Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Egentligen är det inte så mkt att orda om. Jag var en millimeter från att införskaffa ett TD-12

innan jag ångrade mig och gick på DTX900k i stället. Förvisso under några månaders "räntefri" avbetalning,

men det fick det vara värt.

Är det någon här som hade gjort annorlunda, eller någon som har input på vilket set de anser vara "bäst"?

För egen del beaktar jag alltid parametrarna där sistnämnda är viktigast:

* Akustisk tystnad

* Spelkänsla på pads

* Antal ingångar

* Känslighet/sensitivity på pads (nyansrikedom, eller kalla det vad ni vill)

Har tidigare kört på DTXpressIV och såg även detta som en fördel då jag redan har ett gäng cymbalpads

som jag då kan använda till att expandera mitt dtx900 (i stället för att köpa extra till rolandkitet).

Kommer dock mest att användas i inspelningssyfte med SDX/OWD e.d.

Redigerat av JohnRick
Annons
Postat

Betänk även att TD-12 är från 2005 ,med en modest uppdatering gjord 2010, medan DTX900 är på sitt första år.

Känns som att Roland är omkörda vad gäller High-endkiten.

Postat (redigerat)

Det här setet är i samma prisgrupp:

http://www.thomann.de/se/2box_drumit_five_mk2_e_drum_system.htm

det setet är kanon det med (har ett sådant i studion)

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/2BOX+DRUMIT5+MK2.JPG

alla pads 2-zone, cymbalerna 3-zone (+ choke), hihat 2-zone och sitter på riktigt hihat stativ. Jag föredrar 2box cymbaler då dom är tyngre än roland och yamaha (har även en yamaha 135 nånting cymbal) och är byggda av metall (dock har ett tunt gummilager runt sig för att förbli tysta) vilket gör att dom inte känns lika smetiga att slå på.

www.2box.se .. använder samplingar istället för ljudmodellering

Redigerat av hwasser
Postat

Det känns mer som man skall jämföra TD-20 och DTX-kit'et.. TD-12 känns dyrt för det man får när det, precis som du säger, utvecklats för såpass länge sen.

DTX 900 ( och 950 som jag varit snubblande nära att köpa) har riktigt, riktigt sköna pads, det jag retade mig på var choke'en på cymbalerna som ringer ut trots att man nyper åt, typ en ADSR där releasen inte går att ställa.. har letat som en tok efter detta men inte hittat något.. nypa åt en cymbal som inte håller käften direkt känns väl "sådär" att inte kunna ställa på ett så pass dyrt kit?

En annan grej jag bara har haft som en förnimmelse är det faktum att hjärnan inte tillåter en att känna " det känns som det låter".. d.v.s jag har inte fått ihop känslan i skinnstudsen med hur det faktiskt låter i hörlurarna.. kanske att gummit är något för stumt, kanske för att jag inte drog på hörlurarna ordentligt, kanske borde jag testa ytterligare några gånger...

..hmmm.. måste nog ner till slagverket imorgon o prova igen

Ett annat kit jag var snubblande när att köpa för två år sen är 2Box Drumit 5:

Dessa har dragits med otaliga bekymmer sen de släppte detta kit och jag är glad att jag inte slantade upp 22.000:- precis när det kom.. det har fortfarande sina problem, men spelkänslan i cymbaler och pad's är ju grymt bra för vad det kostar, dessutom rätt bra känsla i hihat'en som liknar en riktig rent motståndsmässigt när man slår på den.. förmodligen för att gummihöljet är ganska tunnt och att det känns igenom så man får den där "klonk" känslan... minus "klonket" då.

Nackdelen med den ljudmodulen är att den brusar som satan på hörlursutgången, har inte haft möjlighet att testa MIDI-trig men det borde funka bra med tanke på att tillverkaren har D-Drums i kunskapsbagaget

För egen del spelar inte brusmodulen så stor roll då det blir trigg av SD 2 och någon de grymma expansionerna istället.

mja.. får nog suga på karamellen ett tag till.

Men visst blir det skillnad när man kan lira in MIDI istället för att hamra på ett sketet keyboard?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.