Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 3


debatt

Recommended Posts

Annons

ILLUSIONISTEN

"Amerikanskt drama från 2006. Edward Eisenheim blir förälskad i den adliga Sophie som har en högre ställning i samhället än han."

Kan man inte skriva "honom" istället för "han" där?

Jag tänker se La Collectionneuse snart. Då kommer jag ha sett alla filmer i Éric Rohmers tre filmsviter om sex, sex respektive fyra filmer.

nästan bara massa sex

sedan en fyra

Link to comment
Dela på andra sajter

ILLUSIONISTEN

"Amerikanskt drama från 2006. Edward Eisenheim blir förälskad i den adliga Sophie som har en högre ställning i samhället än han."

Kan man inte skriva "honom" istället för "han" där?

Jo. Fast inte enligt stelbent pekpinnegrammatik där än inte kan vara preposition.

nästan bara massa sex

sedan en fyra

Fast det har inte varit en enda sexscen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Fast inte enligt stelbent pekpinnegrammatik där än inte kan vara preposition.

Jo, men jag menar som litterär finess när man skickar in manus?

Jag säger nog f_n oftare "honom" än "han" i vardagstugget.

När man använder "han" i den exemplifierade meningen så förutsätter det att man menar "han har",

utan att uttala verbet "har". Men om man nu inte uttalar har så borde det gå bra att ersätta "han har", som man ju inte uttalar - med "honom".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag menar som litterär finess när man skickar in manus?

Jag säger nog f_n oftare "honom" än "han" i vardagstugget.

När man använder "han" i den exemplifierade meningen så förutsätter det att man menar "han har",

utan att uttala verbet "har". Men om man nu inte uttalar har så borde det gå bra att ersätta "han har", som man ju inte uttalar - med "honom".

Absolut, och jag kan inte tänka mig att några förlag skulle höja ett ögonbryn åt vardera varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...