Jump to content
Annons

Hjälp med att få igång ljudkortet/gitarren i Cubase 6

Recommended Posts

Addicted (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej, jag är ny här på forumet men här verkar det finnas god potential =)

Som bekant är det ju en hel vetenskap innan man ens kommer igång. Men upp i sadeln igen..

Jag har suttit nu sen igår kväll och försökt att läsa mig till, genom de olika manualerna, hur det fungerar och laborerat och tryckt och tryckt. Ändrat och levt fan.. Ja ni vet, ni som oxå suttit med det här. Det tar ett tag innan man ens har slagit på någon sträng. Jag har aldrig sysslat med det här innan och är helt grön. Så det är ett evigt bytande av strategier.

Jag kör med ljudkortets (Tascam US-600) ASIO drivrutiner. Mono 1 IN för gitarr. Stereo L R Output till Recievern/Stereon. Det verkar fungera med ljudet Ut när jag sätter igång Addictiv drums tex. Men det knepiga är ljudet IN från ljudkortet/gitarren. Så hjälp mig gärna här. Jag har "Mon Mix" Input/Copmuter på 50/50 på ljudkortet.

Grejen är den att när jag kör igång Studio Devil (som FX prog, i VST Connections, för det ska det vara? Eller?) i Cubase så får jag ingen effekt. Fönstret öppnas med S.D men inget ljud. Bara en "grund" gitarr som saknar effekter. Det är som att programmet inte slår igång. Sätter jag på Studio Devil utanför Cubase så fungerar det med effekter. Dock så ser det ut som att det ger utslag i Cubase nere i Audio Acitivty i parametrarna när jag spelar på gitarren. Gör jag en "Add Track Audio" och försöker spela så slår inga parmetrar igång alls där jag kan kolla channel etc. Den får ingen signal. Det gäller vilket som om jag byter till "Stereo 1 IN" eller "Mono 1 IN". Jag får inte in gitarren helt enkelt i Cubase. Ja gtycker jag har provat det mesta nu under 2 dagar. Vad gör jag för fel?

Jag vet inte vad det är men mitt ljud är verkligen inte rätt.. Addicted Drums är tydligen det enda jag får ljud utav och då OUT. Det lär gå några timmar om dagen framöver till att ens förstå sig på hur man "rör" sig där inne..

Mycket Tacksam för svar!

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Varför är detta det enda Cubase-användare frågar? :-)

Byt program, Cubase är bara onödigt dumt. Det kanske är svinbra för musikproduktion, men en applikation som en civilingenjör i datalogi (d.v.s. undertecknad) inte kan få att fungera rimligt bra på mindre än 3 dagar och där allt bara oförklarligt slutar funka är inte bra skriven.

Min rekommendation är Reaper (http://www.reaper.fm).

Postat

Jag kör Cubase 5, men det kanske inte är så mycket ändrat med de grundläggande funktionerna till 6:an.

Cubase är väldigt logiskt, men det kanske har en lite hög ingångströskel för en del ...

Öppna ljudkortets kontrollpanel (Devices -> Device setup nånting).

Dra ner "Mon Mix" till noll. Jag antar att den styr mixen mellan

1) den inkommande signalen som skickas direkt ut till utgångarna (direct monitoring).

2) den inkommande signalen som routas genom Cubase och sen skickas till utgångarna.

Om du vill kontrollera ljudet som går in till Cubase kan det vara bra att enbart höra det.

Jag är inte bekant med ditt ljudkort men gissar att det är den funktionen kontrollen har.

Om du går in under Device -> VST Connections och väljer fliken Inputs.

Där ser du vilka input-bussar som är skapade.

Ta bort alla.

Skapa sen en ny mono-buss. Välj ljudkortets Mono 1-ingång som ingång till bussen. Högerklick på rätt ställen brukar ge vallista.

Klicka sen även på fliken Outputs och kolla att det finns en stereoutgång till rätt ljudkortsutgångar.

Stäng fönstret.

Öppna mixern (F3) och se till att du ser ingångskanalerna. Där ska du nu se den mono-ingång du skapat. Lira lite och se till att du får signal där. Om inte så är det nåt fel nånstans på vägen in.

Skapa en audiokanal i Cubase.

Som ingång, välj den ingångs-buss du skapade nyss.

Kontrollera i mixern att kanalen routas till rätt stereoutgång.

Klicka i den lilla högtalaren för att aktivera monitoreringen.

Nu ska ljudet komma från ingången på ljudkortet, in till ingångs-bussen i Cubase, in till autiokanalen (där monitorering är aktiverad), vidare till utgångs-bussen i Cubase och ljudkortets utgångar dit du kopplat monitorerna.

Funkar det?

I så fall kan du börja testa att lägga på effekter på audiokanalen.

Men om inte detta funkar så bör du fixa det först innan du blandar in effekter.

• Gilla 1
Addicted (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för ditt utförliga svar! Det är Guld värt sådana här gånger.

Jag hade glömt att trycka i den lilla ljudknappen "monitor". Nu funkar det och då även med Studio Devil :-)

Redigerat av Addicted

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.