Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

Förresten micke.. Hon i dalarna går på samma folkhögskola som min storebror... Fast han gick 100 år tidigare.

Mvh // Stalker

😑

Orly? ☺️

Och yes, du har rätt...jag ska skärpa mig. Tro mig. Tanken har slagit mig också. ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tolkar du det? var en fråga som ställdes till mig strax därpå.

Att Guillaume, Christine och Bénédicte hade märkligt nog totalt 241 fåglar inombords och det presenterades och sändes ut (kanske i radio), men bröts av då tre personer med delvis akademisk bakgrund fick för sig att plädera för att inte vilja ha med ett inslag om islamisk arkitektur i vad de kallar programpunkten Nivåbrunnen som sedan var på tur i sändningen. De var rädda för att ytterligare cementera att denna programpunkt skulle framstå som ett fyrkantigt skydd mot ännu fler åsikter som de inte ville konfrontera.

Ja, det var en intressant tolkning, men jag tänker mig det mer metaforiskt. BP&D hade nog inte inuti sig över två hundra fåglar, det låter orimligt, men det som åsyftas kan möjligen vara deras ornitologiska kunskaper. Eventuellt är en metonymisk utläsning av namnen lämpligare. BP&D hade skrivit böcker, eller en bok tillsammans, om exotiska fjäderfän.

Men nu är det bakom oss. Det är förlegat. Nu är det reformator, doctor och professor theologie som gäller. Det ska inte förstås som refererande till faktiska personer med de titlarna, utan till processer eller mekaniska manövrar som man utsätter bokens innehåll för. Kanske ett vetenskapligt tillvägagångssätt för att nå förståelse av eller förklara vari felet ligger i BP&D:s litteratur. Man tycker sig nämligen kunna utläsa i fågelguiden en uppfattat olämplig sympati för muslimsk byggnadskonst, eller om det är fakta som sedermera kommit fram om författarnas privata åsikter. I rådande tidsanda misstänkliggörs regelbundet arkitektur av arabisk härkomst, och man har på regeringsnivå tillsatt en kommitté för att som det i byråkratiskt språkbruk heter, "sända den i nivåbrunnens rektangulära överfallsvärn".

I detta väcks flera intressanta tankar.

Är BP&D samtida med det förlopp som beskrivs i meningen, eller är de dåtida, rentav antika?

Vari består denna mystiskt beskrivna process att köra "reformator, doctor och professor theologie" av något? Och vad innebär det att köra tre av det?

När utspelar sig detta? Är det en metafor för nutiden, eller en dystopisk bild av det som kunde ha varit?

Varav kommer sig det tid- och platsmässigt svårplacerade uttryckssättet "nivåbrunnens rektangulära överfallsvärn", och vilken klang är det tänkt att ha? Är det en eufemism? Är det ett tillmäle?

Paralleller till såväl Orwell som Borges ligger nära till hands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strängteorin verkar prata om samma sak som teorin om andevärlden och hur den blir synlig. Där vibrerar energin i en annan frekvens och kan bli synliga partiklar, d.v.s. massa.

Verkligheten är en enda stor jätteharpa.

Sfärernas musik. Nu är det åff på tv. Delade arbetsrum med bergström på gymnasiet ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va skön dag! Tog ledigt från allt pluggande, tillbringade dagen på stan med tjejjen, shoppande, fikade.

Sen repar jag me bandet tills nu och när jag ska gå och köpa hamburgertallrik så hittar jag femhundra spänn på backen! 😄 :D

Ibland ler livet mot en.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va skön dag! Tog ledigt från allt pluggande, tillbringade dagen på stan med tjejjen, shoppande, fikade.

Sen repar jag me bandet tills nu och när jag ska gå och köpa hamburgertallrik så hittar jag femhundra spänn på backen! 😄 :D

Ibland ler livet mot en.

Meh! Ge mig!

...du är skyldig mig 500 spänn. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad tråkigt att köpa ny telefon. Typ värt att bara köpa någon gammal jävla beggad 3310.

Köp bara inte en Htc incredible S, den jag köpte. Började ju balla ur när folk pratade med mig, min röst blev robotaktig och otydlig så fick lämnat in på service. Efter lite efterforskning visar det sig att detta är ett väldigt utbrett problem för just den modellen nu senaste tiden. 😏

Fan!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp bara inte en Htc incredible S, den jag köpte. Började ju balla ur när folk pratade med mig, min röst blev robotaktig och otydlig så fick lämnat in på service. Efter lite efterforskning visar det sig att detta är ett väldigt utbrett problem för just den modellen nu senaste tiden. 😏

Fan!

Ingen risk, kommer inte lägga mer än HÖGST HÖGST 2500 för själva telefonen. Helst mycket mindre.

Fast om jag hittar en femhundring på gatan kanske jag kan tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen risk, kommer inte lägga mer än HÖGST HÖGST 2500 för själva telefonen. Helst mycket mindre.

Fast om jag hittar en femhundring på gatan kanske jag kan tänka om.

😄

Man klarar sig ju förstås me en enkel mobil för två hundra spänn. Det hänger ju på vad man vill ha för funktioner. Vill du har en touchphone så finns det ju faktiskt några för drygt tusenlappen.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Längsta!

debatt: 500+ kr låter förbannat mycket för den där HPL-samlingen. Gå till sci-fibokhandeln (Ö:a Larmgatan 16) och fråga efter Lovecraft. De kommer att rekommendera något bra 🙂 (Iofs har jag ändrat mig; ska du läsa något lätt av HPL så är det typ Pickmans modell eller Råttorna i muren som gäller. Dels "slipper" du hålla reda på hela mythosen (d v s alla gudar och väsen somn förekommer friskt) och dels presenterar de HPL's skrivande på ett bra sätt. Men återigen; akta dig för the Dream Cycle 😮 Men vill du ändå ha en bra överblick så finns tydligen Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter ute nu (149 kr). Sedan finns ju alltid mina favoriter som sagt; Vansinnets berg och Skuggan över Innsmouth.

Micke: tänk inte så mycket på vem du legat med nu. Jag hajar om du känner dig rutten men gjort är gjort och ingen här dömer dig, okej

Memphy: faaaan vilken göttig dag DU har haft nu'rå. Good for you 🥰

Dinkis: har du kommit fram till vilken mobbe du ska köpa?

Grahn: fika? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej fan Chae! 😄 Läget bra eller?

Hahaa, tjö!

Jo tack, det är bra. Är trött som ett litet as men har läget alltjämt under kontroll. Håller på att flytta ner mina prylar till nya lägenheten nu och givetvis är burken och alla jävla outboards och studiobord och fans moster det sista som bärs ner 😛 Däremot är mina växter prio 1 😮😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaa, tjö!

Jo tack, det är bra. Är trött som ett litet as men har läget alltjämt under kontroll. Håller på att flytta ner mina prylar till nya lägenheten nu och givetvis är burken och alla jävla outboards och studiobord och fans moster det sista som bärs ner 😛 Däremot är mina växter prio 1 😮😄

Låter gott. 😄 En jävla massa bös att få ordning på då förstår jag. Mysigt att ni flyttar ihop igen. ☺️

Skulle också gärna bo me tjejjen, fast får bli ett senare projekt, när man varit tillsammans drygt något år eller mer kanske, och pluggat klart. Vi firar iofs 4 mån nästa vecka. 😐 Går fort som saatan!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter gott. 😄 En jävla massa bös att få ordning på då förstår jag. Mysigt att ni flyttar ihop igen. ☺️

Skulle också gärna bo me tjejjen, fast får bli ett senare projekt, när man varit tillsammans drygt något år eller mer kanske. Vi firar iofs 4 mån nästa vecka. 😐 Går fort som saatan!

Jäääh, känns hur bra som helst. Fast ingneting är ju där det ska vara. Palla orka leta efter ett badlakan så jag torkade mig med en handduk efter duschen 😱😄

Wow, grattis, Memphy! Mjo, tiden går förbannat fort 😱

Haha, hon pluggar till SSK va? vänta bara tills hon har jobbat i ett par månader eller så, pratat med sina kollegor etc. Då jävlar går det undan med hus och barn. "Mäh Joseeeef, alla andra har ju!!! 😠🙁 ". Och "nej", min tjej är inte SSK. Hon är journalist.

edith: någon jävla måtta får det väl ändå vara på smileys...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...