Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Gick upp kl 7, kom hem kl 19...

Pratat med en massa förlag.

Varit på tre seminarier.

Varit på café.

Köpte fyra böcker till bra priser och fick en femte:

"Kinesen" av Henning Mankell (kriminalroman)

"Nästan död man" av Åke Edwardsson (kriminalroman)

"Fru Bengtssons andliga uppvaknande" av Caroline L Jensen (humorroman)

"Det liknar ingenting" av Einar Askestad (novellsamling)

"Kokvagnen som alltid är ivägen" av Armémuseum/Eva-Sofi Ernstell (humorberättelser)

Du såg inte Rasmus Fleischer prata om "Boken och biblioteket"? Det var nog inte idag. Jag gillar honom.

Din bok är väl inte en deckare förresten?

Jag köper aldrig nya böcker för det är så dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men då får du ge mig en länk som förklarar det för en lekman bättre och tydligare än den jag orkade googla fram.

Är det hyperakusis menar du? För den här tonen på Konsum alstras av lysrören och inget annat. Man hör den (eller snarare känner den) när man står under vissa lysrör. Det är en skärande ton från helvetet.

Var har du läst att hyperakusis är psykosomatiskt? Det är en jubelidiot som påstått det. Hyperakusis är en fysisk skada, vanligtvis i innerörat. Den påminner väldigt mycket om när man borrar ned i en tandrot utan bedövning. Det är det vanligaste sättet att beskriva det på. Ljudet som ger den smärtan behöver inte ens vara högt, det räcker att det är "fel" frekvens (dvs aktiverar de hårceller som ska uppta och vidareförmedla ljudet vidare upp till hörselcentrum, men som är skadat eller åtminstone påverkat).

Är det "bara" att du hör tonen utan smärta så har du varken tinnitus eller hyperakusis. Var bara glad att du kan höra den. Men anser du att denna ton är högre i ditt öra än den borde vara (även om du inte kanske tycker att den ger någon smärta), så talar det dock för hyperakusis, alltså stegrad (hyper) akusti (ljud). Mild sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det "bara" att du hör tonen utan smärta så har du varken tinnitus eller hyperakusis. Var bara glad att du kan höra den. Men anser du att denna ton är högre i ditt öra än den borde vara (även om du inte kanske tycker att den ger någon smärta), så talar det dock för hyperakusis, alltså stegrad (hyper) akusti (ljud). Mild sådan.

Ja precis, det är bara en hög ton som hörs helt enkelt. Högre än det borde vara kan jag ju inte veta, den är ju så hög den är. Smärta är väl fel ord, men jävligt obehagligt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du såg inte Rasmus Fleischer prata om "Boken och biblioteket"? Det var nog inte idag. Jag gillar honom.

Din bok är väl inte en deckare förresten?

Jag köper aldrig nya böcker för det är så dyrt.

Nej, det var i torsdags, och lördags.

Nej.

Nej, men de två inbundna jag köpte t.ex. kostade 25 kr styck. Ord pris var 285 kr styck. De är äckligt tjocka, 520 och 580 sidor. Tyvärr bar jag omkring på alla böckerna i sju timmar. Och även om påsen inte är tung så blir det tungt med tiden. 130 kr för fem böcker tycker jag var bra jobbat. På slutet såg jag ett antikvariat som var där, men jag hann inte med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men de två inbundna jag köpte t.ex. kostade 25 kr styck. Ord pris var 285 kr styck. De är äckligt tjocka, 520 och 580 sidor. Tyvärr bar jag omkring på alla böckerna i sju timmar. Och även om påsen inte är tung så blir det tungt med tiden. 130 kr för fem böcker tycker jag var bra jobbat. På slutet såg jag ett antikvariat som var där, men jag hann inte med dem.

Det måste jag säga var ett bra pris. Fast jag hade inte köpt dem själv, jag orkar inte läsa så långa böcker, särskilt inte deckare, förstår inte charmen med den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, det är bara en hög ton som hörs helt enkelt. Högre än det borde vara kan jag ju inte veta, den är ju så hög den är. Smärta är väl fel ord, men jävligt obehagligt är det.

Den där tonen... hör du alltid den?

Hör du den bara t.ex. under lysrör?

I så fall är det ju lysröret du hör.

Eftersom du reagerar över tonen, så

är det nog en lättare hyperakusis.

För det svartnar inte för ögonen varje

gång så att du svimmar av smärtan,

dvs rejäl hyperakusis?

Vila från höga ljud är enda receptet.

Försök inte heller fokusera på det,

det kan frambringa tensor tympani-syndrom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där tonen... hör du alltid den?

Hör du den bara t.ex. under lysrör?

I så fall är det ju lysröret du hör.

Eftersom du reagerar över tonen, så

är det nog en lättare hyperakusis.

För det svartnar inte för ögonen varje

gång så att du svimmar av smärtan,

dvs rejäl hyperakusis?

Vila från höga ljud är enda receptet.

Försök inte heller fokusera på det,

det kan frambringa tensor tympani-syndrom.

Alltså, det är inget stort problem. Jag hör som du säger helt enkelt bara lysröret. Jag har inte några allvarliga åkommor så som de som olyckligt har drabbat dig en efter en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste jag säga var ett bra pris. Fast jag hade inte köpt dem själv, jag orkar inte läsa så långa böcker, särskilt inte deckare, förstår inte charmen med den genren.

Nähä, ok. Jag köpte nog mest Mankell bara för att just kriminalromanen "Kinesen" fått fina lovord ifrån så många helt olika håll, att den skulle vara hans bästa, bra skriven och så. Jag har ju aldrig läst Mankell, det kanske hör till att göra det? Åke Edwardssons kriminalroman köpte jag bara för att den utspelar sig i Göteborg, det är ju kommissarie Winter. Vad jag förstår så har inte det avsnittet gått på tv heller. Jag tyckte den var rätt ok. Caroline L Jensens bok köpte jag bara för att jag läst att den var rolig på förlagets sida och i bloggar. Einar Askestads novellsamling var hans debut från 1996 och den var kritikerrosad. Novellsamlingar är inte så lätta att hitta. Helst skulle jag ha köpt Lovecrafts novellsamling, men den kostar 535 kr... Gubben som sålde Askestad-boken till mig var märklig. "Var har du tagit den!" sa han. "Vadå?" sa jag. "Den låg här!" "Vad kostar den då?".

"Det vet väl inte jag...". 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä, ok. Jag köpte nog mest Mankell bara för att just kriminalromanen "Kinesen" fått fina lovord ifrån så många helt olika håll, att den skulle vara hans bästa, bra skriven och så. Jag har ju aldrig läst Mankell, det kanske hör till att göra det? Åke Edwardssons kriminalroman köpte jag bara för att den utspelar sig i Göteborg, det är ju kommissarie Winter. Vad jag förstår så har inte det avsnittet gått på tv heller. Jag tyckte den var rätt ok. Caroline L Jensens bok köpte jag bara för att jag läst att den var rolig på förlagets sida och i bloggar. Einar Askestads novellsamling var hans debut från 1996 och den var kritikerrosad. Novellsamlingar är inte så lätta att hitta. Helst skulle jag ha köpt Lovecrafts novellsamling, men den kostar 535 kr... Gubben som sålde Askestad-boken till mig var märklig. "Var har du tagit den!" sa han. "Vadå?" sa jag. "Den låg här!" "Vad kostar den då?".

"Det vet väl inte jag...". 🤪

Har du läst något av Jonas Karlsson? Skådespelaren. Han har skrivit två novellsamlingar, båda är jättebra. Jag minns inte den första alls, men den andra läste jag i somras och herrejösses. Ett par var väl mindre lyckade formexperiment, men de var rätt korta. Den längsta var superfinurlig och jättehärlig. Allihop var lite knorriga men utan att man kunde förutse vad som skulle hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste jag säga var ett bra pris. Fast jag hade inte köpt dem själv, jag orkar inte läsa så långa böcker, särskilt inte deckare, förstår inte charmen med den genren.

Kriminalromanerna av idag - åtminstone de svenska - har kommit att alltmer ersätta de forna tidernas stora romaner. De ska även innehålla relationsproblematik m.m. och inte bara biljakter med siren på taket. Folk köper dem för spänningens skull.

Längsta signeringsköerna på mässan hade hon som suttit i fängelse i USA i 29 år efter vad jag hörde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst något av Jonas Karlsson? Skådespelaren. Han har skrivit två novellsamlingar, båda är jättebra. Jag minns inte den första alls, men den andra läste jag i somras och herrejösses. Ett par var väl mindre lyckade formexperiment, men de var rätt korta. Den längsta var superfinurlig och jättehärlig. Allihop var lite knorriga men utan att man kunde förutse vad som skulle hända.

Ja, jag läste Det andra målet i somras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste jag säga var ett bra pris. Fast jag hade inte köpt dem själv, jag orkar inte läsa så långa böcker, särskilt inte deckare, förstår inte charmen med den genren.

Numera läser jag bara deckare och såna böcker man lär sej nåt av, om napoleon och supersträngar och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då fann vad man blir utkastad härifrån hela tiden!! Fem gånger på 10 minuter nu.

"Bron" svensk-dansk deckarserie på SVT1 nu. Den är tydligen i hela TIO fortsättande delar.

Usch! Då får man inte reda på lösningen förrän till jul. Sofia Helin heter hon som spelar

helt störd kommissarie. Har ni sett den eller henne? Är hon alltid sådan??

Varfor_Sofia_240.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då fann vad man blir utkastad härifrån hela tiden!! Fem gånger på 10 minuter nu.

"Bron" svensk-dansk deckarserie på SVT1 nu. Den är tydligen i hela TIO fortsättande delar.

Usch! Då får man inte reda på lösningen förrän till jul. Sofia Helin heter hon som spelar

helt störd kommissarie. Har ni sett den eller henne? Är hon alltid sådan??

Varfor_Sofia_240.jpg

Hon verkar lida av en släng av asbergers, men första avsnittet var inte så pjåkigt fär att va en svensk deckare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon verkar lida av en släng av asbergers, men första avsnittet var inte så pjåkigt fär att va en svensk deckare.

Nej, något gott hade det nog med sig. Jag gillade dansken.

Men alltså... så som hon var, så är inte en normal människa.

Hon gjorde ju allting bakvänt. Verkade helt kall. Död på något

sätt.

Synd bara att det är tio avsnitt, men bra att den repriseras

3-4 gånger som de flesta svenska dramaproduktioner. Då har man

chans att se den någon gång. Tänk att se alla tio avsnitt i rad

efter varandra och utan reklam och utan fungerande paustangent

på en dvd-spelare.

Jag kan meddela att jag precis vaknat, efter 11 och 1/2 timmars sömn. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...