Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Forumet!

Hoppas att ni har en bra sommar!

Jag har en fråga men först tänkte jag förklara hur det ligger till: jag har har köpt en Lexicon MPX200 (som bl a har MIDI I/O) som jag tänkt köra som extern F/X i Cubase. Från början har jag även ett gammalt Roland EP-75 stagepiano (som inte är fancy på några sätt och vis men som fungerar som masterklav i hemstudio-riggen). Även detta har MIDI I/O.

Nåväl, jag skulle vilja ha båda dessa enheter uppkopplade samtidigt mot ljudkortet utan att behöva byta hela tiden. Finns det dessutom någon lösning som möjliggör att man kan köra dessa båda enheter samtidigt vore det guld även om detta absolut inte är något måste. Jag kikade runt som hastigast nyss och det enda jag hittade som verkar passa är ett E-MU XMIDI 2X2

emu_xmidi2x2_l.jpg

Är jag rätt ute här eller är det någon annan typ av låda jag behöver? 😕

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Annons
Postat

Det är ett midiinterface, så det funkar fint till det du vill göra.

Om effektburken inte skickar ut information utan bara behöver ta emot, så kan du däremot klara dig med en Thru-box - men enheterna måste förstås ha olika midikanaler då och det går inte att ha 16 midikanaler till båda.

Som du beskriver det så känns det däremot som om du inte skulle behöva någonting extra alls (eftersom du har midi in/ut på ljudkortet). Effektburken behöver väl bara ta emot midi, så att den byter program och inställningar enligt vad du skickar ut från Cubase, men behöver inte skicka någon midi tillbaks till Cubase? Om du använder pianot enbart som klaviatur och inte som ljudkälla, så behöver det inte ha något kopplat på midi in.

Enkelt och smidigt (om mina antaganden är rätt), så kopplar du då bara från pianots midi out till ljudkortets midi in och från ljudkortets midi out till effektburkens midi in. Klart! 🙂

Postat (redigerat)

Det är ett midiinterface, så det funkar fint till det du vill göra.

Om effektburken inte skickar ut information utan bara behöver ta emot, så kan du däremot klara dig med en Thru-box - men enheterna måste förstås ha olika midikanaler då och det går inte att ha 16 midikanaler till båda.

Som du beskriver det så känns det däremot som om du inte skulle behöva någonting extra alls (eftersom du har midi in/ut på ljudkortet). Effektburken behöver väl bara ta emot midi, så att den byter program och inställningar enligt vad du skickar ut från Cubase, men behöver inte skicka någon midi tillbaks till Cubase? Om du använder pianot enbart som klaviatur och inte som ljudkälla, så behöver det inte ha något kopplat på midi in.

Enkelt och smidigt (om mina antaganden är rätt), så kopplar du då bara från pianots midi out till ljudkortets midi in och från ljudkortets midi out till effektburkens midi in. Klart! 🙂

Hej Claes och tack för ett snabbt svar!

Wooo! Det där alternativet har inte ens slagit mig 😮 Ska prova a s a p bara för det!

Återkommer!

Redigerat av CHAE
Postat

Tala om hur det går, intressant att veta

Postat (redigerat)

Hej (igen)!

Sorry om jag försvann från tråden ett tag 😊

Classes' lösning var rätt!

[...] kopplar du då bara från pianots midi out till ljudkortets midi in och från ljudkortets midi out till effektburkens midi in.

Claes är hjälten hela dagen!

Tack för hjälpen!

Redigerar om rubben också när jag ändå är igång.

Återigen: tack Claes för hjälpen 🥰 Allting rullar och låter kalas.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.