Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Undra vad som hänt om han ritat jesus?

Jag har "alltid" undrat om det ska heta "Undra vad som hänt om han ritat Jesus." eller

"Undrar vad som hänt om han ritat Jesus.". Jag tror på det senare alternativet.

Egentligen skulle man kunna skriva "Jag undrar vad som hade hänt om han ritat Jesus.",

men det gör man ju inte. Menar man verkligen "Undra vad som hade hänt om han ritat Jesus!",

så bör det vara ett utropstecken istället för en punkt, eftersom det är en uppmaning.

Frågetecken hör inte dit i sammanhanget. "Vad hade hänt om han ritat Jesus?" är däremot

en fråga.

Yrkesskada? Ja.

[edith: una lita punkte]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har "alltid" undrat om det ska heta "Undra vad som hänt om han ritat Jesus." eller

"Undrar vad som hänt om han ritat Jesus.". Jag tror på det senare alternativet.

Egentligen skulle man kunna skriva "Jag undrar vad som hade hänt om han ritat Jesus.",

men det gör man ju inte. Menar man verkligen "Undra vad som hade hänt om han ritat Jesus!",

så bör det vara ett utropstecken istället för en punkt, eftersom det är en uppmaning.

Frågetecken hör inte dit i sammanhanget. "Vad hade hänt om han ritat Jesus?" är däremot

en fråga.

Yrkesskada? Ja.

[edith: una lita punkte]

När jag säger det med munnen så uttalar jag aldrig något -r. Jag säger "Undra vad/om/osv...". Då skriver jag det också så. Jag ser det som att ordet "undra" i den användningen har blivit något slags oböjligt adverb.

Menar jag "Undrar vad..." så skriver jag det, men så uttrycker jag mig aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "alltid" undrat om det ska heta "Undra vad som hänt om han ritat Jesus." eller

"Undrar vad som hänt om han ritat Jesus.". Jag tror på det senare alternativet.

Egentligen skulle man kunna skriva "Jag undrar vad som hade hänt om han ritat Jesus.",

men det gör man ju inte. Menar man verkligen "Undra vad som hade hänt om han ritat Jesus!",

så bör det vara ett utropstecken istället för en punkt, eftersom det är en uppmaning.

Frågetecken hör inte dit i sammanhanget. "Vad hade hänt om han ritat Jesus?" är däremot

en fråga.

Yrkesskada? Ja.

[edith: una lita punkte]

Hehe ok Edit: jag skriver mycket som jag tror det låter skall vara

En rondellhund föreställandes jesus hade aldrig skapat detta drev. Och säpo hade inte behövt skydda honom.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, om man nu ska satsa sina sista slantar på att det är någon form av satsförkortning, så kan det ju lika gärna vara av "Man skulle kunna undra" eller så. Det har ju dessutom stöd av att man säger "undra" och inte "undrar".

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag säger det med munnen så uttalar jag aldrig något -r. Jag säger "Undra vad/om/osv...". Då skriver jag det också så. Jag ser det som att ordet "undra" i den användningen har blivit något slags oböjligt adverb.

Menar jag "Undrar vad..." så skriver jag det, men så uttrycker jag mig aldrig.

Att detta undviks överhuvudtaget i romaner har jag märkt.

Dessutom har Memphis en poäng i att skriva "lade" och "sade" - för det verkar vara det vanligast förekommande, även i böcker av mycket unga författare år 2011... Möjligen är det så att redaktörerna rättar det till "lade" kanske?

Min åsikt är att ska man använda "lade" så bör man även använda "ehuru", "dymedelst" och "hugnesamt" t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det hela är ganska så intressant för det visar mentaliteten och tankesättet hos en del av dom som dyrkar den sk fredens religion.

En försvinnande liten del. Som har mer med kulturskillnader att göra än religion, i den mån det går att göra en tydlig åtskillnad.

Det råkar vara ett faktum som ingen nu levande människa kan stå till svars för att det i islams föreskrifter står att man inte får avbilda Muhammed, och det är en viktig grej för vissa muslimer. Inom kristendomen finns det andra saker som är tabu. I våra västerländska samhällen finns det andra saker som är tabu, religiösa eller inte. Att rita Jesus är inte ett av dem. Däremot blev det ett jävla hallå när någon konstnär i USA målade en brinnande bank. Att låtsas vara terrorist är ett stort tabu för oss.

Klart att parallellen till Jesus är lätt att dra och det första som dyker upp, men att inte ha hunnit tänka längre än så på sex år är ganska slött.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

En försvinnande liten del. Som har mer med kulturskillnader att göra än religion, i den mån det går att göra en tydlig åtskillnad.

Det råkar vara ett faktum som ingen nu levande människa kan stå till svars för att det i islams föreskrifter står att man inte får avbilda Muhammed, och det är en viktig grej för vissa muslimer. Inom kristendomen finns det andra saker som är tabu. I våra västerländska samhällen finns det andra saker som är tabu, religiösa eller inte. Att rita Jesus är inte ett av dem. Däremot blev det ett jävla hallå när någon konstnär i USA målade en brinnande bank. Att låtsas vara terrorist är ett stort tabu för oss.

Klart att parallellen till Jesus är lätt att dra och det första som dyker upp, men att inte ha hunnit tänka längre än så på sex år är ganska slött.

En somalisk muslim blev inröstad i riksdagen via moderaterna som förespråkar sharia lagar. Det är lite galet kan jag tycka, men så är det. Han sitter dessutom i försvars utskottet med full inblick i vad som berör våra svenska soldater samtidigt som han gillar talibanerna.

Visst är det helt ok och det är tamejfan bara möjligt i sverige 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag respekterar religion, men sharia lagar innebär förbud mot all musik. Och det känns inte så bra om folk med dom åsikterna redan sitter i riksdagen.

Här är en video från youtube om denna riksdagsledamot

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag respekterar religion, men sharia lagar innebär förbud mot all musik. Och det känns inte så bra om folk med dom åsikterna redan sitter i riksdagen.

Här är en video från youtube om denna riksdagsledamot

Vem har skrivit alla texter i inslaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har skrivit alla texter i inslaget?

Jag har ingen aning, men visst är det skrämmande. Inte bara det att han sitter i riksdagen, han har blivit inröstad av många människor med denna uppfattning.

Men det är inte lönt att diskutera sådant här, för rasist kortet brukar alltid komma fram.

Och jag är så långt ifrån främlingsfientlig/rasist det bara går.

Utan musik dör jag, det är det bästa jag vet.

Och alla som har dom värderingarna är emot mig/oss.

Och det skall vi aldrig finna oss i.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning, men visst är det skrämmande. Inte bara det att han sitter i riksdagen, han har blivit inröstad av många människor med denna uppfattning.

Men det är inte lönt att diskutera sådant här, för rasist kortet brukar alltid komma fram.

Och jag är så långt ifrån främlingsfientlig/rasist det bara går.

Utan musik dör jag, det är det bästa jag vet.

Och alla som har dom värderingarna är emot mig/oss.

Och det skall vi aldrig finna oss i.

Mvh

Jag har ingenting emot att man är emot såna värderingar. Det är jag också.

Det är oproportionaliteten i vikten man lägger hos kritiken av såna ganska marginella fenomen och andra mångmångdubbelt viktigare frågor som man inte orkar sätta sig in i. Det är så lätt att vara emot sharialagar. Det är jobbigare att vara emot avgiftsfinansierad kollektivtrafik eller sänkt restaurangmoms.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett troinriktning/religion så blir det bara besvärande när någon säger att det är på ett visst sätt och ska vara på ett visst sätt.

På agnostiker SadamJrs fråga tidigare: Jag är hoppande, dvs. jag är inte ateist, jag hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...