made it influential in computer science, and-- through more indirect means-- the personal computer and workstation industries in the 1980s. Given this, it's not that surprising that PARC's ideas had an influence on the Macintosh. It almost would have been more surprising if they hadn't." Jag antar att det är många ideér från olika håll som så småningom sätts ihop av en bra visionär som Steve Jobs. Alla kommer nog ha olika uppfattningar om GUIts uppkomst. Redigerat 5 juli 2011 av Erik dP
Valle Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Du skrev ju de hemska Xerox datorerna och då undrade jag vilka du menade, de du menade såg man ju inte till så mycket på 80 talet i Sverige direkt och på vilket sätt var de hemskare än andra dåtida datorer i samma klass? Njae... de var väl inte hemskare än någon annan "i samma klass" om man ser till prestanda. Men dess GUI upplevde jag som väldigt krånglig, vilket drog ned arbetstempot. Till och med Amigas gränssnitt var behagligare.
D Vibe Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Problemet med Amigan var hårddisken. Datorer utan hårddisk, som Atari, har alltid varit att föredra. Uhm.. va? Amigan har alltid gått fint att köra enbart på diskett,även fast hårddisk var att föredra, och likaså har Atari gått fint att köra på hårddisk om man kände för det.
joachime Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 När gick du på dagis? James L Blazing! Glanskatten! Varför skaffar du nya användare hela tiden?
Fidden Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Han sitter i och för sig på undersidan av bordet, men eftersom bordet är uppochner tror jag han är man överbord ändå. Visst är det en utombordare? Det är nog förresten en tablet, men en extra iPaddle skulle kunna komma väl till pass.
Fidden Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Hoppas han har en fender, så han slipper repa på bordet.
CHAE Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Hoppas han har en fender, så han slipper repa på bordet. Han kanske har bordat den?
Neosus Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Han kanske har bordat den? Heheh... Han ser ut att ta det med ro!
CHAE Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Om inte annat så ser han ut att ha distans till saker och ting...
Jetblack Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Heheh... Han ser ut att ta det med ro! Har ni inte sett "SOS - Sällskapsresan"? Det där är en Ibanez ;P
Dingbats Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Heheh... Han ser ut att ta det med ro! Oavsett virket så brädar ju den där allt motstånd.
CHAE Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Han sitter i och för sig på undersidan av bordet, men eftersom bordet är uppochner tror jag han är man överbord ändå. Han kanske är en sådan där som opponear sig mot allting?
Dingbats Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Jag undrar om det eka' därute på havet? Det vågar jag inte säga, det vore skumt.
CHAE Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Det vågar jag inte säga, det vore skumt. Sjöfåglarna lär säga att det mås därute i alla fall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.