Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

9185000906.jpg

HP Lovecraft. "Skräcknoveller". 424 SEK. Bokus.

CHAE. Jag började läsa i en bok av Lovecraft men somnade hela tiden. Tyckte språket var konstigt. Nu fick jag iofs tipset om den där boken. Den hette inte Noveller såg jag nu, utan "Skräcknoveller". Jaja, dyr som f_n.

Tydligen inbunden. Edgar Allan Poe har jag läst en hel del.

Läste för ett tag sedan novellen "En alldeles ny uppfostringsmetod" av David Palme, släkt med Olof. Inget förlag ville ha så han gav ut själv. Den var rätt fräck och handlade om en vikarie som låste in alla bråkiga elever i en dator.

En annan jag fått tips om är ju denna:

9197895334.jpg

En rolig bok som har sålt bra. Caroline L Jensens "Fru Bengtssons andliga uppvaknande". 38 SEK. Bokus.

9172214961.jpg

Peter Kihlgårds "Serenader". Han är med i en del prisjuryer, men hur skriver han själv? 22 SEK. Bokus.

9172215356.jpg

Mirja Unge. "Brorsan är mätt". Prisbelönt finländska. 34 SEK. Bokus.

9185379395.jpg

Kjell Eriksson, "Den upplysta stigen". Bästa Kriminalroman 1999. 48 SEK. Bokus.

9197372528.jpg

Einar Askestad. "Det liknar ingenting". Enig positiv kritikerkår. 31 SEK. Bokus.

Märkte att Bokus var billigare generellt än Adlibris.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😊

Hur mår du?

Sååå, inte länge kvar tills du ska träffa tjejen då igen. Kommentarer på det?

☺️

Jag mår bra tack. Fast har att göra upp över öronen bara, har inte mycket till liv för tillfället.

Skulle ju träffat tjejen till helgen ja, , för vi hade ju bestämt oss för att plugga extra hårt så vi fick undan tid till helgen, men så sade hon i förrgår att hon hade skrivit upp sig för att jobba i helgen istället. 😲 Så jag blev rätt besviken faktiskt. 😑 Sade det inte iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Typ att "du" blir "dö"?

Nej, bara kort ö/u. Det klassiska exemplet är väl "durr" för "dörr". Men tydligen förekommer det åt andra hållet också, du skrev "slöddra" där det såvitt jag vet brukar heta "sluddra". "Mörkla" ger iofs en hel del träffar på google, det stötte jag också på nyligen.

Så jag blev rätt besviken faktiskt. 😑 Sade det inte iofs.

Det är bra, kommunikation har aldrig lett någon vart.

Nej, men jag hade nog gjort likadant. Dumt att dra upp varenda småsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, bara kort ö/u. Det klassiska exemplet är väl "durr" för "dörr". Men tydligen förekommer det åt andra hållet också, du skrev "slöddra" där det såvitt jag vet brukar heta "sluddra". "Mörkla" ger iofs en hel del träffar på google, det stötte jag också på nyligen.

Haha, ja hemma säger man bara slöddra. Men det är inte bara u det gäller. Trollhättan blir i mångas munnar tröllhätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

9185000906.jpg

HP Lovecraft. "Skräcknoveller". 424 SEK. Bokus.

CHAE. Jag började läsa i en bok av Lovecraft men somnade hela tiden. Tyckte språket var konstigt. Nu fick jag iofs tipset om den där boken. Den hette inte Noveller såg jag nu, utan "Skräcknoveller". Jaja, dyr som f_n.

Tydligen inbunden. Edgar Allan Poe har jag läst en hel del.

[...]

Kommer du ihåg vilken novell det var? Språket är konstigt. Överanvändningen av ord ("onämbar" "cyklopisk" etc) är också trist i längden. Det är roligare att läsa den på engelska; yankee-dialekten. Men i vilket fall så tycker jag fortfarande att du inte borde ta någon novellsamling utan ett "fristående" verk (typ någon av dem jag nämnde förut).

Mm, jag gillar Poe som fan! Det jag menade var att har man läst Poe så är HPL inte långt i från att läsa. Poe var HPLs favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja hemma säger man bara slöddra. Men det är inte bara u det gäller. Trollhättan blir i mångas munnar tröllhätta.

Fast ö:et i tröll kommer från en annan vokal som historiskt har funnits i hela Sverige, distinkt från både "troll"- och "tröll"-vokalerna. I de flesta dialekter blev den till "troll"-vokalen, men i västergötland har den ibland blivit "tröll"-vokalen om den inte finns kvar (då brukar den skrivas ô), men sällan konsekvent då. "Gött" till exempel.

u/ö är nog en senare innovation. Men det är möjligt att just fallet slöddra inte kommer av det utan är en variation som har funnits länge (kanske under påverkan av "slödder").

Link to comment
Dela på andra sajter

☺️

Jag mår bra tack. Fast har att göra upp över öronen bara, har inte mycket till liv för tillfället.

Skulle ju träffat tjejen till helgen ja, , för vi hade ju bestämt oss för att plugga extra hårt så vi fick undan tid till helgen, men så sade hon i förrgår att hon hade skrivit upp sig för att jobba i helgen istället. 😲 Så jag blev rätt besviken faktiskt. 😑 Sade det inte iofs.

Bummer men så är det ju ibland. Bra att du inte sa något. Du/ni får ju fokusera på nästa gång ni ska ses, eller hur 🥰

NEJ!!

owl1_75982647.jpg

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket som enar oss faktiskt, men du är knappast en sån sak. Tro det eller ej så hade alla i längsta den här synen på människor och på världen redan innan den här diskussionen började, men nu syntes det ju klart och tydligt att vi delade den här uppfattningen. Nu pratar jag för alla och håller nån inte med så säg till men när det kommer folk och snackar skit och har åsikter som är uppenbart inkonsistenta (man får tycka vad man vill, men...; jag dömer inte alla, men...; etc) och framförallt uppenbart dumma så reagerar vi. Såna människor är vi. Vi tycker saker. Det är det bara att finna sig i.

Nu tänker jag släppa det här och använda blockeringsfunktionen på forumet för första gången. (om jag hittar den)

Du måste ha läst mina inlägg med några slags konstiga glasögon. Jag har inte gett utryck för något människofientligt eller rasistiskt överhuvudtaget. Att jag inte gillar sharia lagar och tycker det borde vara förbjudet och samma sak med könsstymning! Men att vi har en riksdagsman i dagens sverige som står bakom, förespråkar det. Att jag tycker vi har en generös bidrags politik? Att jag visade ett hemligt dokument från wiikileaks som visar att över 50% av alla mord våldtäkter och grova brott begås av invandrare i sverige.( källan i dokumentet är brå) Detta är faktiskt fakta och inget annat. Jag har inte en endaste gång skrivit något rasistiskt eller främlingsfientligt. Och du det är faktiakt helt ok att du blockar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag hade nog gjort likadant. Dumt att dra upp varenda småsak.

Jo, precis. Men förvisso var det samma sak förra helgen, då skulle hon festa me fotbollslaget.. Så blir lite att man inte känner sig vidare prioriterad riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha läst mina inlägg med några slags konstiga glasögon. Jag har inte gett utryck för något människofientligt eller rasistiskt överhuvudtaget. Att jag inte gillar sharia lagar och tycker det borde vara förbjudet och samma sak med könsstymning! Men att vi har en riksdagsman i dagens sverige som står bakom, förespråkar det. Att jag tycker vi har en generös bidrags politik? Att jag visade ett hemligt dokument från wiikileaks som visar att över 50% av alla mord våldtäkter och grova brott begås av invandrare i sverige.( källan i dokumentet är brå) Detta är faktiskt fakta och inget annat. Jag har inte en endaste gång skrivit något rasistiskt eller främlingsfientligt. Och du det är faktiakt helt ok att du blockar mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pragmatik

Pragmatik är ett begrepp inom språkfilosofin och språkvetenskapen och innebär läran om språkets användning och hur fraser tolkas olika beroende på dess kontext.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähäpp

Ska man ta och lägga sig och plugga det sista och sen gå upp och göra tenta.

Fick lite överdos på hon snygga tjejen när jag facebookgluttade på alla hennes bilder, så vetefan hur pepp jag känner mig på att dra igång något meningslöst företag där.

gonat bolv

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähäpp

Ska man ta och lägga sig och plugga det sista och sen gå upp och göra tenta.

Fick lite överdos på hon snygga tjejen när jag facebookgluttade på alla hennes bilder, så vetefan hur pepp jag känner mig på att dra igång något meningslöst företag där.

gonat bolv

Lycka till på tentan!

jo fö' fäään kör på! Vad har du att förlora?

g'natt

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähäpp

Ska man ta och lägga sig och plugga det sista och sen gå upp och göra tenta.

Är du verkilgen så 100% säker på att ha alla rätt imorgon, lämna in först av alla

och dessutom få en present av tentavakten därför - så du kan låta dig själv sitta

och uggla här istället för att läsa på? Jag är imponerad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det själv Chae? 🙂

Jo tack, bara bra. Är gräsänkling fram till på söndag (tjejen är på Bokmässan och jobbar). Har fortfarande semester såatteeeeh... Äsch, jag börjar bli tämligen uttråkad nu. Du har förmodligen redan sett det men jag har skickat EP:n till Yllet nu 🙂 så nu är det bara att vänta på vad han tycker. Eventuellt får jag väl förändra någonting men jag hoppas verkligen att jag slipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är homofobi och islamofobi fobier? egentligen?

Intressant fråga. "Nej" säger jag jag. däremot är jag övertygad om att det är en hel del rädsla och okunskap inblandat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...