Jump to content
Annons

Ljudförsämring

The Mr

Recommended Posts

Hej hej!

Jag ställde frågan för ett par dagar sen, men jag fick inga bra svar. Men jag är ganska desperat på en lösning, så jag provar igen...

För ett par månader sen så köpte jag en Roland Fp-5 digitalpiano. Den låter kanon i de flesta fall. Förutom när jag ska spela in den!?!

När jag spelar med de inbyggda högtalarna låter det klart och fint. Samma sak om jag kopplar in mina hörlurar direkt till keyboarden.

Det är när jag använder lineuout till mixerbordet som det blir ett klart försämrat ljud. Det låter liksom burkigare. Det kan ju inte bero på högtalarna eftersom när jag kopplar hörlurarna till mixern, så låter det lika dåligt.

Jag har testat att koppla en sk monotele-kabel (obalanserad) från left mono till mixern. Även provat right out med samma kabel. Sen har jag provat att koppla båda samtidigt, med en kabel som går från två obalanserade till en balanserad in i mixern.

För övrigt så är det en Soundcraft compact 4 mixer jag använder. Den är ju en av de billigare mixerborden på marknaden. Men den är ju ny, så man tycker ju att den inte ska försämra ljudet så mycket som den gör.

Det går ju att eq:a ljudet till ett något mindre burkigt ljud, men aldrig till så som det ska låta...

Är det någon som har bra tips för att få till ljudet bättre???

The Mr...

Redigerat av The Mr
Dela på andra sajter

Annons

Ok, innan vi går vidare så tycker jag att du ska testa att koppla två telesladdar från pianot till mixern. Left och Right ---> varsin kanal på mixern (eller en stereokanal).

Anledningen till att det blir burkigt är att du inte har kopplat pianot i stereo. När du kopplat från båda kanalerna innan har du ju använt två mono-->en stereo (el. balanserad). Det verkar som att du kopplat in stereoändan på en kanal i mixern. Det har alltså blivit mono.

Så investera i en vanlig telesladd till.

Dela på andra sajter

Fast du måste skilja på balanserad signal och stereosignal. En monokanal kan inte ta emot stereo även om den är balanserad.

Utgångarna på pianot är troligen inte balanserade, och då spelar det ingen roll att mixeringångarna är det. En tele med tre ledare används antingen för två ljudsignaler (stereo) ELLER som två likadana fast fasvända signaler (mono).

Du behöver koppla en enkel telesladd från left, och en från right till två monokanaler (eller en sterokanal). Eller koppla helt enkelt din stereoplugg från phones på pianot till två kanaler på mixern.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.