Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Alltså det beror nog mest på vad man pluggar för något. Exakt sådär har jag varit ändra fram tills förra terminen typ. Men då började det mycket mer med räkneövningar och sånt och mindre bara läsa grejer och då är det enklare att plugga länge. Det är OMÖJLIGT att sitta och läsa kurslitteratur 10 timmar om dagen. Räknar man på uppgifter så fastnar man i det på ett annat sätt och då går tiden fort som fan.

Det är sant. Det kan ju vara rätt skönt och härligt när man kommer in i ett flyt och inte behöver köra hjärnan på högvarv utan bara mata in, då kan man ju sitta länge. Det jag har läst nu har varit invecklade originaltexter av Platon där man måste vända och vrida på varje mening och hela tiden gå tillbaks och hitta sammanhanget, och då blir man matt ganska fort.

Tror iofs att det kommer vara så hela tiden på filosofin. Möjligen logiken som blir mer som era grejer.

edit: Men med några få undantag har jag gått upp 6.30 varje veckodag hela terminen för att plugga!

Där är du nog tämligen unik även för en statistikstudent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och juristerna gjorde uppror på nån kurs en gång för att det var muntlig redovisning i grupp där gruppen fick ett betyg och då en person kunde sänka andras betyg. Dom river också ur sidor ur böcker på biblioteken för att ställa till det för andra jurister. Sägs det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant. Det kan ju vara rätt skönt och härligt när man kommer in i ett flyt och inte behöver köra hjärnan på högvarv utan bara mata in, då kan man ju sitta länge. Det jag har läst nu har varit invecklade originaltexter av Platon där man måste vända och vrida på varje mening och hela tiden gå tillbaks och hitta sammanhanget, och då blir man matt ganska fort.

Tror iofs att det kommer vara så hela tiden på filosofin. Möjligen logiken som blir mer som era grejer.

Statskunskapen var ett helvete i det avseendet. Mycket att läsa och inte direkt Harry Potter man skulle läsa heller. Den här boken var värst:

The-Politics-of-Bureaucracy-Peters-B-Guy-9780415342100.jpg

Men politiska teorin (med just platon bl a) var också dryg just på grund av det där att det inte bara var att läsa utan man skulle ju helst tänka också.

Där är du nog tämligen unik även för en statistikstudent.

Då har du missat att det går 20 ambitiösa (och duktiga) kineser i min klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fy fan vad jag blir utmattad bara jag tänker på alla statsvetare i min klass och deras karriärshets. Studiebesök hit och dit och så har dom "fina" sommar/extrajobb och massa såna grejer man bara inte orkar bry sig om. Och ekonomer är ännu värre. Ekonomerna har typ fotbollsturneringar med revisionsbyråer och alla deras events (vare sig det är inspark eller modevisning) är sponsrade av typiska ekonomföretag.

Ja, karriär är ett ganska konstigt självändamål. För det måste ju liksom vara ett självändamål för de som håller på sådär. Lycklig och harmonisk blir man ju inte, det där slitet och rövslickeriet fortsätter ju livet ut. Pengar får man ju om man gör rätt, men vad ska man med dem till, köpa villa i Stocksund och sitta där och trycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och juristerna gjorde uppror på nån kurs en gång för att det var muntlig redovisning i grupp där gruppen fick ett betyg och då en person kunde sänka andras betyg. Dom river också ur sidor ur böcker på biblioteken för att ställa till det för andra jurister. Sägs det.

De har nog strukturell och på institutionsnivå sanktionerad pennalism av Ondskan-typ.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Men politiska teorin (med just platon bl a) var också dryg just på grund av det där att det inte bara var att läsa utan man skulle ju helst tänka också.

Såg att det fanns ett appendix om Marx och Engels i en av mina nya böcker, ska nog ta och läsa det när jag får tid över. Politisk filosofi är najz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar liiiiite på att söka tyska till våren. Mest för att det känns så sjukt tråkigt att man tappar den och så väldigt onödigt med tanke på hur mycket man lagt ner på att bli bra på det. Tveksamt om man skulle hinna/orka med det bara.

Vad har du mer att göra i vår? Det är ju ballt att faktiskt kunna sitt tredjespråk och inte bara klara av att beställa öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det angående Spotify lägger upp vad du lyssnar på kan du ta bort inne på kontoinställningar -> -> Appllikationer -> Redigera Spotify -> Ta bort den understa funktionen

Men va fan. Jag hade fel.

För om man gör detta så kopplar den ifrån på spottan och frågar där om man vill tillåta spottan att göra alla grejer på fejjan, och om man tillåter så återställs inställnigarna man gjort så den börjar publicera vad man lyssnar på igen, och om man inte tillåter så försvinner alla vänner på spottan helt och det synkas inte alls. 😳

Är jag bara kass eller får man inte bestämma över sitt konto längre?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan. Jag hade fel. För om man gör detta så kopplar den ifrån på spottan och frågar där om man vill tillåta spottan att göra alla grejer på fejjan, och om man tillåter så återställs inställnigarna man gjort så den börjar publicera vad man lyssnar på igen, och om man inte tillåter så försvinner alla vänner på spottan helt och det synkas inte alls. 😳

Är jag bara kass eller får man inte bestämma över sitt konto längre?

Antingen så har man spotify aktiverat på facebook eller inte skulle jag tro. Med tanke på att spotify nu har ändrat sin tjänst så att alla som nyregistrerar sig måste vara medlemmar på facebook så dröjer det nog inte länge förrän alla tidigare medlemmar också måste vara medlemmar på facebook => man kan inte stänga av spotify på facebook.

Link to comment
Dela på andra sajter

Statistik C, bland annat alltså C-uppsats.

Vad kommer din examen heta? Liksom "pol kand i det och det".

Du kan ju alltid söka tyskan och gå på den lite grann och skita i det om det blir för mycket. Du har ju inget att förlora. Jag "läser" just nu en kvällskurs som jag inte har varit på mer än första föreläsningen. Kanske skriver tentan ändå, borde klara den. Inga poäng jag behöver eller kan tillgodoräkna mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kommer din examen heta? Liksom "pol kand i det och det".

Du kan ju alltid söka tyskan och gå på den lite grann och skita i det om det blir för mycket. Du har ju inget att förlora. Jag "läser" just nu en kvällskurs som jag inte har varit på mer än första föreläsningen. Kanske skriver tentan ändå, borde klara den. Inga poäng jag behöver eller kan tillgodoräkna mig.

"Utbildningen leder till en politices kandidatexamen med statskunskap, nationalekonomi, statistik, freds- och konfliktkunskap eller utvecklingsstudier som huvudområde" står det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så har man spotify aktiverat på facebook eller inte skulle jag tro. Med tanke på att spotify nu har ändrat sin tjänst så att alla som nyregistrerar sig måste vara medlemmar på facebook så dröjer det nog inte länge förrän alla tidigare medlemmar också måste vara medlemmar på facebook => man kan inte stänga av spotify på facebook.

De e ju så kontroll- och maktkåta så det e inte sant. Jag brukar inte vara den som whinar över fejjan-grejer som många andra men detta var ju störande. Ska pilla runt lite mer, kanske går på nått sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag fann lösningen. På spottans officiella blogg så har de skrivit hur man kopplar ifrån just den funktionen. Det var inte på fejjan ute inne på egenskaper på spottan där man klickar ur översta rutan:

opengraph.jpg

aja, de är maktkåta ändå. 😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte logga in på fejjan för att kunna lyssna på spotify.

Bara att avbryta inloggningen och ändå lyssna.

Drygt att inloggningsrutan dyker upp så fort man startar spotify.

...fast iofs, är man inloggad på fejjan så är man ju det när man startar spotify oxå.

🤪

Hatar facebook mer och mer ändå.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag fann lösningen. På spottans officiella blogg så har de skrivit hur man kopplar ifrån just den funktionen. Det var inte på fejjan ute inne på egenskaper på spottan där man klickar ur översta rutan:

opengraph.jpg

aja, de är maktkåta ändå. 😛

Ah! Sedärja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag fann lösningen. På spottans officiella blogg så har de skrivit hur man kopplar ifrån just den funktionen. Det var inte på fejjan ute inne på egenskaper på spottan där man klickar ur översta rutan:

opengraph.jpg

aja, de är maktkåta ändå. 😛

Tror det snarare handlar om att dom får en jävla massa pengar av facebook. För facebook är det ju en jättestor fördel jämfört med google+.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det snarare handlar om att dom får en jävla massa pengar av facebook. För facebook är det ju en jättestor fördel jämfört med google+.

Jo, självklart handlar det om pengar. Som allt annat här i världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...